فرآیند چاپ چگونه انجام می شود/قسمت دوم

چاپ کردن معادل فعل انگلیسی تو پرینت به معنی فشار دادن است و منظور از آن انتقال نوشته یا تصاویر به روی کاغذُ، پارچه و یا مواد دیگر است.در مقایسه با نوشتن و یا نقاشی کردن که اطلاعات و تصاویر به تدریج روی سطح مورد نطر انتقال داده می شود چاپ کردن در یک مرحله انجام می شود و اطلاعات از پیش اماده شده به روی سطح انتقال می یابد.به عبارت دیگر هدف از چاپ به لحاط تکنیکی کپی سازی تصاویر ، نقوش و مطالبی است که از طریق فشار دادن مرکب به روی سطح مورد نطر انجام می گیرد.

برای مثال : اگر انگشت شست خود را به مرکب آغشته کنیم و به روی کاغذ فشار دهیم،اثری درست مانند برجستگی های روی پوست شست،به روی کاغذ منتقل میشود.به این نقش چاپ و به روشی که طی آن این اثر تولید شده است چاپ کردن می گویند.

فرآیند چاپ چگونه انجام می شود/قسمت دوم

چاپخانه مؤسسه یا کارگاهی است که از عهد‌هٔ انجام کارهای چاپی بر روی کاغذ و سایر اشیا از طریق انواع چاپ برآید و به تعبیری دیگر، محلی است که چاپ کتاب، نشریات، و مانند آن در آنجا انجام می‌گیرد. امروزه، چاپ به عنوان یک فرآیند انبوه صنعتی در نظر گرفته می شود که بخش اساسی صنعت نشر و بخش مهمی از فعالیت‌های اداری و حکومتی زا شامل می‌شود.

شاید یکی از این خصوصیات این حرفه عدم خود کفایی آن باشد , به این معنی که بعید به نظر می رسد که این جامعه واحد بتواند کلیه علوم و مواد و لوازم مربوط به آن را به تنهایی تهیه نموده و در راه نیل به هدف یک چاپ مترقی و پیشرفته آنها را مصرف نماید. به نظر می رسد که رسیدن به چنین هدفی مستلزم استفاده از کلیه فرهنگهای موجود در جهان حاضر و به عبارت دیگر تمدن هر عصری می باشد. با توضیحاتی که داده شد , میزان پیشرفت جوامع مختلف را در حرفه ظریف می توان به خوبی داوری نمود .

آن جامعه ای که مثلا ده درصد نیازهای صنعت چاپ خود را در فرهنگهای خارجی جستجو می نماید به میزان نود درصد در صنعت و هنر چاپ پیشرفته داشته است و بالعکس جامعه ای که فقط ده درصد از فنون و مصالح چاپ را در اختیار دارد پیشرفت هایش فقط همان میزان ده درصد می باشد.

روش های مختلف چاپ

روش های چاپی تماسی : این دسته بندی بر اساس نوع فرم مورد استفاده برای چاپ می باشد.بدین معنی که اگر اطلاعات روی یک فرم ثابت(مانند پلیت) باشد روش چاپی مورد استفاده از این فرم ها چاپ تماسی نام دارد.به عبارت دیگر در روش چاپی تماسی فرم چاپ از نوع سخت افزاری است. چاپ افست ، چاپ سیلک اسکرین ، چاپ گود ، چاپ برجسته از روش های چاپ تماسی می باشد.

روش های چاپی غیرتماسی : چاپ های غیر تماسی به روش چاپی ای می گویند که فرم مورد استفاده در آن ها به صورت ثابت و سخت افزاری تیست ( مانند دستگاه های چاپ دیجیتال و چاپگرهای رومیزی و … ) .در این روش فرم حامل اطلاعاتبه صورت علایم دیجیتالی به دستگاه چاپ انتقال داده می شود.ولی از این اطلاعات دیجیتالی جهت تولید یک پلیت ثابت و همیشگی استفاده نمی شود. چاپ دیجیتال و همچنین چاپ جوهر افشان نمونه های از چاپ غیرتماسی هستند.

ورود صنعت چاپ به ایران

دربار‌هٔ شروع چاپ سنگی در ایران روایات متعددی وجود دارد، اما روایت قوی‌تر این است که چاپ سنگی را برای نخستین بار میرزا صالح شیرازی در تبریز راه‌اندازی کرد. میرزا صالح که از سوی دولت ایران برای فراگیری هنرهای جدید به اروپا رفته بود، در بازگشت یک دستگاه چاپ سنگی با خود به تبریز آورد که آن را در سال ۱۲۲۵ هجری قمری راه انداخت.

چاپخانهٔ سنگی در مدت کوتاهی در تهران، اصفهان و سپس سایر شهرهای ایران تاسیس شد و بیش از ۵۰ سال تنها روش چاپ در ایران بود و تا اواخر دور‌هٔ قاجار، هر چه در ایران چاپ می‌شد، به روش چاپ سنگی بود. البته هشت سال قبل از ورود چاپ سنگی به ایران چاپ سربی راه‌اندازی شده بود، ولی به علت هزینه و زحمت زیاد آن، پس از ورود چاپ سنگی، کنار گذاشته شد ولی بعدها در اواخر دور‌هٔ قاجار دوباره استفاده از حروف سربی رایج گردید.

طبقه بندی اسلوب های مختلف چاپ

انواع چاپ های مختلف به خودی خود عملی انجام نمی دهند . بلکه احتیاج به تصاویر ، نوشته های مختلف و نقشه های گوناگون به تعداد زیاد است ، که چاپ را بوجود آورده است . از نظر وسعت روشهای مختلف چاپ و شباهت زیاد هر یک از این روشها با دیگری ، به کار بردن صحیح هر یک از این اسلوبها ، اطلاعات و مهارت خاصی می خواهد تا با اطلاع صحیح و دقیق از کلیه روشهای مزبور ، و تغییرات و امکانات موجود و حتی اساس و ریشه آنان امکان استفاده صحیح از روشهای مختلف چاپ به دست آید .

فرآیند چاپ چگونه انجام می شود/قسمت دوم

به طور کلی به سه طریق اصلی ممکن است ، یک نمونه را اعم از نوشته یا عکس یا نقشه روی یک صفحه کاغذ یا چینی یا پارچه و یا شیشه و فلز چاپ نمود که به شرح زیر است:

  • چاپ برجسته
  • چاپ گود
  • چاپ مسطح

کلیه روشهای مختلف موجود در تمام عالم از یکی از سه طریق اصلی فوق تشکیل یافته و در این سه طریق قسمت هایی از مدل اصلی که باید چاپ شود مرکب خواهد گرفت و قسمتهایی که نباید چاپ بشود خالی خواهد ماند.

23 پاسخ
  1. عزیزی
    عزیزی گفته:

    سلام روز بخیر
    قبلا برای چاپ برجسته به یک شرکت سفارش دادماما نتیجه ی مطلوبی ندیدم و اینکه کیفیت کار نتیجه ی دلخواه من نبود…شما به چه صو ت و چه دستگاهی این کار رو انجام میدهید؟

    پاسخ
  2. سعادت
    سعادت گفته:

    سلام
    چاپ هاتون واقعا عالی انجام میشه و دستگاه های پیشرفته من با جاهای دیگ مقایسه کردم و تفاوت کار شما رو مشاهده کردم خیلی ممنون که وقت و دقت میزارید پای خدماتتون

    پاسخ
  3. شیرکشیان
    شیرکشیان گفته:

    سلام
    شما مجله هم چاپ میکنید؟ تعداد صفحات به سفارش خودمون بستگی داره یا اینکه شما خودتون تعداد مشخصی دارید؟ممنون میشم راهنمایی کنید
    سپاس از شما🙏🏻

    پاسخ
    • مدیر فروشگاه
      مدیر فروشگاه گفته:

      سلام وقت شما بخیر
      بله مشکلی نیست، لطفا جهت ثبت سفارش مجله با ابعاد اختصاصی با شماره ۰۲۱۸۸۸۶۵۱۳۶ تماس بگیرید. پس از بررسی در صورت امکان درخواست شما انجام میشود.
      با تشکر از اعتماد شما.

      پاسخ
  4. yaser
    yaser گفته:

    سلام شب بخیر
    شما چاپ روی همه ی محصولات انجام میدید؟مثلا چاپ روی تیشرت و ماگ و پازل
    ممنون میشم راهنمایی کنید..تشکر از شما

    پاسخ
  5. عزتی
    عزتی گفته:

    سلام
    شما چاپ افست رو تا چه تعداد انجام میدین؟قیمتش چقدر میشه مثلا ۶۰۰ تا سفارش بدم
    ممنون میشم اطلاع بدین

    پاسخ
    • مدیر فروشگاه
      مدیر فروشگاه گفته:

      سلام وقت شما بخیر
      لطفا با شماره ۰۲۱۸۸۸۶۵۱۳۶ تماس بگیرید و درخواست خودتون رو در خصوص چاپ افست اعلام بفرمایید. سفارشات زیر ۱۰۰۰ عدد به صورت چاپ دیجیتال صورت میگیرد.
      با تشکر از اعتماد شما.

      پاسخ
  6. طاهری
    طاهری گفته:

    سلام روز شما بخیر
    برای چاپ رسید از چه موقعی باید به شما سفارش بدیم که به موقع به دستمون برسه؟ممنون میشم پاسخگو باشید

    پاسخ
    • مدیر فروشگاه
      مدیر فروشگاه گفته:

      با سلام
      الان بهترین زمان جهت ثبت سفارش سررسید ۱۴۰۱ است.
      لطفا جهت ثبت سفارش سررسید و سالنامه و استعلام قیمت با شماره ۰۲۱۸۸۸۶۵۱۳۶ تماس حاصل فرمایید.
      با تشکر از تماس شما.

      پاسخ
  7. صالحی
    صالحی گفته:

    سلام
    شما تقویم هم چاپ میکنید؟رومیزی چاپ میکنید یا دیواری؟من هم رومیزی خواستم سفارش بدم هم دیواری

    پاسخ
  8. محبی
    محبی گفته:

    سلام من لیست محصولات آرایشیم رو براتون واتساپ ارسال میکنم بی زحمت طبق همون لیست برام بروشور تهیه کنید ممنونم🙏🏻

    پاسخ
  9. فروزان امیدی
    فروزان امیدی گفته:

    سلام،تعدادی چاپ روی جعبه برای تجهیزات الکتریکی خواستم سفارش بدم،اطلاعات و مشخصات رو چطوری ارسال کنم براتون؟

    پاسخ
  10. محمد
    محمد گفته:

    سلام کاتالوگ در سایز A5 هم چاپ میکنید؟چطوری باید سفارش بدم و بگم در رابطه با چه موضوعاتی میخوام؟

    پاسخ
  11. علی مولایی
    علی مولایی گفته:

    سلام وقت بخیر ،چاپ افست چطوری انجام میشه؟ممکنه یک مقدار توضیح بدید من تازه وارد کار چاپ شدم خیلی اطلاعی ندارم

    پاسخ
    • مدیر فروشگاه
      مدیر فروشگاه گفته:

      سلام.
      ضمن تشکر از اعتماد شما لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شیوه چاپ افست مقالات بخش چاپ وبلاگ مهرسام چاپ را مطالعه بفرمایید.
      با تشکر.

      پاسخ
  12. وحید زمانی
    وحید زمانی گفته:

    سلام خواستم تعدادی چاپ روی کارتن سفارش بدم برای بسته بندی مواد غذایی.چطوری باید هماهنگ کنم؟

    پاسخ
    • مدیر فروشگاه
      مدیر فروشگاه گفته:

      سلام.
      ضمن تشکر از اعتماد شما لطفا جهت ثبت سفارش کارتن و چاپ روی کارتن با شماره تلفن ۰۲۱۸۸۸۶۵۱۳۶ تماس بگیرید.
      با تشکر.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میانگین امتیازات ۵ از ۵