مشکلات چاپ روی کاغذ و تأثیر دما و رطوبت بر فرایند چاپ

مشکلات چاپ روی کاغذ از مسائل مهمی است که در زمان چاپ و استفاده از ماشین چاپ باید به آن توجه داشته باشیم. کاغذها رایج‌ترین ابزار برای چاپ موارد مختلف مثل چاپ تراکت‌های تبلیغاتی یا چاپ بروشورهای حرفه‌ای می‎باشند که در چاپ آن‎ها از انواع مختلف کاغذ استفاده می‎شود. اما کاغذها در برخی مواقع در زمان چاپ مشکلاتی را به وجود می‎آورند و روی پروسه چاپ اثرگذار می‎باشند. بیشترین کاربردهای چاپ افست روی کاغذ انجام می‌شود. کاغذ می‎تواند فرایند چاپ را با مشکلاتی روبرو کند از این نظر شناخت دقیق کاغذها و استفاده از مناسب‎ترین نوع کاغذ برای چاپ می‎تواند تا حدودی از این مشکلات پیشگیری نماید.
در اینجا به برخی از این مشکلات اشاره می‌کنیم:

ایجاد الکتریسیته ساکن

از مشکلات چاپ روی کاغذ چسبیدن آن‎ها به یکدیگر به دلیل وجود الکتریسیته ساکن است. در اثر مواردی مثل اصطکاک , تماس مواد با یکدیگر و سرعت بالا در زمان جداسازی کاغذها ممکن است چسبندگی کاغذها به وجود آید. کاغذ خشک در اثر قرار گرفتن در معرض هوای با رطوبت پایین الکتریسیته ساکن ایجاد می‎کند. در این زمان تعدادی ورق کاغذ به هم چسبیده وارد دستگاه چاپ می‌شود که به‌اصطلاح به آن تغذیه چندتایی ورق‎ها به ماشین چاپ گفته می‎شود.
از دیگر مشکلات چاپ روی کاغذ که در اثر الکتریسیته ساکن ایجاد می‌شود.
حبس هوا بین ورق‎های کاغذ ذر خروجی ماشین چاپ و خروج سریع آن‎ها می‎شود.
نتیجه این امر پشت زدن کاغذ یا set-off است.

اثر دما و رطوبت محیط روی کاغذ

از مشکلات چاپ روی کاغذ که می‎توان به آن اشاره نمود تأثیراتی است که دما و رطوبت محیط روی کاغذ ایجاد می‎کند. اثرات دما و رطوبت محیط روی کاغذ , روش‎های انبارداری و حمل‌ونقل کاغذ در زمان چاپ بسیار تأثیرگذار می‎باشند. به‌طورمعمول کاغذهای ورقی مورداستفاده در چاپ افست دارای تلرانس 5 و با رطوبت حدود 50 درصد تهیه می‎شوند و کاغذهای رولی دارای رطوبتی مشابه یا اندکی کمتر از کاغذهای ورقی تولید می‎شوند.
رطوبت می‎تواند مشکلاتی مثل:

  • سایه دادن
  • لول یا چروک شدن کاغذها
  • و روی‌هم نخوردگی رنگ‎ها

را به وجود آورد. این موارد می‎تواند در شرایط آب و هوایی نامساعد مثل تابستان‎های گرم یا زمستان‎های سرد پیش آید در این شرایط باز کردن بی‌موقع بسته‎ها، استفاده از کاغذ با دمای پایین، رسیدگی نامناسب به کاغذها و یا شرایط نامطلوب چاپخانه و … می‎تواند در قابلیت چاپ پذیری کاغذ ایراداتی وارد نماید.

مشکلات چاپ روی کاغذ در اثر رطوبت

تغییر شکل کاغذ مشکلات زیادی را در زمان چاپ به وجود می‎آورد.
لبه‌های موج‌دار یا لبه‌های جمع شده کاغذ می‎تواند باعث تماس کامل سیلندر لاستیک و سیلندر فشار در محدوده چاپ شود و این تغییر شکل‎ها در کاغذ باعث سایه‌دار شدن چاپ , روی‌هم نخوردن رنگ‎ها و چروک شدن سطح کاغذ می‎گردد. چنانچه رطوبت کاغذ از رطوبت هوای اطراف کمتر باشد این لول شدن یا چروک شدن در کاغذ پیش می‎آید. ماه‎های گرم و مرطوب تابستان در انبار چاپخانه‎هایی که امکانات تنظیم هوای مناسب را ندارند پیش می‎آید. در شرایط آب‌وهوای مرطوب نیز باید از لفاف محافظ روی بسته‌بندی کاغذ استفاده شود تا مشکلات چاپ روی کاغذ به وجود نیاید همچنین در زمستان‎های سرد نباید بسته‌بندی‌های کاغذ را پیش از موعد باز کرد.
زیرا رطوبت هوا در اثر این کار افزایش پیدا می‌کند.
و باعث بروز مشکلاتی مثل لول شدن یا موج‎دار شدن کاغذ می‎گردد.

مشکلات چاپ روی کاغذ در اثر تغییر دما

دما مورد مهم دیگری است که باعث بروز مشکلات چاپ روی کاغذ می‎شود. اگر تفاوت دمای محسوسی بین محیط و بسته‎ها وجود داشته باشد باید کاغذ در لفافه محافظت‌کننده قرار گیرد. کاغذ‎ها ازنظر رسانایی حرارتی در سطوح متفاوتی قرار دارند و زمان لازم برای ایجاد تعادل دما بین کاغذ و محیط در انواع مختلف کاغذ متفاوت است.

خمیدگی کاغذ

خمیدگی کاغذ از دیگر مشکلات چاپ روی کاغذ به شمار می‎رود.
خمیدگی کاغذ در اثر نوسانات رطوبتی ایجاد می‎شود. جمع شدن یا عریض شدن فیبرهای کاغذ در جهت بیراه باعث بروز خمیدگی در کاغذ می‎شود. یک روی کاغذ رطوبت جذب می‎کند و فیبرها در یک‌جهت عریض می‎شوند و در این زمان کاغذ به سمت روی خشک خود خمیده می‎شود. زمانی که رطوبت موجود در ساختار کاغذ به تعادل برسد این حالت از بین می‎رود. این حالت ممکن است به دلیل توزیع غیریکنواخت فیبرها همچنان باقی بماند.

رطوبت و دمای دسته کاغذ

رطوبت و دمای دسته کاغذ در خشک شدن مرکب چاپ از دیگر مشکلات چاپ روی کاغذ است. زمانی که رطوبت کاغذ افزایش پیدا کند این موجب می‎شود تا زمان خشک شدن مرکب به میزان زیادی افزایش یابد. تجربه نشان می‌دهد که رطوبت بالای 60 درصد به‌وضوح در افزایش زمان خشک شدن مرکب تأثیرگذار هست و گاهی این زمان می‎تواند تا سه برابر افزایش داشته باشد. اما رطوبت کمتر از این میزان تأثیر زیادی در زمان خشک شدن مرکب ندارد.
طولانی شدن زمان خشک شدن مرکب می‌تواند در اثر سرد بودن بیش‌ازحد دسته‎های کاغذ چاپ نیز باشد نگهداری از کاغذ در اتاقی سرد با افت دمایی بین 5 تا 25 درجه سانتی‎گراد باعث می‌شود تا زمان خشک شدن 10 تا 15 ساعت افزایش داشته باشد.

مشکلات فنی چاپ در اثر دما و رطوبت

مشکلات فنی در زمان چاپ می‎تواند از دیگر مشکلات چاپ روی کاغذ باشد.
بسته به نوع کاغذ رطوبت می‎تواند مشخصات کلی کاغذ را تغییر دهد.

  • مقاومت کششی
  • مقاومت در برابر تاشدگی
  • تغییر صافی سطح کاغذ

برخی از مشخصات کلی کاغذ است که امکان تغییر آن‎ها در اثر رطوبت وجود دارد.
این تغییرات در شرایط نامساعد می‎تواند باعث بروز مشکلات فنی در چاپ شود. دو مورد مهم دیگر یعنی الکتریسیته ساکن و تغییر ابعاد کاغذ روی حرکت کاغذ تأثیر منفی می‎گذارند و مشکلات فنی چاپ را باعث می‎شوند.

تغییر در ابعاد کاغذ

گاهی اوقات کاغذها دچار تغییر در حجم می‎شوند و فیبرهای تشکیل‌دهنده کاغذ بسته به میزان رطوبت نسبی, رطوبت را جذب یا دفع می‌کنند و این مسئله روی افزایش یا کاهش حجم کاغذ تأثیرگذار هست. برای مثال یک کاغذ با عرض 100 سانتی‌متر در اثر رطوبت ده‌درصدی می‎تواند یک تا دو میلی‌متر افزایش حجم داشته باشد. تغییر ابعاد کاغذ از مشکلات چاپ روی کاغذ بوده و مشکلاتی فنی مثل روی‌هم نخوردن رنگ‎ها را باعث می‎شود. این مشکلات با راهکارهایی مثل استفاده از دستگاه‌های رطوبت دهی ,پلیت های افست با نیاز کمتر به رطوبت و اضافه کردن الکل به محلول رطوبت دهی باعث افزایش سرعت چاپ‌شده و زمان خواب ماشین چاپ را به‌شدت کاهش می‎دهد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *