اهمیت کاتالوگ به عنوان یک ابزار تبلیغاتی چیست؟

کاتالوگ یکی از مهم ترین ابزار تبلیغاتی می باشد که امروزه از کاربرد فروانی برخوردار است. تمامی کسب و کار های امروزی به نوبه ای به این روش تبلیغاتی نیازمند می باشند. اگر صاحب یک تولیدی بزرگ یا کسب و کار عمده ای می باشید، می توانید از کاتالوگ برای رونق دادن کسب و کار خود استفاده کنید. اما اهمیت کاتالوگ به عنوان یک ابزار تبلیغاتی چیست؟ برای پاسخ به این سوال می توانیم به مزایای استفاده از کاتالوگ و تاثیر آن بر روی کسب و کار های امروزی اشاره کنیم. برای این منظور در این مقاله قصد داریم به اهمیت کاتالوگ به عنوان یک ابزار تبلیغاتی بپردازیم.

کاتالوگ چیست؟

قبل از پاسخ دادن به سوال ” اهمیت کاتالوگ به عنوان یک ابزار تبلیغاتی چیست؟ ” بد نیست کمی با کاتالوگ آشنا شوید. همان طور که اشاره کردیم، کاتالوگ یکی از ابزار های تبلیغاتی می باشد که امروزه از کاربرد فراوانی برخودار است. برای توضیع کامل کاتالوگ باید گفت که تمامی اطلاعات مورد نیاز یک محصول برای فروشنده یا خریدار را کاتالوگ می گویند. به زبان ساده تر کاتالوگ دفترچه کوچکی است که حاوی ریز ترین اطلاعات یک محصول می باشد و باعث آشنایی بیشتر افراد با محصول مورد نظر می شود . برای مثال فرض کنید شما صاحب یک تولیدی بزرگ لباس می باشید. برای رونق دادن به کسب و کار خود نیازمند کاتالوگ می باشید تا جامع ترین اطلاعات و ویژگی های تولیدات شما را در جذاب ترین حالت در دسترس افراد قرار دهد. اهمیت کاتالوگ در کسب و کار های امروزی باعث شده تا استفاده از آن به عنوان یکی از موثر ترین روش تبلیغاتی شناخته شود.

اهمیت کاتالوگ

کاتالوگ در دو نوع چاپی و دیجیتال طراحی می شود، کاتالوگ دیجیتال امروزه از کاربرد فراونی برخودار است به طوری که می توان گفت حاوی اطلاعات بیشتری نیز می باشند. کاتالوگ چاپی به عنوان اولین کاتالوگ های طراحی شده می باشد که هنوز هم از کاربرد فروانی برخودار است.

تاریخچه استفاده از کاتالوگ

اولین کاتالوگ در چه سالی طراحی شد؟ در ادامه این مقاله بد نیست کمی نسبت به تاریخچه کاتالوگ بحث کنیم. تا قبل از قرن بیستم از طراحی کاتالوگ خبری نبود، اما صاحبان کسب و کار های بزرگ از مزیت آن باخبر بودند! قبل از طراحی کاتالوگ، شرکت های تولیدی ویژگی های محصولات خود را به صورت دست نویس به خریداران می دادند تا باعث گرایش آنها به خرید شود، تا اینکه در قرن بیستم نخستین کاتالوگ به چاپ رسید! بعد از قرن بیستم استفاده از کاتالوگ بسیار مورد توجه قرار گرفت و به طوری که معمولا تمامی شرکت های تولیدی از این روش تبلیغاتی استفاده می کردند.

اهمیت کاتالوگ به عنوان یک ابزار تبلیغاتی

هدف اصلی از چاپ کاتالوگ، جذب افراد به خرید و به نمایش گذاشتن نام تجاری می باشد. تاثیر کاتالوگ در کسب و کار های امروزی باعث شده که برخی از شرکت های بزرگ دنیا با وجود اینکه می توانند از کاتالوگ دیجیتال استفاده کنند، هنوز از کاتالوگ های چاپی به عنوان یکی از قدرتمند تری ابزار برای تبلیغ استفاده می کنند.

همان طور که اشاره کردیم تمامی برند های دنیا به دنبال تحقق یک هدف می باشند که آن هم فروش بینهایت و کسب سود می باشد. برای تحقق این هدف، کاتالوگ به عنوان یکی از قدرتمند تری ابزار ها شناخته می شود که باعث جذب افراد می شود. کاتالوگ ها معمولا شامل اطلاعاتی می باشند که باعث جذب افراد به خرید یک محصول می شود. طراحی زیبا، عکس های با کیفیت و… همگی از جمله ویژگی های یک کاتالوگ مناسب می باشند که باعث گرایش بیشتر افراد به محصولات شما می شوند.

اهمیت کاتالوگ

یکی دیگر از مزیت های کاتالوگ، به صرفه بودن آن می باشد. شرایط اقتصادی که امروزه حاکم بر ماست باعث شده تا استفاده از تبلیغات و بازار یابی های عمده از هزینه های زیادی برخودار باشد. در این میان استفاده از کاتالوگ می تواند گزینه مناسبی باشد زیرا علاوه بر اینکه از هزینه کمتری برخوردار است، بلکه تاثیر زیادی نیز بر روی کسب و کار شما دارد و نام تجاری مورد نظر را به مخاطبان معرفی می کند.

هزینه چاپ کاتالوگ

تا اینجا بی شک به پاسخ سوال” اهمیت کاتالوگ به عنوان یک ابزار تبلیغاتی چیست؟ ” رسیده اید. اما یکی دیگر از سوالات رایج درباره کاتالوگ، هزینه طراحی آن می باشد. برای این منظور قصد داریم شما را هزینه های چاپ کاتالوگ آشنا کنیم. چاپ یک کاتالوگ مناسب و با کیفیت نسبت به بروشور ها از هزینه بالایی برخودار است. در فرایند طراحی کاتالوگ از کاغذ های ضخیم تر و سنگین تری استفاده می شود که می توان گفت همین مسئله سبب گران تر شدن کاتالوگ شده است. البته ناگفته نماند که در این میان، سلیقه شما نیز می تواند در هزینه طراحی تاثیر داشته باشد. برای مثال اینکه تعداد برگه، سایز، رنگ ها و … ازجمله عواملی می باشند که هزینه چاپ کاتالوگ را بالا و پایین کرده و وابسته به سلیقه شما می باشند. پس بهتر است قبل از طراحی کاتالوگ، هدف و بودجه خود را برسی کرده و سپس اقدام به چاپ کاتالوگ کنید.

اهمیت کاتالوگ

تفاوت کاتالوگ با بروشور

یکی دیگر از مسائل رایج درباره کاتالوگ، تفاوت آن با بروشور می باشد. برخی از افراد به اشتباه گمان می کنند که میان بروشور و کاتالوگ تفاوتی وجود ندارد اما باید گفت که این دو روش تبلیغاتی گرچه از هدف یکسانی برخودارند، اما از تفاوت های مختلفی نیز برخوردار می باشند. یکی از تفاوت های کاتالوگ با بروشور، اطلاعات آن می باشد. کاتالوگ ها معمولا جامع ترین اطلاعات را دربر می گیرند در حالی که بروشور ها به دلیل چاپ زیادی که دارند معمولا خلاصه ترین نکات را در دسترس افراد قرار می دهند. کاتالوگ ها به دلیل هزینه بالایی که دارند در تعداد اندکی و مخصوص فروشندگان عمده چاپ می شوند در حالی که بروشورها در تعداد زیاد و حتی برای تبلیغات در مغازه ها و فروشگاه ها نیز نصب می شوند.
برای دیدن نمونه کارهای کاتالوگ و بروشور مهرسام چاپ روی این لینک کلیک کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵