تاثیر بیماری کووید 19 در صنعت بسته بندی و چاپ

همه گیری ویروس کووید 19 یا همان کرونا به طور قابل توجهی تمامی صنایع را تحت تاثیر قرار داد و فعالیت و کار آن ها را مختل کرده است. صنعت چاپ و بسته بندی نیز از این قاعده مستثنی نیست و بسیار آسیب دیده است. به خصوص در ابتدای این بیماری که بسیاری از شرکت‌ها و کمپانی‌ها روی به دورکاری آوردند. اما در صنعت‌هایی مانند چاپ که احتیاج به کار با ماشین آلات دارد و دورکاری غیرممکن است از این بیماری به مراتب بیشتر آسیب دیده است.

کووید 19

کرونا در صنعت چاپ

شاید بتوان گفت چین بیشترین ضرر را از این بیماری دیده است. چین که در صنعت بسته بندی و چاپ سرآمد است با دچار شدن به این مشکل حدود 50 درصد از فعالیت و بازار خود را از دست داد و بسیاری از کشورهای طرف قرارداد با چین، سفارش چاپ و بسته بندی محصولات خود را به کشورهای دیگری که درگیر این ویروس نبودند سپردند.

از طرفی در جهان علاقه به بسته بندی لوکس و برخی بسته‌های B2B به شدت کاهش یافته است و چاپ جعبه محصولات بهداشتی، ماسک، مواد شوینده، ضد عفونی کننده، دستکش‌های یک بار مصرف به صورت لمینتی و یا مقوایی به طرز چشم گیری افزایش پیدا کرده است.

در چاپ و بسته بندی مواد غذایی نیز تغییرات بزرگی به وجود آمده است. تا پیش از شیوع و گسترش ویروس کرونا چاپ و بسته بندی محصولات غذایی در جایگاه بسیار بالایی قرار داشت به طوری که 900 میلیارد دلار در سال برای آن هزینه می‌شد. اما در حال حاضر و با ویروس کرونا تقاضا برای بسته بندی محصولات غذایی نیز کاهش یافته است و همان‌طور که گفته شد تقاضا برای محصولات بهداشتی و محموله‌های تجارت الکترونیک افزایش پیدا کرده است که این موارد باعث شده تا کارخانه‌هایی که به چاپ و بسته بندی یک نوع صنعت خاص مانند مواد غذایی می‌پرداختند با چالش روبه‌رو بشوند.

بعد از شیوع ویروس کووید 19 صنعت چاپ و بسته بندی دچار تغییراتی شد و تقاضا تغییر یافت. در فاز اول یک شوک کوتاهی وارد شد که باعث کاهش تقاضا برای برخی از صنعت‌ها شد و صنعت بسته بندی نسبت به دیگر صنایع بیشتر ضرر را دید.

تقاضا برای بسته بندی صنعتی، فله‌ای و حمل و نقل با شیوع کرونا کاهش یافت. از طرفی در بازار شاهد افزایش تقاضا موقتی نیز هستیم که معمولا این تقاضا برای بسته بندی و چاپ محصولات بهداشتی مخصوصا ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی کننده است که  شاهد افزایش شدید تقاضا بودیم که پس از مدتی از شدت تقاضا کم می‌شود..

در این بین تقاضا برای بسته بندی موادغذایی و دارویی و تجارت الکترونیک همچنان زیاد است و این تقاضا می‌تواند تا حدودی خلا بوجود آمده را پر کند.

فاز دوم تاثیرات ویروس کرونا در دو بخش قابل بررسی است. در طی ویروس کرونا شاهد کاهش قیمت نفت بوده‌ایم. این مورد می‌تواند هزینه مواد اولیه نفتی مانند رزین‌های پلاستیکی را کاهش دهد. اما افزایش قیمت دلار باعث افزایش هزینه‌های دیگر می‌شود و با بسته شدن مرزها به دلیل قرنطینه باعث می‌شود تا شرکت‌هایی که زنجیره تامین گسترده‌ای دارند حسابی به مشکل بخورند.

کووید 1بخش دیگر از فاز دوم ویروس کرونا زمانی است که کشورها و مناطق درگیر ویروس به کنترلی از آن رسیده‌اند و دیگر نیازی به دپو و تولید بسته بندی‌های بهداشتی به صورت انبوه کاهش می‌یابد. در این مقطع تقاضا برای بسته بندی‌هایی که در برابر ویروس بیشتر مقاوم هستند و یا به حالتی هستند که ویروس‌ها بر روی آن‌ها کمتر نفود می‌کنند افزایش می‌یابد. به نظر می‌رسد صنایع باید خود را با این تغییر عادات و تقاضا وفق بدهند تا بتوانند در کورس رقابت باقی بمانند.

کووید 19

کرونا ویروس

در فازی که بیماری رو به کاهش است همچنان نیاز به بسته بندی و چاپ جعبه دارو و مواد بهداشتی هست البته که به شدت اوایل و فاز اول آن نیست. اما بخش‌هایی که آسیب دیده است به کندی به روند خود بازمی‌گردند.

البته دانش عمومی مردم نیز در مورد زنده ماندن ویروس بر روی سطوح مختلف و آگاهی دادن به افراد در این خصوص می‌تواند به رونق گرفتن صنعت چاپ کمک کند. به عنوان مثال در یک بررسی توسط دانشمندان گفته شده است که ویروس کرونا بر روی مقوا و کاغذ تنها چند دقیقه زنده می‌ماند و اگر افراد این اطمینان و دانش را داشته باشند، شاید صنایع چاپ بتوانند با روی آوردن به چاپ با کاغذ و مقوا به دوران رونق و شکوفایی خود نزدیک بشوند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵