تاثیر روان شناسی رنگ در طراحی کاتالوگ و بروشور

تمامی کسب‌وکارهای امروزی نیازمند تبلیغاتی می باشند. در این میان بی شک تبلیغی موثر بوده که بتواند نظر افراد بیشتری را جلب کند. برای این منظور، امروزه برای رونق کسب و کار ها از کاتالوگ و بروشور استفاده می کنند. کاتالوگ یکی دیگر از روش های تبلیغاتی می باشد که در جذب افراد بسیار موفق است. بروشور و کاتالوگ اصلی ترین ویژگی های یک محصول را در دسترس افراد گذاشته و باعث گرایش آنها به محصول مورد نظر می شوند. در این مطلب از مهرسام چاپ قصد داریم به روانشناسی رنگ در طراحی کاتالوگ و بروشور بپردازیم. با ما همراه باشبد.

روانشناسی رنگ

 طراحی این دو روش تبلیغاتی بسیار مهم است به طوری که اگر کاتالوگ یا بروشور شما از طراحی زیبا و جذابی برخودار نباشد، در جلب نظر افراد، موفق نخواهد بود. استفاده از رنگ های مناسب می تواند باعث خلق بهترین و جذاب ترین کاتالوگ یا بروشور شود. برای این منظور در ادامه قصد داریم تاثیر روانشناسی رنگ در طراحی کاتالوگ و بروشور را برسی کنیم.

کاتالوگ یا بروشور چیست؟

قبل از پرداختن به مبحث اصلی مقاله، یعنی تاثیر روانشناسی رنگ در طراحی کاتالوگ و بروشور، بد نیست کمی با این دو روش تبلیغاتی آشنا شوید. کاتالوگ یا بروشور هردو ازجمله روش های تبلیغاتی می باشند که در حین برخوداری از وجه مشترک، از تفاوت هایی نیز برخودارند. کاتالوگ ها معمولا جامع ترین و مهم ترین ویژگی های یک محصول را در دسترس خریداران یا فورشندگان عمده قرار می دهند. برای مثال اگر شما صاحب یک تولیدی لباس باشید، برای رونق کسب و کار خود نیازمند استفاده از کاتالوگ یا بروشور می باشید تا جامع ترین اطلاعات محصولات را در دسترس مشتریان قرار دهند. عملکرد بروشور ها نیز به همین گونه می باشد با تفاوت اینکه بروشور ها معمولا حاوی خلاصه مطالب می باشند.

روانشناسی رنگ

تاثیر روانشناسی رنگ در طراحی کاتالوگ و بروشور

همان طور که اشاره کردیم، استفاده از رنگ های مناسب در طراحی کاتالوگ و بروشور بسیار مهم است. رنگ مناسب مانند پلی ارتباطی میان محصول و خریدار می باشد به طوری که سبب گرایش افراد به خرید و ذخیره برند محصول در ذهن دیگران شود. رنگ تنها نشان دهنده طراحی زیبای یک محصول نمی باشد، رنگ ها می توانند تفسیر های گوناگونی داشته باشند. تفسیر هایی نظیر، حرفه، ملیت، سن، و… که در چاپ یک کاتالوگ بسیار مهم است. پس قبل از طراحی کاتالوگ بهتر است نسبت به رنگ ها از درک دقیقی برخودار باشید.

نکته ای دیگر که در انتخاب رنگ ها باید مد نظر داشته باشید، انتخاب رنگ مناسب با توجه به کسب و کارتان می باشد. معمولا هر کسب و کاری از رنگ مخصوصی برخودار است که توجه به همین مسئله می تواند کمک خوبی جهت خلق یک کاتالوگ یا بروشور مناسب باشد. برای مثال، در طراحی کاتالوگ های مخصوص املاک، بهتر است از رنگ های سبز و خاکستری استفاده کنید. برای درک بیشتر این موضوع، در ادامه قصد داریم تاثیر روان شناسی هر یک از رنگ ها را معرفی کنیم.

  • رنگ صورتی

رنگ صورتی به عنوان یکی از آرام ترین رنگ ها شناخته می شود. این رنگ باعث اذیت شدن چشم نشده و حتی طبق گفته روان شناسان باعث آرامی و کاهش عصبانیت می شود. استفاده از رنگ صورتی معمولا نشان دهنده، عشق، احساسات، آسودگی و… می باشد.

  • رنگ قرمز

از رنگ قرمز بهتر است برای بولد کردن مطالب مهم استفاده کنید. اگر توجه کرده باشید، متن تمامی تابلو های خطر با استفاده از رنگ قرمز نوشته شده اند. این رنگ همچنین بهترین گزینه جهت تحریک هیجانات می باشد

  • رنگ آبی

از رنگ آبی می توانید برای طراحی و حتی متن های کاتالوگ نیز استفاده کنید. رنگ آبی نشان دهنده امنیت و باعث آرامی ذهن انسان نیز می شود. این رنگ همچنین از دور نیز دیده می شود که می تواند گزینه مناسبی جهت طراحی جلد اول کاتالوگ یا بروشور باشد. آبی یکی از زیباترین رنگ ها نیز است که معمولا رنگ مورد علاقه اکثرا افرا نیز می باشد.

  • رنگ سبز

طبق گفته ای روان شناسان، رنگ سبز، رنگ ثروت می باشد. سبز نشان دهنده طبیعت، سرسبزی و آرامش درون است. همان طور که می دانید کودکان ابتدا با رنگ سبز آشنا می شوند زیرا این رنگ، ساده ترین رنگ برای پردازش ذهن است. استفاده از رنگ سبز روشن می تواند گزینه مناسبی برای طراحی کاتالوگ باشد زیرا این رنگ تاثیر زیادی بر روی آرامش درونی افراد دارد.

  • رنگ زرد

رنگ زرد علاوه بر ایجاد تمرکز، نشان دهنده جوانی نیز می باشد. طبق گفته ای روان شناسان، مغز انسان هنگام پردازش رنگ زرد، سروتونین زیادی را آزاد می کند که باعث شادابی انسان می شود. شما می توانید قسمت هایی کاتالوگ را نیز با استفاده از رنگ زرد طراحی کنید.

  • رنگ نارنجی

شاید باور نکنید اما یکی از رنگ هایی که باعث گرایش بیشتر خریداران می شود، رنگ نارنجی است. نارنجی یکی از رنگ هایی است که در قاب اکثرا محصولات از آن استفاده شده است. رنگ نارنجی همچنین نشان دهنده، خلاقیت، جنبش، توانایی، ماجراجویی، کنجکاوی و… می باشد.

  • رنگ بنفش

طبق تحقیقات صورت گرفته، یکی از محبوب ترین رنگ ها در نزد دختران، رنگ بنفش می باشد. رنگ بنفش باعث تقویت فعالیت مغز در هنگام برخورد با یک مشکل یا مسئله می باشد. برای جلب توجه بیشتر می توانید لوگوی شرکت خود را با استفاده از رنگ بنفش طراحی کنید. این رنگ همچنین نشان دهنده احترام، شکوفایی، ثروت، سلطنت، خلاقیت، تخیل و… می باشد.

  • رنگ سیاه

استفاده از رنگ سیاه بهتر است برای قسمت هایی خاص از کاتالوگ صورت گیرد. معمولا از رنگ سیاه برای متن های موجود در کاتالوگ استفاده بیشتری می شود. اما شما می توانید از رنگ سیاه براق برای طراحی نیز استفاده کنید.

  • رنگ قهوه ای

یکی دیگر از محبوب ترین رنگ ها، رنگ قهوه ای می باشد. این رنگ بیان کننده تجربه، دوستی، پایداری، طبیعت و… می باشد.

هزینه چاپ کاتالوگ و بروشور

اکنون که به درک دقیقی از تاثیر روانشناسی رنگ در طراحی کاتالوگ و بروشور رسیدید، بی شک هزینه چاپ کاتالوگ یکی دیگر از سوالات موجود در ذهن شما می باشد. برای بیان این موضوع باید گفت که نه تنها کاتالوگ، بلکه چاپ بروشور نیز از هزینه ثابتی برخودار نمی باشد. معمولا طراحی و چاپ کاتالوگ نسبت به بروشور از هزینه بیشتری برخوردار است که این هزینه نیز تا حد زیادی وابسته به سلیقه شماست. برای مثال، انتخاب کاغذ، تعداد صفحات، تعداد رنگ ها و… ازجمله معیار هایی می باشند که با استفتاده از آنها قیمت گذاری انجام شده که این معیار ها وابسته به سلیقه شما می باشند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵