طراحی کاتالوگ حرفه‌ ای | ۴ ویژگی مهم کاتالوگ حرفه‌ای

صنعت چاپ، پدیده بسیار مهمی در جامعه جهانی بوده که اثرات آن در دگرگونی اجتماعی و سیاسی و روند بهتر شدن جامعه ها نقش بسیاری داشته است. ضمن این که در پیشرفت دانش در غرب نیز تاثیرگذار بوده است. با توجه به رقابت در هر صنف کاری طراحی کاتالوگ حرفه ای نقش زیادی در پیشبرد اهداف تبلیغاتی هر مجموعه می تواند داشته باشد.

در واقع طراحی کاتالوگ برای نمایش یک کسب و کار لازم و ضروری است؛ خوب است بدانید که کاتالوگ برای اولین بار در قرن بیستم در ونیز طراحی و چاپ شد که به صورت دست نویس برای فروش تعدادی کتاب در نمایشگاه شهر طراحی شده بود. از اواسط قرن بیستم به دلیل این که اطلاعیه ها، تراکت های تک رنگ و همچنین معرفی حضوری محصولات یک شرکت دیگر جوابگوی نیاز شرکت ها نبود، شرکت ها به فکر طراحی کاتالوگ افتادند.

طراحی کاتالوگ حرفه ای

تاثیر طراحی کاتالوگ حرفه ای

طراحی کاتالوگ حرفه ای چیست و چه کاربردی دارد؟

بسیاری از شرکت های بازرگانی و کارخانه های تولیدی کالاهای مختلف، برای نشان دادن نوع فعالیت و محصولاتشان از روش تبلیغاتی طراحی کاتالوگ حرفه ای استفاده می کنند تا بتوانند تمامی خدمات و محصولاتشان را به مردم معرفی نمایند. در واقع کاتالوگ یا بروشور چندین صفحه کاغذ است که محصولات به صورت تشریحی یا فهرست وار به همراه عکس به مردم معرفی می شود. دلیل اصلی طراحی کاتالوگ حرفه ای این است که مردم اطلاعات کافی و مناسبی در مورد نحوه فعالیت شرکت و یا کارخانه مورد نظر پیدا کنند.

کاتالوگ تبلیغاتی حرفه ای چگونه طراحی می شود؟

همان طور که گفتیم کاتالوگ در اصل راهنمای کالا یا خدمات است. در طراحی کاتالوگ تبلیغاتی می توانید لیستی از محصولات یا خدمات کارخانه را برای آشنایی کاربران قرار دهید. اغلب مشاغل به مظنور معرفی خدمات ارائه شده از کاتالوگ تبلیغاتی استفاده می کنند.

در واقع یک کاتالوگ حرفه ای، بهترین ابزار تبلیغاتی برای آشنایی مشتری با فرایند تولید یا خدمات کارخانجات و موسسات مورد نظر می باشد. توجه داشته باشید که این خصوصیات با آنچه در طراحی بروشور مشاهده می شود، کمی تفاوت دارد.

طراحی کاتالوگ حرفه ای

بروشور چیست و چه کاربردی دارد؟

ابزار معتبر و موثر در ارتباط با مشتری همین بروشور هست که به منظور اطلاع رسانی در زمینه مختلف تبلیغ محصول و توصیه های بهداشتی و … بکار می رود. حتی برای معرفی کالا یا خدمات شرکتی و همایش ها و سمینارهای علمی از بروشور استفاده می شود بروشور کتابچه چند صفحه ای است به منظور اطلاع رسانی یا تشویق افراد و دادن اطلاعات برای خرید محصول یا خدمات یک شرکت طراحی می شود و به عنوان ابزاری مهم و معتبر در تبلیغات یاد می شود در بروشور بیشتر هدف فروش است.

بروشورهای تبلیغاتی متشکل از اطلاعات جامع و مفیدی هستند که جهت آشنایی مخاطب با اهداف و عملکرد آن ها تهیه و تنظیم شده اند. ولی در کل کاتالوگ ها برای اطلاع رسانی در خصوص جزئیات مربوط به محصولات یا خدمات طراحی می شوند.

اهمیت طراحی کاتالوگ حرفه ای

پس از طراحی و چاپ کاتالوگ، بازاریابان می توانند کاتالوگ ها را در تعداد جلساتی که با مشتریان خود برگزار می کنند، نشان دهند که این کار باعث انتقال صحیح اطلاعات به مشتریان و افزایش نسبت فروش به بازدید محصول می گردد.

بسیاری از شرکت ها، مجموعه ها و موسسات با طراحی کاتالوگ، مشخصات خدمات و محصولات خود را در اختیار مشتریان قرار می دهند که این کار فرایند ثبت سفارش را بسیار ساده و راحت می کند. در اصل تولید کنندگان به دنبال جلب مشتری و مصرف کنندگان هم به دنبال تولید کنندگان هستند. در این روند، نقش مهم و اساسی کاتالوگ حرفه ای بیش از قبل نمایان می شود. مد نظر داشته باشید که هر چه طراحی کاتالوگ حرفه ای تر باشد و کیفیت چاپ نیز بهتر باشد، پل ارتباطی بین تولید کننده و مصرف کننده به شکل درستی انجام می شود.

طراحی کاتالوگ ها معمولا به دو صورت زیر معرفی می ‌شوند:

کاتالوگ تک محصولی

کاتالوگ تک محصولی، کاتالوگ هایی هستند که به عنوان دفترچه راهنمای محصول مورد استفاده قرار می گیرند. در این کاتالوگ ها به توضیح و معرفی یک محصول و راهنمای استفاده از آن پرداخته می شود. به طور معمول به همراه محصولاتی که خریداری می کنید، این دفترچه را به عنوان راهنما دریافت می کنید و برای معرفی آن محصول خاص و آشناییتان با آن در دسترس شما عزیزان قرار می گیرد.

کاتالوگ چند محصولی

کاتالوگ چند محصولی وظیفه معرفی چندین محصول یا خدمت جدید را بر عهده دارد. در این نوع از کاتالوگ ها به توصیف چند محصول و خدمات یک شرکت، کارخانه یا سازمان پرداخته می شود. این نوع کاتالوگ ها در دو سبک متفاوت ژورنالی و صفحه آرایی طراحی می شوند.

انواع طراحی – چاپ کاتالوگ

طراحی در واقعه ایجاد تصویر خطی که از افکار فرد یا از هر پدیده واقعی مثل اشیا –طبیعت- انسان ها و ..بر روی سطحی دو بعدی ایجاد می شود. اهداف در به وجود امدن طرح افکنی متفاوت است که شامل موارد زیر می باشد:

  • طرح های تمرینی شامل مطالعه برای ایجاد امادگی ذهن هنرمند ایجاد می شود

 2-طراحی ازادانه هنرمند که زیبایی شناختی دارند و به شکل اثر هنری برای بیان احساسات فردی خلق می شوند.

طراحی کاتالوگ حرفه ای

انواع چاپ

قبل از طراحی کاتالوگ حرفه ای حتما باید مشخص شود طرح به چه صورتی می خواهد چاپ شود تا بر اساس نوع چاپ طراحی مربوطه انجام پذیرد. توجه داشته باشید که چاپ ها با یکدیگر متفاوت هستند و با توجه به نیاز خود می توانید یکی از آن ها را انتخاب نمایید.

انواع چاپ شامل موارد زیر است:

 1-چاپ سیلک

 2-چاپ افست

  • چاپ ملخی
  • لترپرس

کاتالوگ ها با توجه به نوع محصولات شرکت ها در سایز، اندازه، رنگ و کیفیت های متفاوتی تولید می شوند. توجه داشته باشید که مهمترین کاتالوگ ها صنعتی و تبلیغاتی هستند که به دلیل طراحی ویژه و خاصی که دارند، تاثیر بسیار زیادی بر روی افراد برای خرید و استفاده از محصولات دارند و با این تاصیر می توانند مشتریان بالقوه رو به مشتریان بالفعل تبدیل می کنند.

کاربرد بیشتر کاتالوگ های صنعتی برای معرفی محصولات و خدمات کارخانه ها و شرکتهای صنعتی است و به مدیران کارخانجات جهت فروش تجهیزات صنعتی کمک بسیاری می کنند.

ویژگی های طراحی کاتالوگ حرفه ای چیست؟

شناخت کافی نسبت به انواع چاپ، شناخت دقیق رنگ ها و کالیبره کردن طرح نسبت به خروجی چاپ، رعایت اصول زیبا سازی صفحات مانند حاشیه‌های مناسب صحافی و غیره، همه این نکات می‌تواند تاثیر فراوانی در تبدیل یک طرح جذاب به یک چاپ مناسب و ایده‌آل فراهم نماید.

برای داشتن کاتالوگ حرفه ای، اصول و قوانینی وجود دارد که با رعایت آن ها ما می توانیم یک کاتالوگ چشم نواز و ایده آل داشته باشیم؛ برای این منظور به نکات زیر دقت نمایید:

  • کاتالوگ را ساده نگه دارید. از شلوغی صفحات بپرهیزید.
  • سعی کنید تا با شکل ها خلاقیت ایجاد کنید تا در نزد مشتریان جذاب باشد.

 3- برای طراحی کاتالوگ حرفه ای به کاغذ مورد استفاده خود دقت کنید.

 4-از  تصاویر با کیفیت بالا در طراحی کاتالوگ خود استفاده کنید.

 5- سعی کنید با برخورداری از کاغذ مناسب و تصاویر زیبا یک کاتالوگ حرفه ای خلق کنید.

کاتالوگ ها می توانند شرح خدمات یا اطلاعاتی در مورد یک شرکت یا محصول به صورت فهرست بار به مخاطبین خود ارائه دهند. به طور حتم می دانید که تصاویر، متون و جداول در طراحی کاتالوگ کاربرد مهمی دارند. به عنوان مثال برای داشتن یک کاتالوگ حرفه ای برای محصولات صنعتی یک کارخانه تولیدی، ابتدا باید کاتالوگ به نحوی طراحی شود تا محصولات به شکل ساده و مناسبی به مصرف کنندگان معرفی شوند. معمولا کاتالوگ ها در سایزهای استاندارد a4 وa5  مورد استفاده قرار می گیرند.

توجه داشته باشید که کاتالوگ رابطه مستقیم بین تبلیغات و مصرف کننده ها می باشد و برای انتقال پیام نقش زیادی دارد. زیرا فرد خیلی راحت با دیدن تصاویر و متون می تواند محصول یا خدمات شما را در ذهن خود ثبت نماید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵