جایگاه مرکبهای ایرانی در صنعت چاپ

در آغاز مذاکرات 5+1 شاهد افزایش قیمت مرکب‎های ایرانی که در کشور ساخته می شوند بوده ایم. فروش مرکب های ایرانی به نسبت مرکب های خارجی 70 به 30 شده است. این شر نسبی در فروش را می تواند مدیون کیفیت مرکب های ایرانی به نسبت مرکب های وارداتی از آسیای شرقی دانست. ولی متاسفانه کم توجهی به آن ها و همچنین عدم تبلیغات مناسب اجازه رونق بیشتر را به آن ها نداده است. در چاپ افست می توان مرکب را از اصلی ترین موارد دانست. در ایننوع از چاپ شاهد تقابل میان آب و مرکب می باشیم که روی پلیت نقش می بندند. اصطلاح رایج این مرحله در چاپ افست زینک می باشد.

خشک شدن انواع مرکب

در مدل های متنوع چاپ این نحوه خشک شدن مرکب است که ویژه ترین اهمیت ممکن را دارد. در این قسمت بیشتر در مورد این مطلب خواهیم گفت. اکسیداسیون از روش های رایج برای خشک شدن مرکب ها در چاپ افست می باشد. آن هم همگامی که در مقابل آفتاب قرار میگیرد. باید توجه داشت که این مسئله خود نیز به فرمولاسیون مرکب و ماهیت آن بستگی دارد.

هر مرکب بسته به :

نوع

سطح چاپ

شرایط محیط نیاز به زمان برای خشک شدن خواهد داشت.

اشعه مادون قرمز در خشک کردن مرکب

استفاده از اشعه مادون قرمز (Infra Red) یکی از روش هایی است که به خشک شدن سریع مرکب می تواند کمک نماید. این روش مورد کاربرد برای مرکب هایی با پایه آب و پوشش های ورنی پایه آب می باشند. اپراتور در صورتی از لامپ های IR برای تسریع در خشک شدن رنگ ها استفاده می نماید که حجم زیادی از مرکب بر روی سطح چاپ شونده وجود داشته باشد.

نکته:روش IR برای خشک شدن مرکب تنها برای رنگ ها با پایه آب مناسب می باشند. در صورت WAETR BASE نبودن رنگ به هیچ عنوان نباید از این روش استفاده نمود.

اشعه ماوراء بنفش برای خشک شدن مرکب

برای سرعت بخشیدن به خشک شدن مرکب های UV بهترین روش را می توان استفاده از اشعه ماوراء بنفش دانست . این اشعه قادر است تا واکنش هایی را در پیوند های سطح مرکب ایجاد نمایید و به خشک شدن آن نیز سرعت بخشد.

مشکلات مرکب‎های ایرانی

وقتی به سراغ چاپخانه‌ها می‌رویم از اعتماد نکردن به مرکب‎های ایرانی می‌شنویم. چاپخانه‌دارها مرکب مصرفی خود را از نوع وارداتی تأمین می‌کنند؛ چراکه با تولید داخل نمی‌توانند به کیفیت مطلوبشان دست پیدا کنند. هرچند به گفته آن‌ها در بعضی از رنگ‌های ساختنی چون قرمز، گلی و آبی آسمانی از مرکب ایرانی راضی‌اند.
تولیدکنندگان مرکب‎های ایرانی تقریباً ۴۵۰۰ تن مرکب تولید می‌کنند. باوجوداین حجم وسیع از تولید داخل، چاپخانه‌دارها کماکان مرکب وارداتی را ترجیح می‌دهند. چاپخانه‌داران مرکب وارداتی را به نسبت قابل‌قبول‌تر و باکیفیت‌تر با تولید خود می‌دانند.

  • و دلایل این انتخاب را
  • کیفیت بالا
  • زود خشک شدن
  • همخوانی با الکل و نوردها
  • خوب نشستن روی کار
  • و شیشه نشدن(خشک نشدن) می‌دانند.

بااین‌حال به نظر می‌رسد از میان مرکب‎های ایرانی رنگ‌های خاص و ساختنی نسبتاً بهتر از رنگ‌های اصلی است. برخی معتقدند مرکب‎های ایرانی بسیار رقیق بوده و در چاپ با مشکل زمینه آوردن کار چاپی مواجه می‌شوند. علاوه بر آن این مرکب روی مقوای گلاسه هم دیر خشک می‌شود و مشکل پشت زدن را به همراه دارد. گله‌مندی چاپخانه‌داران از مرکب تولید داخل بیانگر کیفیت پایین این محصول است.

مرکب‎های ایرانی یا مرکب‎های وارداتی

مرکب مورد نیاز چاپخانه داران سالهاست که از واردات مرکب تامین می شود.

کیفیت مرکب ایرانی به حدی نازل‌شده که باوجود قیمت ارزان‌تر، چاپخانه‌داران استفاده از مرکب خارجی را به‌صرفه‌تر می‌دانند و خرید مرکب گران‌تر را ترجیح می‌دهند. حال با توجه به شرایط ایجادشده برای بازارهای اقتصادی ایران و رفع تحریم‌ها مطمئناً حضور شرکت‌های خارجی پررنگ‌تر از همیشه خواهد شد و تهدید بزرگی برای کارخانه‌ها تولیدکننده مرکب‎های ایرانی خواهد بود.

  • تجهیز تکنولوژیکی
  • افزایش کیفیت محصولات برابر با استاندارهای بین‌المللی
  • جذب سرمایه‌گذار
  • و پارتنر های صاحب‌نام

ازجمله راه‌کارهایی است که اگر از سوی تولیدکنندگان مرکب‎های ایرانی اتخاذ نشود روندی ناخوشایند در پی خواهد داشت.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *