جعبه دارویی و اهمیت طراحی و تولید آن

تهیه و تولید جعبه دارویی ازآنجاکه با سلامت افراد جامعه در ارتباط است دارای اهمیت بسیار زیادی می‌باشد. بسته بندی با اهداف مختلفی ازجمله نگهداری محصول و محافظت از آن و اهداف تبلیغاتی طراحی و تولید می‌شود. یکی از روش‌های بسته بندی محصولات استفاده از جعبه مقوایی و کارتنی است. یکی از صنایع مهمی که از جعبه‌ها برای بسته بندی محصولات مختلف خود استفاده می‌کند صنایع دارویی, پزشکی و آرایشی و بهداشتی است.

در این میان یکی از مهم‌ترین اهداف استفاده از جعبه‌های دارویی محافظت از این محصولات مهم می‌باشد. همان‌طور که می‌دانیم نگهداری درست و اصولی از داروها اهمیت زیادی دارد بنابراین لازم است که پس از تولید در بسته‌بندی‌های مناسبی قرار گیرند تا در مدت‌زمانی که حمل , انبار و نگهداری می‌شوند ویژگی‌های اصلی خود را حفظ کرده و با کیفیت اولیه در دسترس بیماران و مشتریان قرار گیرند. از آنجا که هر نوع خطا در صنایع دارویی روی سلامت و حتی جان بیماران اثرگذار است بنابراین در تولید و چاپ جعبه‌های دارو نباید کمترین خطایی صورت گیرد.

جعبه دارویی

چاپ جعبه دارویی

المان‌هایی که در تولید جعبه‌های دارویی باید رعایت شود

موارد مختلفی وجود دارد که برای طراحی و تولید جعبه دارو باید آن‌ها را مدنظر قرار داد. در اینجا به مهم‌ترین این المان‌ها اشاره می‌کنیم.

جنس جعبه دارویی

جعبه‌ها را از متریال های مختلفی تهیه می‌کنند که شامل موارد زیر می‌باشد:

♦مقوای یک رو یا پشت طوسی

مقوای یک رو یا مقوای پشت طوسی تنها دارای یک رو با قابلیت چاپ می‌باشد و برای بسته بندی داروهایی که خود دارای یک پوشش محافظت‌کننده دیگر می‌باشند به کار می‌رود. کاربرد این مقوا برای تولید جعبه دارویی که پوشش دیگری ندارد ازنظر بهداشتی مورد تائید نیست. همچنین زمانی که داخل جعبه‌ها مشخص نباشد می‌توان این مقوا را به کار برد تا ظاهر نازیبایی به بسته بندی نبخشد. برای بسته بندی شیشه دارو , بسته قرص روکش‌دار , قوطی‌های کرم و پماد و .. می‌توان از این نوع جعبه‌ها استفاده نمود.

♦مقوای دو رو یا ایندربرد

از مقوای ایندربرد می‌توان برای تهیه جعبه دارو استفاده نمود. ازآنجاکه دو طرف این مقوا سفید است می‌توان از دو روی آن استفاده کرد. ازنظر زیبایی و بهداشتی بودن این مقوا نسبت به پشت طوسی مناسب‌تر است. این دو نوع مقوا برای بسته بندی محصولاتی که حساسیت و شکنندگی بالایی ندارند مورد کاربرد است.

♦مقوای گلاسه

نوع دیگر مقوا برای ساخت جعبه دارویی نوع گلاسه است. این مقوا دارای ظاهری براق و زیبا است و به دلیل همین زیبایی و براقیت این نوع مقوا را برای تولید جعبه‌های دارویی کودکان, جعبه لوازم‌ آرایشی بهداشتی و … می‌توان به کار برد. این نوع مقوا همچنین به صورت‌های یک‌لایه , دو لایه و چندلایه برای محافظت بیشتر زمانی که دارو شکنندگی و حساسیت بالایی داشته باشد قابل‌استفاده می‌باشند.

شما برای داروهای تولیدی خود می‌توانید روی خدمات چاپ جعبه لمینتی و مقوایی ما حساب باز کنید.

چاپ جعبه دارویی

پس از طراحی جعبه دارو اکنون نوبت به چاپ آن می‌رسد.
چاپ جعبه دارویی از طریق روش‌های مختلف انجام می‌شود که می‌توان به :

و … اشاره نمود. در برخی موارد روی جعبه‌ها از خدمات تکمیلی مثل چاپ طلاکوب و نقره‌کوب و چاپ برجسته نیز استفاده می‌شود. این مورد بیشتر در چاپ جعبه لوازم‌آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد. از موارد مهمی که باید در چاپ و تولید جعبه دارو رعایت کرد موارد زیر اهمیت بیشتری دارد:

طراحی جعبه بر اساس استانداردهای ملی و بین‌المللی
کاربرد درست رنگ‌های خاص برای اعلام هشدار خطر
استفاده از فونت بریل برای افراد نابینا و کم‌بینا
امکان چاپ اطلاعات متغیر روی جعبه در حین عبور از دستگاه بسته بندی
استفاده از پلمپ جعبه و مواردی که اصالت کالا را تائید می‌کند مثل برچسب اصالت کالا , برچسب‌های حرارتی و …

اهمیت درج اطلاعات روی جعبه دارویی

موارد زیر باید روی بسته بندی دارو درج گردد که می‌تواند روی جعبه، برچسب ظرف و برچسب کارتن یا شیرینک این موارد را درج نمود:
• درج نام فرآورده دارویی به زبان‌های فارسی و انگلیسی روی بسته بندی داروها
• درج مقدار ماده یا مواد مؤثر دارو (Strength) با توجه به شکل، واحد و دوز مصرف در واحد حجم یا وزن
• درج تعداد هر واحد مصرف، وزن یا حجم بسته بندی با توجه به شکل مصرف فرآورده به فارسی و انگلیسی
• شکل دارویی (dosage Form) فرآورده روی بسته‌بندی به فارسی و انگلیسی
• درج ترکیب فرآورده مطابق با فهرست رسمی داروهای ایران به زبان انگلیسی
• درج شناسه‌های رهگیری و ردیابی و کنترل اصالت به‌صورت متنی و بارکد دوبعدی
• چاپ بروشور دارویی حاوی اطلاعات تکمیلی مصرف‌کننده

برای چاپ و طراحی انواع جعبه (لمینتی و مقوایی) و کارتن کافیست با مهرسام چاپ تماس بگیرید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *