مصارف مختلف جعبه های مواد غذایی

مواد های غذایی رایج در بازار برای ماندن در شرایط خاص، نیازمند جعبه هایی استانداری می باشند که با توجه به مواد غذایی و شرایط خاص آن طراحی شده باشد. بسته بندی مواد غذایی یکی از مهم ترین و البته حساس ترین مراحل در صنعت جعبه سازی می باشد زیرا همان طور که اشاره کردیم، جعبه ها باید با توجه به مواد غذایی مورد نظر طراحی شوند. طراحی این جعبه ها متناسب با سایز مواد، دمای مورد نیاز برای نگهداری، و… می باشد. مصارف مختلف جعبه های مواد غذایی یکی دیگر از عنوان هایی می باشد که در این مقاله قصد داریم به طور کامل به توضیع آن بپردازیم.مواد های غذایی رایج در بازار برای ماندن در شرایط خاص، نیازمند جعبه هایی استانداری می باشند که با توجه به مواد غذایی و شرایط خاص آن طراحی شده باشد. بسته بندی مواد غذایی یکی از مهم ترین و البته حساس ترین مراحل در صنعت جعبه سازی می باشد زیرا همان طور که اشاره کردیم، جعبه ها باید با توجه به مواد غذایی مورد نظر طراحی شوند. طراحی این جعبه ها متناسب با سایز مواد، دمای مورد نیاز برای نگهداری، و… می باشد. مصارف مختلف جعبه های مواد غذایی یکی دیگر از عنوان هایی می باشد که در این مقاله قصد داریم به طور کامل به توضیع آن بپردازیم.

جعبه های مواد غذایی

تاریخچه جعبه های مواد غذایی

اگر به طور کامل توضیع دهیم، اولین جعبه نگهدارند مواد غذایی، در سال 1870 طراحی شد. قبل از این تایم، مردمان اولیه برای نگهداری از مواد غذایی از سفال یا شیشه استفاده می کردند. طبق نظریه های باستان شناسان، قبل از میلاد مسیح، مردم برای نگهداری از آب و جلوگیری از فاسد شدن آن، از سفال و شیشه استفاده می کردند که همین مسئله و نیازمندی مردم به سفال و شیشه، باعث شد تا سفالگری و شیشه گری به عنوان رسما به عنوان نوعی صنعت شناخته شوند. البته ناگفته نماند که در سال 1800، ارتش فرانسه برای ماندگاری بیشتر مواد غذایی، از بطری های فلزی نیز استفاده می کردند.

مزایای استفاده از Food Boxes

همان طور که اشاره کردیم، در سال 1870، اولین جعبه مواد غذایی با استفاده از مقوا به چاپ رسید، اما چه عواملی باعث شد تا Food boxes بر سرکار بیایند؟ برای پاسخ به این سوال، در ادامه قصد داریم اصلی ترین مزایای استفاده از جعبه های مواد غذایی را به بیان کنیم!

  • نگهداری از مواد غذایی

مهم ترین مزیت استفاده از جعبه های مقوایی، نگهداری از مواد غذایی می باشد. اگر فراموش نکرده باشید اشاره کردیم که مواد غذایی از حساسیت زیادی برخوردار اند و برای این منظور، جعبه هایی که برای نگهداری از آنها چاپ می شوند با توجه به این حساسیت به مرحله چاپ ارسال می شوند. ورود عوامل خارجی نظیر: گرد و غبار، اکسیژن، بخار آب و… مهم ترین عامل در فاسد شدن مواد غذایی می باشند، اما جعبه هایی که برای نگهداری از این مواد طراحی می شوند، در برابر این عوامل مقاوم اند. همچنین استفاده از این جعبه ها، باعث راحتی حمل و نقل مواد غذایی می شود.

  • تبلیغات

یکی دیگر از مزیت های استفاده از جعبه های مواد غذایی، تبلیغات می باشد. این جعبه ها تقریبا شبیه ساک های تبلیغاتی می باشند که باعث اشنایی بیشتر افراد با کسب و کار شما می شوند. برای مثال شما می توانید بر روی این جعبه ها، از لوگو یا نام تجاری خود استفاده کنید که همین مسئله باعث رونق بیشتر کسب و کار شما می شود. تبلیغات امروزه به عنوان قدرت مند ترین ابزار برای معرفی کسب و کار ها شناخته می شود که از هزینه زیادی نیز برخوردار است، اما شما می توانید با استفاده از Food boxes، علاوه بر حفاظت و نگهداری از مواد غذایی، به معرفی کسب و کار خود نیز بپردازید.

  • دسته بندی محتویات

همان طور که اشاره کردیم، یکی از مزیت های استفاه از Food boxes، دسته بندی و راحت کردن حمل و نقل محتویات می باشد. معمولا اقلام کوچک، هنگام حمل و نقل بسیار آسیب پذیر و دردسر ساز می باشند. اما استفاده از جعبه های مناسب برای حمل و نقل و نگهداری از آنها، بهترین راه جهت حمل و نقلی آسان و جلوگیری از آسیب رسیدن به این اقلام می باشد.

  • درج مشخصات

بر روی جعبه های مواد غذایی معمولا اطلاعاتی نظیر: تاریخ انقضا، درج برند، نحوه استفاده و… درج می شود. جعبه های مقوایی بهترین گزینه جهت ارائه این اطلاعات می باشند زیرا شما می توانید با استفاده از رنگ های مناسب و فونت دقیق، مخاطب را به اطلاعات مد نظر جلب کنید.

  • حفاظت از محیط زیست

مواد غذایی یکی از مهم ترین نیاز های انسان ها می باشند که بسیار پرمصرف اند، نیاز های انسان ها فقط به سه وعده ناهار، صبحانه، و شام ختم نمی شود و در دیگر تایم ها از مواد غذایی استفاده می کنند، همان طور که می دانید پلاستیک به عنوان بزگترین آسیب برای محیط زیست شناخته می شود که در نتیجه بهتر است برای دسته بندی این محصولات از روش دیگری استفاده کنیم! استفاده از جعبه های مواد غذایی بهترین گزینه جهت حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از آسیب رسیدن به آن می باشد زیرا علاوه بر قابلیت بازیافت، در کمترین زمان نیز در طبیعت تجزیه می شود.

عناوین نام برده ازجمله مزیت های استفاده از جعبه های مواد غذایی می باشند که باعث شده تا این روش به عنوان یکی از مهم ترین و البته کاربردی ترین روش ها جهت حفاظت و نگهداری از مواد غذایی شناخته شود.

رایج‌ترین انواع جعبه‌های غذایی

جعبه های غذایی تنها به جعبه های مقوایی محدود نمی شوند و در انواع مختلفی به چاپ می رسند. در ادامه این مقاله شما را با رایج ترین انواع Food boxes آشنا می کنیم.

  • جعبه‌های مقوایی

جعبه های مقوایی یکی از رایج ترین جعبه های مواد غذایی می باشند. مقوا یک ماده کاغذی سبک و مقاوم می باشد که بهترین گزینه جهت استفاده در جعبه های مواد غذایی می باشد. همان طور که اشاره کردیم، از مقوا برای Food boxes بیشتر استفاده می شود چون به عنوان یک محافظ قدرتمند شناخته می شود. ایجاد شکل های مختلف، و طرح های سفارشی بر روی مقوا به راحتی پیاده سازی می شود که همین مسئله نیز سبب محبوبیت بیشتر جعبه های مقوایی شده است. یکی دیگر از مزیت های چاپ جعبه های مواد غذایی با استفاده از مقوا، کم هزینه بودن آن می باشد.

جعبه های مواد غذایی

  • جعبه‌های پلاستیکی

استفاده از پلاستیک در صنعت جعبه سازی از محبوبیت زیادی برخوردار است، استفاده از این روش گرچه آسیبی برای محیط زیست است، اما از مزیت هایی نیز برخوردار است. جعبه های پلاستیکی از مقاوت بیشتری نسبت به جعبه های مقاومی برخوردارند. این روش از جعبه سازی بهترین گزینه جهت به نمایش گذشتن محصول نیز می باشد. جعبه های پلاستیکی مقاوم همچنین می تواند به خوبی از مواد غذایی محافظت کند. البته ناگفته نماند که پلاستیک های استفاده شده در صنعت جعبه سازی قابلیت بازیافت دارند.

  • جعبه‌های راه راه

جعبه های راه راه با استفاده از مقوا چاپ می شوند که از طراحی ساده ای برخورداراند. این نوع جعبه بیشتر برای حمل و نگهداری از پوشاک، مخصوصا کفش استفاده می شود.البته ناگفته نماند که جعبه های راه راه در گذشته بیشتر مورد استفاده قرار می گرفتند امروزه از کاربرد کمتری برخورداراند.

  • جعبه‌های دیکاتی

شاید نام این نوع جعبه را تا به حال نشیده باشید، اما جالب است بدانید که جعبه دیکاتی از جنس کارتن می باشد. اما دیکاتی چیست؟ به کارتن هایی را که شکل عادی ندارند، کارتن های دیکاتی می گویند. دیکات دستگاهی می باشد که استفاده از آن، این کارت ها را برش داده و در اندازه های مختلفی در می آورند که به همین خاطر، به این جعبه ها، جعبه های دیکاتی گفته می شود. ناگفته نماند که این جعبه ها از طراحی زیبایی برخوردار بوده و علاوه بر بسته بندی مواد غذایی، از آنها برای بسته بندی لوازم خانگی نیز استفاده می شود.

  • جعبه‌های فشرده

جعبه های فشرده یکی دیگر از انواع جعبه های رایج در بازار می باشد که از آنها بیشتر برای حفاظت از گوشی های آیفون، یا محصول معروف گران قیمت استفاده می کنند. جالب است بدانید که جنس این جعبه از پلاستیک یا فلز نمی باشد و با استفاده از مقوا چاپ می شود. مقوای استفاده شده در این جعبه ها تا 4 برابر مقاوم تر و سخت تر نسبت به مقواهای ساده می باشند. این مقوا بسیار چگالیده و از درجه سختی بالایی برخوردار است. جعبه های فشرده نسبت به دیگر از جعبه های رایج از قیمت بیشتری نیز برخورداراند.

  • جعبه‌های لمینتی

لمینت ورقه چاپ شده مقاومی می باشد که با استفاده از فویل پلاستیکی یا فلز پوشیده شده است. لمینت در دو رنگ مشکی و مات وجود دارد که چهره زیبایی را به محصول مورد نظر می بخشد. جعبه های لمینتی از کیفیت و مقاومت بالای برخورداراند و بیشتر برای حفاظت و حمل محصولاتی نظیر لامپ، کیک و کلوچه و… طراحی و چاپ می شوند.

عناوین نام برده ازجمله انواع جعبه های موجود در بازار می باشند. البته همان طور که مشاهده کردید، تمامی این جعبه ها در صنعت غذایی مورد استفاده قرار نمی گیرند زیرا طراحی و چاپ برخی از آنها از هزینه بالایی برخوردار است.

جعبه های مواد غذایی

هزینه طراحی و چاپ جعبه‌های مواد غذایی

اکنون که با Food boxes آشنا شده اید، هزینه طراحی و چاپ این جعبه ها شاید برایتان سوال باشد. اولین نکته ای که باید در این مورد بدانید، این است که چاپ این جعبه ها از قیمت ثابتی برخوردار نمی باشد. همان طور که اشاره کردیم، جعبه های مواد غذایی با استفاده از مواد مختلفی چاپ می شوند که هر کدام از آنها از قیمت مخصوصی برخوردار است. قیمت چاپ جعبه های مواد غذایی همچنین با توجه به مراحل طراحی و چاپ آن نیز محاسبه می شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵