نکات مهم در انتخاب چاپ جعبه و بسته بندی

چاپ جعبه و بسته بندی یکی از مهم‌ترین موارد در فروش محصول است. این مورد آنقدر اهمیت پیدا کرده است که بسیاری از شرکت‌ها هزینه‌ زیادی را می‌پردازند تا بتوانند به بهترین شکل ممکن جعبه محصول مورد نظر خود را چاپ کنند.

شما هر چقدر هم که محصول با کیفیت و خوبی داشته باشید و آن را روانه بازار کنید بدون یک بسته بندی و جعبه خوب نمی‌توانید فروش خوبی کسب کنید.

بخواهیم به صورت کلی بیان کنیم جعبه حکم ویترین یک محصول را دارد. شما وقتی وارد فروشگاهی می‌شوید و قصد دارید لباسی تهیه کنید ابتدا به ویترین نگاه می‌کنید. جعبه هم دقیقا همین حکم را برای یک محصول دارد. برای همین امروزه شرکت‌ها و کمپانی‌ها به چاپ جعبه اهمیت ویژه‌ای می‌دهند.

چاپ جعبه

نکات مهم در چاپ جعبه

بسته بندی و چاپ جعبه مناسب می‌تواند رفتار مصرف کننده را به نفع شما تغییر دهد. در یک نظر سنجی حدود 81 درصد از افراد بر این باور بودند که جعبه و چاپی که بر روی آن زده شده است بر تصمیم خرید آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

انتخاب جعبه و هزینه‌ای که برای چاپ آن در نظر می‌گیریم به عوامل مختلفی بستگی دارد.

به عنوان مثال وقتی در نظر داریم یک کالا یا محصول گران قیمتی را عرضه کنیم باید جعبه ای که برای آن انتخاب می‌کنیم از نظر اندازه، مقاومت و … در خور باشد، همچنین گاهی اوقات آنقدر محصول ما ارزشمند است که حاضریم برای خدمات تکمیلی چاپ جعبه هزینه‌ای مازاد پرداخت کنیم مثلا طلاکوب و نقره‌کوب، برجسته کاری، و یا چاپ متالایز انجام دهیم.

در این نوشته قصد داریم عواملی که بر طراحی و چاپ جعبه لمینتی یا مقوایی تاثیر دارند را بررسی کنیم.

قبل از اینکه بتوانید بهترین جعبه و طرح را برای آن انتخاب کنید باید به چند سوال پاسخ بدهید. با کمک این سوال‌ها می‌توانید تا حدودی موارد را محدود کنید به عبارتی می‌توانید ذهن خود را سامان بدهید و از بین موارد محدود ، بهترین مورد را انتخاب کنید.

از چه ماده‌ای می‌خواهید استفاده کنید؟

انتخاب ماده و موادی که برای جعبه انتخاب می‌کنید یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عوامل در چاپ جعبه است. این که شما باید تصمیم بگیرید از کاغذ و مقوا استفاده کنید و یا پلاستیک. بسیاری بر این باورند که در برابر جعبه پلاستیکی و کاغذی افراد بیشتر جذب جعبه کاغذی می‌شوند و برخی بر این باورند که چاپ بر روی کاغذ کیفیت و شفافیت بهتری دارد به قولی رنگ و آب بهتری دارد. پس اولین سوالی که باید به آن پاسخ بدهید همین مورد است. البته ناگفته نماند که انتخاب بین این دو مورد به برند و نوع محصول شما هم بستگی دارد.

چاپ جعبه

نکات مهم در چاپ جعبه

کالای شما چگونه حمل می‌شود؟

مورد دیگری که باید مد نظر قرار داد این است که چه مسافتی باید کالا حمل شود. شما اگر یک یک جعبه با کیفیت بالا انتخاب کنید و چاپ جعبه آن نیز به بهترین حالت ممکن باشد اما وقتی به مقصد برسد شکل خود را از دست بدهد چه ارزشی دارد؟

پس باید این مورد را حتما مد نظر قرار داد و اگر قرار است مسافت زیادی این کالا حمل شود جعبه‌ای انتخاب کرد که در عین زیبایی مقاوم باشد.

بودجه شما چقدر است؟

شاید بتوان گفت یکی از مهم‌ترین سوالاتی که باید از خود بپرسید این است که چقدر بودجه برای چاپ جعبه کنار گذاشته‌اید. باید به این مورد دقت کنید که به خاطر سود بیشتر بودجه کمی را برای این مورد کنار نگذارید زیرا همانطور که گفته شد چاپ جعبه با کیفیت و زیبا و متناسب با کالا در بازاریابی و جذب مشتری یک عامل بسیار مهم است.

البته می‌توان در صورتی که بودجه شما محدود است از چاپ جعبه ارزان استفاده کنید. در این مدل، چاپ جعبه با مقوای پشت طوسی انجام می‌شود و دلیل ارزان بودن آن جنس مقوا می‌باشد که به نسبت مقواهای دیگر ارزش کمتری دارند.

البته باید در نظر گرفت که این نوع جعبه برای محصولات غذایی و بهداشتی مناسب نیست زیرا این مقواها خاصیت بازیافت دارند.

همچنین دیده شده‌ است گاهی شرکت‌ها از نظر بودجه محدودیت خاصی ندارند و روی به جعبه‌های سفارشی می‌آورند.

همه طرح‌ها می‌توانند به طور کامل هم با محصول و هم برند شما سفارشی شوند. در بسیاری از صنایع مخصوصا آن دسته از صنایع که محصولاتی مشابه دارند، شرکت‌ها روی به این نوع جعبه می‌آورند تا بتوانند از رقبا خود در بازار عبور کنند.

چه چیزی برای مشتریان شما جذاب است؟

همانطور که گفته شد در چاپ جعبه مواردی مانند رنگ، جنس جعبه، طرح، مواد، شکل و متن مهم‌ترین عوامل هستند.

باید در ابتدا بررسی کنیم که کالای ما برای چه گروهی است. یعنی به عنوان مثال برای کودکان است یا بزرگ‌سالان برای بانوان است یا آقایان و موارد از این دست به ما کمک میکنند تا بتوانیم بهترین ترکیب را پیدا کنیم. اما تناسب رنگ با نوشته، و یا حتی رنگ با محصول موردنظر ما مقوله‌ای مهم است و باید حتما به آن توجه کرد.

همچنین موارد زیر نیز به ما کمک می‌کند تا بتوانم بهترین چاپ جعبه را برای مشتری خود داشته باشیم.

جعبه شما باید با ابعاد کالا شما یکی باشد. طبیعتا اگر سایز جعبه بزرگ‌تر از سایز کالا و یا محصول شما باشد، زیبایی ندارد.

هارمونی و رنگ بندی‌ها باید در جعبه شما رعایت شود.

استفاده از فونت‌های مناسب و خوانایی کامل با محصول شما. استفاده از فونت‌های کوچک که به راحتی خوانده نشوند و یا بسیار بزرگ که به زیبایی کار لطمه بزند توصیه نمی‌شود.

در چاپ باید اسم برند یا شرکت خود را درج کنید، همچنین اطلاعات تماس و یا شبکه مجازی خود را نیز باید در آن قرار دهید زیرا همان‌طور که گفته شد جعبه مانند ویترین شما است و راهکاری برای بازاریابی است برای همین موضوع باید سعی کنیم به حالتی اسم خود را در ذهن مشتری بگنجانیم.

این‌ها مواردی بود که در چاپ جعبه باید رعایت شوند.

همچنین می‌توانید جهت مشاهده خدمات چاپ جعبه و کارتن مهرسام چاپ و دیدن نمونه کار‌ها کلیک کنید.

دیدگاه شما کاربران مهرسام در این زمینه چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵