نکات مهم در چاپ و طراحی کاتالوگ مبلمان

طراحی و چاپ کاتالوگ مبلمان یکی از امور مهم برای جذب مخاطب و در نهایت رسیدن به فروش بیشتر است. همانطور که می‌دانید کاتالوگ به عنوان یکی از موثرترین ابزارهای بازاریابی و تبلیغاتی است که به وسیله آن می‌توان مخاطبان زیادی را جذب کرد.

به طور کلی برای کالاهایی که بیشتر جنبه ظاهری آن‌ها اهمیت دارد طراحی کاتالوگ انجام می‌شود. به عنوان مثال مبلمان اداری یا خانگی، از آنجا که جنبه ظاهری آن بیش از مشخصات دیگر اهمیت دارد و می‌تواند افراد را جذب کند، استفاده از کاتالوگ پیشنهاد می‌شود.

طراحی کاتالوگ مبلمان

همچنین در دنیای امروز تقریبا در هر زمینه‌ای رقابت‌ شدیدی وجود دارد و صنعت مبلمان هم از این قضیه مستثنی نیست و تنها کسانی می‌توانند در این رقابت پیروز شوند که مزیت خاصی داشته باشند. در این صنعت هم کسانی که در کنار کیفیت بالای محصولات خود، از کاتالوگ‌های حرفه‌ای برای معرفی و نمایش محصولات خود استفاده می‌کنند موفق‌تر هستند زیرا باعث جذب بیشتر مخاطبان و در نتیجه فروش بیشتر نسبت به سایر رقبا می‌شوند.

البته این نکته را در نظر داشته باشید که داشتن کاتالوگ به تنهایی باعث موفقیت و افزایش فروش شما نمی‌شود بلکه زمانی یک ابزار تبلیغاتی مانند کاتالوگ موثر است که شما نکات مهم در طراحی و چاپ آن را بدانید و آن‌ها را رعایت کنید. در ادامه مقاله به بررسی مهم‌ترین اصول و نکات چاپ و طراحی کاتالوگ مبلمان می‌پردازیم.

نکات مهم در چاپ و طراحی کاتالوگ مبلمان

طراحی کاتالوگ مبلمان هم مانند طراحی کاتالوگ برای صنعت‌های دیگر نیاز به دقت و صرف زمان مناسب دارد. علاوه بر آن، باید نکات مهم در طراحی کاتالوگ مبلمان را بدانید. در غیر این صورت هر چقدر هم که تلاش کنید و زمان برای آن صرف کنید به نتیجه مطلوب که جذب مخاطب و افزایش فروش است، دست پیدا نمی‌کنید.

 طراحی کاتالوگ مبلمان زمانی موفقیت آمیز است که به نکات ذیل توجه داشته باشید.

عکاسی:

اولین نکته‌ای که در طراحی هر نوع کاتالوگی باید رعایت کرد سبک عکاسی و نوع عکسی است که در آن استفاده می‌کنیم. به طور کلی در چاپ و طراحی کاتالوگ مبلمان باید از عکاسی صنعتی استفاده کرد. اصولا از عکاسی صنعتی برای تبلیغ محصولات استفاده می‌شود. این نوع عکاسی کیفیت بسیار بالا و جذابی دارد و باعث می‌شود تا خریداران و مشتریان نسبت به خرید محصول ترغیب شوند. به طور کلی عکاسی صنعتی جنبه تبلیغاتی دارد و در صنعت مبلمان نیز ما هدفی جز تبلیغ محصول خود به بهترین شکل ممکن نداریم.

البته این نکته را هم باید در نظر داشت که عکاسی صنعتی معمولا هزینه‌ی به نسبت زیادی دارد و چنانچه که از پس هزینه‌های آن بر نمی‌آیید و به دنبال راهی برای صرفه جویی اقتصادی هستید، می‌توانید از عکس‌های آماده نیز استفاده کنید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که باید این عکس‌های آماده به بهترین شکل ممکن اصلاح شوند. منظور از اصلاح عکس‌های آماده، اصلاح‌های گرافیکی است که توسط متخصصین می‌تواند انجام شود تا جذابیت محصول بیش از پیش شود. آن وقت است که شما می‌توانید آن را در کاتالوگ مبلمان خود قرار دهید.

طراحی کاتالوگ مبلمان

استفاده از ابزارهای کمکی برای زیبایی تصاویر:

همیشه سعی کنید تا عکس‌های کاتالوگ مبلمان خود را با استفاده از المان‌هایی زیبایی کنید. گرفتن عکس صرف از مبلمان و گذاشتن آن‌ها در کاتالوگ قطعا زیبایی خاصی ندارد و باعث جذب مخاطبان نمی‌شود. حتی ممکن است مخاطب فکر کند که شما زمان کافی برای طراحی کاتالوگ خود صرف نکرده‌اید و کلا فعالیت شما را زیر سوال ببرد.

بهتر است تا عکس‌های خود را با استفاده از گل، گلدان و یا محیط‌های خاص زیبا کنید. این کار باعث می‌شود تا تصاویر هنری‌تر و زیبا‌تر باشند. حتی بهتر است تا برخی از این تصاویر را در محیط خانه طراحی کنید تا مشتریان شما نمای مبلمان را در فضای خانه در کنار دیگر وسایل هم ببینند. با استفاده از این روش‌ها می‌توانید زیبایی و جذابیت کاتالوگ کسب و کار خود را به بیشترین درجه برسانید.

توجه به جزئیات:

بعد از عکاسی و ثبت تصاویر مناسب، لازم است تا بر جزئیات کار توجه ویژه‌ای شود. اصولا در تبلیغات مبلمان سعی می‌شد تا بر ویژگی‌های خاص محصول تمرکز ویژه‌ای شود. به عنوان مثال اگر در تولید مبلمان خود از چوب با طرح خاصی استفاده می‌کنید یا رنگ خاصی را در محصول خود استفاده کرده‌اید و یا حتی در آن از منبت کاری استفاده شده است لازم است تا به این جزئیات به صورت مستقیم اشاره شود. باید طوری آن را طراحی کرد و به طریقی در طراحی کاتالوگ مبلمان آن را لحاظ کرد که مشتریان بلافاصله در صفحه هدف ما متوجه این جزئیات بشوند. در بسیاری از مواقع همین جزئیات و ویژگی‌های خاص محصول است که باعث می‌شود مشتریان نسبت به خرید آن ترغیب شوند. به عنوان مثال می‌توان عکس‌هایی با فوکس بالا که جزئیات را به صورت کامل نشان می‌دهند استفاده کرد.

طبقه بندی محصولات:

پس از انتخاب عکس و طراحی مناسب آن، لازم است تا محصولات خود را طبقه بندی کنید. این طبقه بندی می‌تواند بر حسب کاربرد محصولات باشد به عنوان مثال میز‌های اداری، پارتیشن اداری، صندلی‌ها، میز کنفرانس و کانتر و غیره باشد.

با استفاده از این طبقه بندی به مشتریان خود کمک می‌کنیم تا زودتر به هدف و محصول مد نظر خود دست پیدا کند و دچار سردرگمی نشود. از آنجا که مبلمان در انواع مختلفی تولید می‌شود، لازم است تا در چاپ و طراحی کاتالوگ مبلمان این طبقه بندی را داشته باشیم.

درج محتوا مناسب:

بعد از رعایت نکات بالا، زمان این است که به کاتالوگ محتوا اضافه کنید. البته باید مراقب باشید تا در این امر افراط نکنید زیرا یکی از تفاوت‌های کاتالوگ با دیگر ابزارهای تبلیغاتی در همین محتوا است.

باید سعی کنید تا در کاتالوگ خود صرفا محتواهای ضروری که برای کاربران جذاب و مهم هستند را بیاورید. حتی گاهی اوقات لازم نیست تا آن‌ها را توضیح دهید و تنها به صورت تیتر وار هم بیاورید کافی است. مثلا در طراحی کاتالوگ مبلمان کافی است نوع پارچه، جنس چوب، تعداد، قیمت و نهایتا اگر گارانتی دارد بیاورید.

همچنین باید از نظر رنگ و فونت هم نکات لازم را رعایت کنید. باید از فونتی استفاده کنید که مناسب باشد یعنی نه آنقدر ریز باشد که خواندن آن برای مخاطبان سخت باشد و نه آنقدر بزرگ باشد که بیشتر از آنکه عکس به چشم بیاید، آن نوشته‌ها خودنمایی کنند. حتی محل قرارگیری محتوا و متن شما هم اهمیت ویژه‌ای دارد.

همچنین لازم است برای اطمینان مشتریان از اصالت و کیفیت کالا اطلاعاتی نظیر شماره تماس، آدرس کارخانه، دفتر فروش و گارانتی در جاهای مناسب کاتالوگ درج شود تا مشتریان با فکری آسوده و مطمئن به خرید بپردازند.

طراحی کاتالوگ مبلمان

استفاده از کاغذ با کیفیت:

پس از رعایت همه موارد ذکر شده، لازم است تا طراحی کاتالوگ مبلمان کاغذ مناسبی انتخاب کنیم. همانطور که می‌دانید کاغذهای مختلفی در بازار وجود دارد که شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. اما باید در نظر داشته باشید که اگر از کاغذ‌های ارزان قیمت و بی کیفیت استفاده کنید، تصاویر شما با کیفیت نه چندان مناسب چاپ خواهد شد و در نهایت کیفیت کاتالوگ شما بسیار پایین خواهد آمد.

ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که از کاغذهای مقاوم، با کیفیت و مرغوب استفاده کنید و زحماتی که برای مراحل قبل کشیده‌اید را به هدر ندهید. هر چه کاغذ مورد استفاده شما با کیفیت‌تر باشد، باعث می‌شود تا تصاویر جلوه و رنگ و آب بهتری داشته باشند و در نهایت مشتریان بیشتری را به خود جذب کند.

پیشنهاد بسیاری از متخصصین صنعت چاپ استفاده از کاغذهای ضخیم است زیرا علاوه بر آن که کیفیت تصاویر بر روی آن‌ها بسیار بالا است، مقاومت بسیار خوبی دارند و دیرتر دچار پارگی می‌شوند. همچنین از آنجا که کاتالوگ مبلمان در سطح شهر و یا حتی کشور توزیع می‌شود بهتر است تمام موارد لازم جهت ماندگاری در آن‌ها باید لحاظ گردد.

استفاده از سبک ژورنالی برای طراحی کاتالوگ مبلمان

نکته آخری که باید به آن بپردازیم، سبک طراحی مناسب برای طراحی کاتالوگ مبلمان است. بهترین سبکی که برای طراحی این نوع کاتالوگ می‌توان در نظر گرفت، سبک ژورنالی است. این سبک به این گونه است که هر صفحه یک مدل مبلمان خاص قرار می‌گیرد. حتی گاهی اوقات که تصویر بزرگ است و در یک صفحه نمی‌توان آن را به خوبی استفاده کرد، می‌توان دو صفحه را پست سرهم برای یک مدل محصول اختصاص داد. اینگونه سطح بیشتری برای عکس و معرفی مشخصات محصول در دسترس است.

همچنین در این سبک طراحی چندین تصویر با زوایای مختلف از مبل قرار داده می‌شود و تمام آنچه که کاربران نیاز دارند را پوشش می‌دهد.

نکات گفته شده در این مطلب از مهرسام چاپ، مهم‌ترین نکات و عواملی است که سبب می‌شود تا چاپ و طراحی کاتالوگ مبلمان شما بیشترین تاثیر و جذابیت را داشته باشد. لازم است بدانید که بی دقتی در هر کدام از موارد ذکر شده می‌تواند کیفیت کار شما را بسیار کم کند لذا برای تمام مراحل دقت و زمان کافی را صرف کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵