چاپ جعبه دارو و جعبه های بهداشتی

امروزه چاپ جعبه به یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی تبدیل شده است که شرکت‌های تولیدکننده آن را مد نظر قرار می‌دهند. تولیدکنندگان وقتی محصول و کالایی را تولید می‌کنند قطعا یکی از اهدافشان کسب سود و فروش بالا است به عبارتی آن‌ها می‌خواهند بازار آن کالا را بدست بیاورند. در این راه آن‌ها باید نکات بسیاری را مد نظر قرار دهند به عنوان مثال باید کیفیت کالا بالا باشد، قیمت آن دربرابر رقبا قابل قبول باشد و ظاهر جعبه و بسته بندی آن‌ نیز جذاب باشد تا مشتری را جذب کند.

چاپ جعبه دارو

تقریبا طراحی و چاپ جعبه در تمامی فعالیت‌ها اهمیت دارد و یکی از آن‌ها در صنعت داروسازی است. جعبه دارویی در رده بسته‌بندی‌های بهداشتی قرار می‌گیرد. به همین دلیل باید در چاپ و نوع مقوا آن‌ها نکاتی را که سازمان بهداشت متذکر می‌شود را رعایت کرد.

خدمات مرتبط: چاپ جعبه لمینتی

آیین نامه وزارت بهداشت:

طبق آیین نامه وزارت بهداشت مقوا و یا کاغذ استفاده شده برای دارو باید کاملا بهداشتی باشد، نکته دوم باید از علائم و اشکال خاص دارو در چاپ جعبه آن استفاده نمود به عنوان مثال لوگو هشدار باید به یک شکل خاص و به رنگ خاص باشد و نکته سوم که حالتی تشویقی دارد استفاده از طرح‌هایی مختلف و خلاقانه است. طرحی که اعتماد مصرف کنندگان را افزایش دهد.

همچنین برخی دارو‌ها زمانی که دربرابر رطوبت و یا گرما قرار می‌گیرند دچار تغییر حالت شده و به گونه‌ای خاصیت خود را از دست می‌دهند. به همین دلیل باید جعبه‌ای را انتخاب کنیم که استقامت و ویژگی لازم را داشته باشد.

کارشناسان دارویی بر این باورند که کیفیت داروی خارجی و ایرانی یکی است و از درمانی هیچ گونه تفاوتی ندارند و تفاوت آن‌ها در طرحی است که بر روی جعبه چاپ می‌شود.

بیشتر بخوانید: نکات فنی و مهم در چاپ جعبه

معمولا داروهای خارجی با چاپ‌هایی خلاقانه و باکیفیت عرضه می‌شوند. با اینکه اصولا این‌کار قیمت دارو را افزایش می‌دهد اما باعث می‌شود تا نظر مصرف کننده بیشتر جلب شود، اعتماد آن‌ها بالا برود و آن‌ها به این اطمینان برسند که دارویی که مصرف می‌کنند تاثیر دارد و قطعا آن‌ها را درمان می‌کند.

چاپ جعبه دارو

متاسفانه تولیدکنندگان داروی داخلی این مورد را لحاظ نمی‌کنند و برای کاهش قیمت دارو از چاپ‌هایی معمولی و بی کیفیت استفاده می‌کنند و این باعث می‌شود تا نظر مصرف کننده جلب نشود.

مراحل تولید جعبه دارویی:

همان‌طور که گفته شد در ابتدا باید به نکات و آیین نامه بهداشتی عمل کرد. اولین نکته در آیین نامه وزارت بهداشت استفاده از مقوا و مواد بهداشتی است. در تولید و چاپ جعبه دارویی معمولا از مقوای پشت سفید و ایندربرد که بیشترین استانداردهای بهداشتی را دارند استفاده می‌شود.

پس از این مرحله باید اصل ثابت و کلی در نظر گرفته شود. باید ابتدا اندازه دقیق ابعاد و وزن دارو تعیین شود سپس طراح جعبه انواع مقوا با گرماژ متفاوت را پیشنهاد دهد. سپس با نظر خودتان طرح‌های پیشنهادی به صورت آزمایشی با رعایت اصول و آیین بهداشتی چاپ می‌شود و اگر مورد تایید شرکت طرف قرارداد و یا سفارش دهنده بود به صورت انبوه چاپ می‌شود.

همچنین در چاپ جعبه نیز باید یک سری نکات را مدنظر قرار داد. در تولید دارو‌هایی که برای کودکان و نوجوانان است اصولا باید طرح‌هایی مناسب سن آن‌ها در نظر گرفت. همچنین باید طرح‌های ما در عین سادگی جذاب به نظر بیایند.

همچنین باید سعی شود برای هر دارو یک فونت، طرح، رنگ و لوگو خاص استفاده کرد زیرا این کار باعث ایجاد تصویری مثبت در ذهن مصرف کننده می‌شود. همچنین گاهی شرکت‌ها بیش از اندازه بر روی برند خود تکیه می‌کنند و آن را در چاپ جعبه مد نظر قرار می‌دهند که این کار اشتباهی است!

همچنین باید جعبه و موادی را انتخاب کنیم که استحکام و ظرافت بالایی داشته باشند. اگر بخواهیم به دلیل کاهش هزینه‌ از مقوایی استفاده کنیم که استحکام پایینی دارد و به دلیل کیفیت پایینی که دارد چاپ بر روی آن شفاف و زیبا نباشد، باعث می‌شود تا اعتماد مصرف کننده از بین برود و برند بد نام بشود.

باید این نکته را در نظر داشته باشیم که نیازی نیست برای چاپ جعبه دارو از چندین رنگ استفاده کرد. آنچه نظر مصرف کننده را جلب می‌کند عبارات و اعداد هستند. این عبارات و اعداد حاوی اطلاعاتی از جمله نوع دارو، نام دارو، دز دارو مشخصات تکمیلی و هشدار‌ها می‌باشند.

چاپ جعبه دارو

به صورت کلی مواردی که برای چاپ جعبه دارو باید مد نظر دارد عبارتند از:

  • رنگ و نوع طرح‌ها به این معنی که برای یک مدل دارو از یک نوع ترکیب رنگی و فونت استفاده نمود.
  • فونت و سایز عبارات روی جعبه به این معنی که باید در یک طرف آن زبان فارسی و در طرف دیگر زبان انگلیسی باشد.

معمولا برای چاپ جعبه دارو از مقوای ایندربرد استفاده می‌شود. مقوای ایندربرد یک مقوای بهداشتی است که برای چاپ جعبه غذا و دارو از آن استفاده می‌شود. مقوای ایندربرد مقوای سفید رنگ است که به دلیل استقامت و استحکامی که دارد برای بسته بندی محصولات از آن استفاده می‌شود. همچنین این مقوا به دلیل حالت روانی که دارد معمولا برای چاپ نیز بسیار مناسب هستند.این مقوا از مواد بازیافتی تشکیل می‌شود به همین دلیل برای چرخه طبیعت نیز بسیار مناسب می‌باشد.

وزارت بهداشت نیز این جعبه را برای انواع دارو تایید کرده است و به دلیل مقاوت و قیمت مناسبی که دارد مورد توجه شرکت‌های داروسازی قرار گرفته است.

در این مقاله تلاش کردیم اطلاعات مفیدی و کاربردی در رابطه با چاپ جعبه دارو به شما عزیزان ارائه نماییم. در صورتی که برای محصولات دارویی خود نیاز به جعبه  مناسب و مقاوم دارید می‌توانید روی خدمات چاپ جعبه لمینتی یا مقوایی مهرسام چاپ حساب باز کنید.

جهت استعلام قیمت یا ثبت سفارش از طریق شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵