چاپ دیجیتال چیست؟

از دیرباز تاکنون صنعت چاپ و سیستم چاپ تصاویر، تحولات زیادی داشته است. چاپ سربی، فلزی، سنگی، افست و دیجیتال از انواع چاپ محسوب می‌شود. امروزه چاپ دیجیتال نیز تبدیل به یکی از معروف‌ترین و پرکابردترین انواع چاپ شده است که برای بسیاری از فعالیت‌ها از جمله چاپ کاتالوگ، بروشور، پوستر و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. ما در این مقاله از مهرسام چاپ سعی می‌کنیم به بررسی این نوع چاپ بپردازیم.

چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال را می‌توان جدیدترین و تازه‌ترین روش برای تبدیل تصاویر دیجیتال و با کیفیت به محصولات چاپی دانست. البته از این نوع چاپ بیشتر برای تیراژهای پایین استفاده می‌شود.

در این نوع سیستم پرینتر مستقیما به رایانه متصل می‌شود و داده‌ها را مستقیما از رایانه دریافت کرده و چاپ می‌کند.

چاپگر‌های لیزری و جوهرافشان جزء رایج‌ترین دستگاه‌های چاپ دیجیتال هستند. در این سیستم تونر، به شکل یک لایه نازک روی سطح چاپی قرار می‌گیرد ولی در سطح چاپی نفوذ نمی‌کند. در مرحله بعد با استفاده از مواد پوششی و با تابش اشعه UV یا فرآیندهای حرارتی، اقدام به تثبیت رنگ‌ها می‌نمایند.

در این نوع مدل چاپ سطح چاپی می‌تواند هر یک از موارد کاغذ، کنواس، کاغذ عکاسی، فوم برد، پارچه  چوپ و شیشه و یا سنگ باشد.

مزایای چاپ دیجیتال:

هزینه digital print در مقایسه با چاپ افست بسیار زیاد است. البته که معمولا کیفیت بهتری دارد اما به دلیل هزینه زیاد معمولا از آن صرف نظر می‌شود. اما در تیراژهای پایین بسیار مقرون به صرفه می‌باشد. در این سیستم هزینه چاپ هر صفحه قابت بوده و با افزایش تغییر نمی‌کند.

سرعت چاپ در سیستم دیجیتال بسیار سریع می‌باشد.

در سیستم چاپ افست امکان تغییر داده‌ها وجود ندارد اما در سیستم چاپ دیجیتال می‌توان به راحتی بخشی از اطلاعات را تغییر داد.

کار با دستگاه‌های قدیمی مانند افست، گراور و فلکسو به دلیل اینکه باید در هنگام چاپ، به کمرنگی و پررنگی تصاویر اهمیت داد و در مورد آن‌ها تصمیم گیری کرد، معمولا نیاز به استخدام فردی مجرب بود تا بتواند بهترین تصمیم را بگیرد. اما این کار در سیستم این نوع چاپ مرسوم نیست و نیازی به استخدام فردی ندارد که این کار سبب صرفه جویی در به کارگیری نیروی انسانی می‌شود.

کاربرد‌های digital print

در گذشته برای چاپ تصاویر از واسطه‌های چاپی استفاده می‌شد و پس از شروع فرآیند چاپ امکان تغییر وجود نداشت. اما در این نوع سیستم این محمل‌ها حذف شده است و به همین سبب در چاپ هر نسخه امکان تغییر اطلاعات درج شده وجود دارد. این مورد باعث شده تا در زمان آماده سازی نیز صرفه جویی شود.

همچنین در چاپ دیجیتال خبری از پلیت‌ها نیست. از آنجا که سیستم اطلاعات را به طور مستقیم از رایانه می‌گیرد و روی سطح چاپی منتقل می‌کند، امکان تهیه یک نمونه را برای متقاضی ایجاد می‌کند.

چاپ دیجیتال

فرآیند چاپ دیجیتال:

اطلاعات مربوط به چاپ تصاویر، از طریق رایانه و در قالب یک رشته بیت به چاپگر ارسال می‌شود. در واقع پایه و اساس digital print، یک تصویر شطرنجی است که به اصطلاح به آن بیت مپ گفته می‌شود.

ابعاد سطح چاپی:

چاپ دیجیتال بر اساس ابعاد به سه گونه متوسط، بزرگ و عریض تقسیم می‌شود.

چاپ دیجیتال متوسط

  سفارشات مربوط به بروشور ، عکس، کارت ویزیت، لیبل، کاتالوگ بر روی سطوح مختلف با ابعاد 33×48 یا A3+ چاپ می‌شود. این سفارشات معمولا با چاپگرهای لیزری، جوهرافشان و نوری انجام می‌شود.

چاپ دیجیتال بزرگ

  پوسترها و سفارشاتی که حداکثر دارای عرض 150 سانتی منتر می‌باشد و در فضاهای داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در ابعاد بزرگتر از A3+ تا عرض 150 سانتی متر چاپ می‌شود.

چاپ عریض

  سفارشاتی که در این ابعاد چاپ می‌شود عموما در محیط‌های باز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل در سطح چاپی این سفارشات از موادی استفاده می‌شود که در برابر عوال محیطی مانند آب و نور خورشید مقاوم باشند. فرمت عریض دارای عرض حداقل 150 سانتی متر و حداکثر 500 سانتی متر است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵