چاپ و بسته بندی مواد غذایی

بسته بندی مواد غذایی یکی از بخش‌های حساس در صنعت جعبه سازی می‌باشد. در ساخت جعبه مواد غذایی باید از مقواهای بهداشتی استفاده شود به همین دلیل اغلب از مقواهای ایندربرد یا پشت سفید برای چاپ و بسته بندی جعبه استفاده می‌کنند. در چاپ جعبه مواد غذایی باید دقت زیادی به خرج داد زیرا اصولا برندها و مدل‌های مختلفی از یک غذا در فروشگاه موجود می‌باشد و ما باید به گونه‌ای این جعبه خود را چاپ کنیم تا مصرف کننده جذب کار ما شود و برای خرید مواد غذایی ما ترغیب شود.

بسته بندی مواد غذایی

شاید بتوان گفت اولین اقدامات بشر برای نگهداری از مواد غذایی به 7 هزار سال قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد. در آن زمان برای نگهداری آب و مواد غذایی خود از سفال استفاده می‌کردند. در نهایت در سال 1970 استفاده از مقوا به عنوان متریال بسته پکیجینگ مواد غذایی مرسوم شد و تقریبا امروزه می‌بینیم که اکثر مواد غذایی در مقوا بسته بندی می‌شوند.

بسته بندی و چاپ مواد غذایی یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ها در صنایع غذایی تبدیل شده است. امروزه تعداد بسیار کمی از موادغذایی بسته بندی و چاپ خاصی ندارند. بسته بندی کمک می‌کند تا علاوه بر عملکرد بهتر در فروش و بازاریابی، بتوانیم مواد غذایی را سالم و بهداشتی حفظ کنیم.

همان‌طور که گفته شد برای چاپ کارتن و بسته بندی محصولات غذایی از مقوای ایندربرد و یا پشت سفید استفاده می‌شود زیرا اصولا این مقواها بهداشتی هستند و در برابر شرایط خاص تغییر حالت نمی‌دهند. به عنوان مثال برخی از پلاستیک‌ها و پلی اتیل و یا استروفیوم‌ ممکن است در برابر تابش خورشید دچار تغییر حالت بشوند و سموم را ازاد می‌کند و در نتیجه سلامتی مصرف کنندگان را به خطر می‌اندازد به همین دلیل از این مواد برای بسته بندی استفاده نمی‌شود.

مزایای بسته بندی و چاپ جعبه مواد غذایی

حفاظت فیزیکی: بسته بندی از مواد غذایی در برابر شوک، لرزش، فشرده سازی ، دما و باکتری ها محافظت می‌کند. همچنین این بسته بندی باعث می‌شود تا مواد غذایی در برابر اکسیژن، بخار آب، گرد و غبار و غیره در امان باشد. همچنین برخی بسته‌ها حاوی جذب کننده اکسیژن هستند که به افزایش ماندگاری مواد غذایی کمک می‌کند. تمیز و بهداشتی نگه داشتن محتویات یکی از اهداف اصلی بسته بندی مواد غذایی می‌باشد.

بسته بندی مواد غذایی

نظم دادن به محتویات: اصولا بسته بندی با توجه به وزن و اندازه محتوا انجام می‌شود. این مورد باعث می‌شود تا محصولات و کالاهای ما به نظم خاصی برسند و موقع حمل و نقل و ارائه خدمات کمتر به مشکل بخورند. به عنوان مثال برای یک کیلوگرم نمک بسته بندی خاص یک کیلویی طراحی شده است. این باعث می‌شود تا بتوانیم به سرعت و بدون اتلاف وقت وزن نمک را متوجه شویم و نیاز به اندازه گیری نیز نباشد.

درج اطلاعات: یکی از اهداف چاپ جعبه درج برند، نحوه استفاده، علامت‌های استاندارد کسب شده، علامت‌ها بازیافت و حمل و نقل است. همانطور که گفته شد چاپ جعبه باید به گونه‌ای باشد که اطلاعات و نام برند به خوبی مشخص شده باشد تا در ذهن مشتری تثبیت شود.

بازاریابی: بسته بندی و طراحی و چاپی که روی آن زده می‌شود نقش بسیار مهمی در بازاریابی و ترغیب خریداران بالقوه به خرید محصول دارد. ارائه رنگ‌ها و طرح‌های گوناگون گرافیکی باعث می‌شود تا نظر افراد به محصول ما جلب شود و احتمال خرید محصول را بیشتر می‌کند. امروزه از بسته بندی و چاپ جعبه محصولات به عنوان یک امر مهم در بازاریابی یاد می‌کنند.

در چاپ جعبه مواد غذایی علاوه بر نام برند باید سعی کرد تا از یک ترکیب رنگی خاصی استفاده نمود تا باعث برانگیختن احساسات مصرف کننده شود.

اثرات زیست محیطی: مواد غذایی بسیار پرمصرف هستند. انسان‌ها بجز سه وعده روزانه معمولا در بین روز نیز مواد خوراکی دیگری نیز مصرف می‌کنند در نتیجه بسته بندی‌ها خیلی زود تبدیل به زباله می‌شوند حال اگر این بسته بندی‌ها تجدید ناپذیر باشند باعث می‌شود تا محیط زیست به خطر بیفتد. به همین دلیل برای پکیجینگ مواد غذایی اصولا از مقوا استفاده می‌کنند زیرا در عین اینکه بهداشتی هستند، تجدید پذیر نیز هستند و آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کنند.

مزیت استفاده از مقوا برای بسته بندی و چاپ جعبه مواد غذایی:

مقوا به دلیل در دسترس بودن، وزن کم، قیمت کمتر و از همه مهم‌تر تجدید پذیر بودن اصولا برای پکیجینگ مواد غذایی استفاده می‌شوند. همجنین معمولا چاپ بر روی مقوا نیز با کیفیت تر و شفاف تر است برای همین موضوع اصولا مقوا نسبت به دیگر متریال‌ها ارجحیت دارند.

همچنین برای مواد غذایی و حتی دارو نیز از مقوا ایندربرد استفاده می‌کنند زیرا باعث می‌شود تا محتویات درون جعبه کاملا بهداشتی باقی بماند. همچنین از نظر چاپ نیز این مقوا بسیار ایده‌آل می‌باشد.

بسته بندی مواد غذایی

چاپ و بسته بندی مواد غذایی

اما مهم‌ترین نقطه ضعف مقوا رطوبت پذیری آن است. اما می‌توان این مشکل و نقظه ضعف را با پوشش دادن با موم کاهش داد. همچنین برای بسته بندی ثانویه نیز از کارتن استفاده می‌شود.

همچنین چاپ‌های مختلفی برای صنایع گذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. چاپ‌های لمینت، یووی، دایکات و .. از انواع چاپ جعبه مواد غذایی هستند.

به غیر از صنایع غذایی، رستوران‌های بیرون بر نیز از جبعه‌های مقوایی برای حمل و نقل غذا استفاده می‌کنند زیرا این جعبه‌ها اکثرا مقاوم هستند و به دلیل ویژگی‌های خوبی که دارند بهترین گزینه برای حمل و نقل می‌باشند.

همچنین معمولا این رستوران‌ها سعی می‌کنند تا نام رستوران خود را بر روی این جعبه‌ها با طرحی جذاب و رنگ بندی مناسب چاپ کنند تا بتوانند از این راه بازاریابی کنند.

شما می‌توانید به منظور چاپ جعبه لمینتی یا مقوایی و بسته بندی مواد غذایی خود با مهرسام چاپ تماس بگیرید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵