انتخاب روش چاپ افست یا دیجیتال؟ کدام‎یک کم هزینه ‎تر است؟

انتخاب روش چاپ

چاپ افست و یا چاپ دیجیتال؟ انتخاب روش چاپ مناسب از اولین اقدامات در چاپ می باشد. قطعا باید آشنایی و اطلاعات کافی در زمینه این دو سبک از چاپ داشته باشید. تا بتوانید بهترین مورد را انتخاب نمایید.

برای بسیاری از مشتریان تفاوت میان این دو روش چندان واضح نیست و چه‌بسا به‌دلیل انتخاب روش چاپ نادرست، از نتیجه‌ی کار رضایت چندانی نخواهند داشت.

انتخاب روش چاپ

با‌توجه‌به این مسئله، این سؤالات ایجاد می‌شود که درنهایت:
چاپ افست بهتر است یا چاپ دیجیتال؟
هریک از آن‌ها چه مزایا و چه معایبی دارند؟
و پرداخت هزینه چاپ دیجیتال به‌صرفه است یا چاپ افست ؟
اگر میان انتخاب روش چاپ دیجیتال و افست تردید دارید با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

چاپ دیجیتال چیست؟

اگر با دستگاه های چاپگر خانگی کار کرده باشید، این روش از چاپ زیاد برای شما سوال برانگیز نخواهد بود. در دستگاه های چاپ دیجیتال می توان تصاویر و متون را به صورت مستقیم از لوازم دیجیتالی همچون کامپیوتر، گوشی همراه، فلش و غیره به چاپگر ارسال نمایید. تکنیک مورد کاربرد در این روش از چاپ را می توان الکتروفتوگرافی نامید.

انواع چاپگرهای دیجیتال:

جوهرافشان

لیزری

نوری

طراحی شده اند.

از این روش اصولا نمی توان برای تیراژ های بالا استفاده نمود. ولی یکی از مزایای اصلی آن را می توان امکان تغییر مداوم اطلاعات و داده ها در این روش دانست چراکه به پلیت نیاز ندارد.

انتخاب روش چاپ

با کلیک بر روی چاپ دیجیتال کاتالوگ می تواند آشنایی بیشتری نسبت به این روش پیدا کنید.

چاپ افست چیست؟

از سنتی ترین روش های چاپ ، می توان چاپ افست را نام برد.

کیفیت و سرعت بالای این روش و مقرون به صرفه بودن آن از برترین مزایایی است که دارد. در روش چاپ افست اصولا از سیستم چهار رنگ CMYK استفاده می شود. توجه نمایید که در این روش مطالب به صورت مستقیم روی کاغذ چاپ نمی شوند بلکه ابتدا چاپ روی پلیت صورت می گیرد. درنتیجه برای چاپ مطالب جدید، به‌ناچار می‌بایست پلیت را عوض کنند. بنابراین انتخاب روش چاپ افست به دلایل اقتصادی در تیراژ پایین توصیه نمی‌شود.
از مزایای انتخاب روش چاپ افست می‌توان به:

  • رنگ‌های زنده‌تر
  • امکان استفاده از رنگ‌های اضافه نظیر نقره‌ای و طلایی
  • نبود محدودیت در انتخاب کاغذ
  • و قابلیت چاپ روی انواع مواد مصنوعی

اشاره کرد.

تا اینجا کاملاً مشخص است که اگر نیاز به چاپ ابزارهای تبلیغاتی در تیراژهای بالا دارید افست گزینه بهتری نسبت به دیجیتال است و انتخاب روش چاپ مناسب برای شما بسیار ساده خواهد بود. اما در تیراژهای پایین و برای چاپ روی کاغذهای معمولی یا بنر نیز می‌توانید با انتخاب روش چاپ دیجیتال هزینه کمتری پرداخت نمایید. اما انتخاب روش مناسب تنها به تیراژ بستگی ندارد و گزینه‌های دیگری نیز در این انتخاب می‌تواند دخیل باشد. با ادامه مقاله با ما همراه باشید.

انتخاب روش چاپ !! چاپ افست بهتر است یا چاپ دیجیتال؟

چاپ دیجیتال معمولاً برای تیراژهای پایین (کمتر از 1000 نسخه برای چاپ تک‌رنگ و کمتر از 500 نسخه برای چاپ چهار رنگ) استفاده می‌شود. درواقع، اگر قصد چاپ تصویر یا نوشته‌ای در تیراژ محدود با استفاده از روش افست را دارید، به‌دلیل نیاز به پلیت، این شیوه چندان مقرون‌به‌صرفه به‌نظر نمی‌رسد. از سوی دیگر چاپگرهای دیجیتال به‌هیچ‌وجه برای چاپ تیراژ زیاد ساخته نشده‌اند. با توجه به آنچه گفته شد ، روشن است که تعداد نسخه‌های موردنیاز شما، در انتخاب روش چاپ کاملاً مؤثر است. همچنین باوجوداینکه پیش از چاپ افست به فرایندهایی نظیر لیتوگرافی و تنظیمات دستگاه‌ها نیاز است، در تیراژ زیاد، سرعت چاپگرهای افست بسیار بیشتر از دیجیتال است.

اگرچه در بحث کیفیت چندان نمی‌توان با اطمینان نظر داد و این موضوع به نوع چاپگر ارتباط دارد، به‌طور معمول چاپ افست برای متون و نوشته‌ها گزینه‌ی مناسب‌تری به‌نظر می‌رسد. بااینکه در چاپ تک‌رنگ مشکی، چاپگرهای دیجیتال کمی بهتر از چاپگرهای افست عمل می‌کنند، در اغلب چاپخانه‌های موجود در ایران، چاپ افست چهاررنگ کیفیت بهتری در مقایسه با چاپ دیجیتال دارد.

سایر موارد مهم در انتخاب روش چاپ

افزون بر موارد فوق، نوع سطحی که قرار است عمل چاپ روی آن صورت گیرد نیز در انتخاب روش چاپ مؤثر است. در چاپگر افست می‌توان از هر نوع کاغذ یا سطح مصنوعی استفاده کرد و معمولاً در جنس، ابعاد و وزن سطوح مورداستفاده محدودیتی وجود ندارد. در مقابل، در چاپگر دیجیتال باید از کاغذهای مخصوص استفاده کرد که وزن و اندازه‌ی آن‌ها کاملاً مشخص است. درواقع از چاپ دیجیتال، بیشتر برای طراحی روی کاغذ و بنر و لوازم‌التحریر استفاده می‌شود.

به‌طور‌کلی می‌توان ابعاد سطوح چاپ‌شونده در چاپ دیجیتال را به سه دسته تقسیم کرد:
• چاپ فرمت متوسط که حداکثر روی کاغذهای A3 صورت می‌گیرد.
بخش عمده‌ای از سفارش‌های چاپ دیجیتال نظیر چاپ کاتالوگ ارزان قیمت ، چاپ بروشور تبلیغاتی و چاپ کاغذهای بسته‌بندی از این نمونه است.
• چاپ فرمت بزرگ که تا عرض 150 سانتی‌متر نیز انجام می‌شود
و عمدتاً برای چاپ پوستر استفاده می‌شود.
• چاپ فرمت عریض که تا عرض 500 سانتی‌متر نیز صورت می‌گیرد

و به‌دلیل ابعاد بزرگ، بیشتر در فضاهای آزادی نظیر بیلبوردهای تبلیغاتی استفاده می‌شود. واضح است که چاپ دیجیتال فرمت عریض به‌دلیل نوع کاربرد خود، در برابر رطوبت و آب و نور خورشید مقاومت بسیاری دارد.
ابعاد سطح چاپ نیز در انتخاب روش چاپ اثرگذار می‌باشد.
درصورتی‌که به خدمات چاپ نیاز دارید می‌توانید با چاپ مهرسام تماس بگیرید. این شرکت با تخصص کامل و کارشناسی شده به شما در انتخاب روش مناسب چاپ با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت کمک خواهد نمود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵