طراحی لیبل یا برچسب؛ اِلمانی مهم اما کمتر مورد توجه در تبلیغات

چاپ لیبل پشت چسبدار
طراحی لیبل یا برچسب از مهم ترین روش‌های شناسایی نام تجاری آن است. کلیه محصولات در صنایع غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی و دیگر صنایع دارای لیبل های اختصاصی هستند. از دیگر موارد لیبل می‌توان استفاده از آن برای کددهی به اموال موجود در یک سازمان را اشاره نمود که به آن برچسب اموال نیز می‌گویند.
با کمک لیبل مصرف‌کنندگان قادر به تشخیص محتویات تشکیل‌دهنده یک محصول و همچنین برند سازنده آن می‌شوند.
هدف اصلی طراحی برچسب محصول این است که نوع، اندازه، برند، خط تولید، تولیدکننده و دیگر اطلاعات محصول را مشخص نماید و به مصرف‌کنندگان اطلاعات کافی را برساند و آنان را به خرید تشویق کند.

انواع لیبل یا برچسب

  • لیبل حرارتی
  • لیبل متال
  • لیبل کاغذی
  • لیبل اموال
  • لیبل بی‌رنگ و شفاف
  • لیبل پشت متال
  • لیبل پی‌وی‌سی
  • لیبل گچی
  • لیبل وید
  • لیبل سکوریتی
  • لیبل تایوک و لیبل امنیتی
هرکدام از این لیبل‌ها ویژگی‌ها و مزیت‌های خاص خود را دارند و بر اساس آن کاربرد آن‌ها نیز متفاوت است.
امروزه ما در دنیای بسته‌بندی‌ها زندگی می‌کنیم و تقریباً هر چیزی که می‌بینیم به‌نوعی دارای بسته‌بندی است. با توجه به حجم بالای بسته‌بندی نیاز است تا این بسته‌ها به‌گونه‌ای در انبار نگهداری شوند. درعین‌حال ورود و خروج بسته‌بندی‌ها نیز باید کنترل‌شده باشد. برای این کار باید نام و برند تجاری و کد کالای فروشنده روی بسته‌بندی‌ها درج‌شده باشد که این خود مستلزم استفاده از لیبل برای برچسب‌گذاری بسته‌بندی است. برچسب‌ها روی کالا یک بارکد جداگانه تعریف می‌کند. به‌این‌ترتیب از ارسال اشتباه کالا جلوگیری می‌شود و به‌سادگی می‌توان از موجودی انبار مطلع شد. برچسب‌ها در سایزهای مختلف قابل طراحی و استفاده هستند.

اهمیت طراحی برچسب در بازار رقابتی

برندها مرتباً در حال ارتقا و توسعه خود، و در نتیجه تغییر هستند.
همراه این تغییرات نباید از بهبود و باز-طراحی لیبل و طراحی جعبه و کارتن غافل ماند. زمانی بسته‌های محصولات فقط یک جعبه بودند و لیبل ها تنها برای مشخص کردن جزییات محصولات به کار می‌رفتند. امروزه در بازار عرضه مواد غذایی و یا محصولات دیگر، رقابت در طراحی برچسب کمتر از کیفیت محصول نیست. امروزه بسته‌بندی محصولات به همراه لیبل آن‌ها مسئولیت مهم جذب مشتری را بر عهده دارد. چاپ افست به‌صورت شیت اجازه می‌دهد تا صاحبان برندها به‌سرعت و به‌آسانی بتوانند گرافیک و طراحی لیبل را متناسب با محصول، فصل و دیگر وقایع تغییر دهند.
طراحی لیبل امروزه از ابزاری که تنها کارش انتقال اطلاعات بود به یک عنصر کلیدی در تبلیغات برند که همیشه سعی در متفاوت ساختن یک محصول از دیگر محصولات دارد، تغییر کرده است. گفته می‌شود که هفت ثانیه طول می‌کشد تا یک فرد تصمیم به خرید بگیرد درحالی‌که فرد در ابتدا اطلاعات لیبل را نمی‌خواند بلکه به‌ظاهر و رنگ بسته‌بندی و طراحی لیبل توجه می‌کند. درواقع جلوه آغازین یک بسته‌بندی، لیبل یا همان برچسب آن است که باید به شکل علمی و ماهرانه‌ای توسط طراحان گرافیک و گرافیست‌ها و طراحان لیبل طراحی‌شده باشد. همچنین از جنبه روانی ترکیب رنگ‌بندی و ایده پردازی در طراحی در تمایل اشتهایی فرد و انگیزه خرید آن، اثر قابل‌ملاحظه ای دارد.

اصول طراحی لیبل

مهم‌ترین اصل طراحی لیبل، متناسب بودن طراحی با محتوای درونی بسته‌بندی‌ست. همچنین باید خاطرنشان کرد تمام توضیحات نوشتاری راجع به محتوای تشکیل‌دهنده می‌بایست کاملاً با واقعیت عینی آن، منطبق باشد و حتی طرح گرافیکی‌ای که به‌گونه‌ای اغراق‌آمیز و خلاقانه ایجاد می‌شود، نباید از واقعیت محتوای محصول شما فاصله‌ی زیادی داشته باشد.
دیگر عناصر کلیدی در طراحی لیبل عبارت‌اند از:
  • ایده پردازی و خلاقیت با در نظر گرفتن علایق و سلایق گروه مصرف
  • ویژگی‌های ساختار گرافیکی و هماهنگی آن به هنگام چاپ
از دیگر نکاتی که در هنگام طراحی و چاپ لیبل باید به آن توجه نمایید
استفاده از ابعاد و سایزهای استاندارد
  • رزولوشن ( حداقل 300 پیکسل در اینچ)
  • سیستم رنگی ( مود فایل باید CMYK باشد)
  • حاشیه امن

رعایت حاشیه در طراحی برچسب بسیار مهم است زیرا روی لیبل اطلاعات مختلف اعم از متون , تصاویر , لوگوها و سایر عناصر مختلف قرار می‌گیرد ازاین‌رو حاشیه باید به‌گونه‌ای باشد که در زمان برش آن در چاپخانه تصویر و متن شما دست‌نخورده باقی بماند. این حاشیه از هر طرف حداقل 6 میلی‌متر است. تیم خلاق و ماهر طراحی مهرسام، با تسلط به جدیدترین متدهای طراحی لیبل، کارآمدترین ایده‌ها را در کوتاه‌ترین زمان در اختیار شما قرار می‌دهد. شما می‌توانید با تماس با کارشناسان ما و اخذ مشاوره، به اجرایی‌ترین و مقرون‌به‌صرفه ترین ایده‌ی ناب لیبل متناسب با کسب‌وکار و نیازهای مصرف‌کنندگان خود دست‌یابید. رضایت مشتریان ،نمونه‌های باکیفیت و همچنین سرعت در تحویل به مشتریان، مهر تأییدی است بر رزومه موفق طراحان در گروه مهرسام چاپ.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
3 پاسخ
  1. زیبا حسینی
    زیبا حسینی گفته:

    چه سایت قشنگی دارین. من همیشه به سایت شما مراجعه میکنم و از مقالات خوب شما در خصوص چاپ و بسته بندی ایده میگرم.
    با تشکر.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *