ناظر چاپ و معرفی وظایفی که دارد

ناظر چاپ

ناظر چاپ شخصی یا به اصطلاح چاپچی شخصی است که توانایی انجام کارهای درجه‌دو کامپیوتری را داشته باشد.همچنین در کنار آن قادر باشد بر تمامی امور مرتبط با چاپ اعم از :

  • لیتوگرافی
  • کیفیت عکس و اسلایدها
  • فرایند چاپ
  • برش و صحافی
  • هزینه یابی

و دیگر امور مرتبط نظارت صحیحی داشته باشد.

همچنین توانایی عیب یابی و رفع آن را با سرعت هرچه بالاتر داشته باشد. به چنین شخصی در واقع در این صنعت ناظر فنی چاپ یا چاپچی می گویند.

وظایف ناظر چاپ یا چاپچی چیست؟

صنعت چاپ دارای اهمیت بسیار بالایی می باشد. می تواند بر دیگر صنایع نیز به صورت کاملا مستقیم تاثیر گزارد. پس نیاز است تا دقت بالایی در کلیه فرایند های چاپ به کار رود. برای این کار باید روی مراحل مختلف چاپ نظارت کافی انجام شود. عوامل مختلفی وجود دارند که می‌توانند روی روند چاپ تأثیرگذار باشند بنابراین شناخت این عوامل اهمیت زیادی دارد. ناظر چاپ کسی است که وظیفه این نظارت را بر عهده دارد تا تمام مراحل به‌خوبی و درستی انجام شوند.

در اینجا به بررسی مهم‌ترین وظایف ناظر چاپ می‌پردازیم:
– نظارت بر قالب‌بندی موضوعات چاپی
– آشنایی با روانشناسی رنگ و کاربرد آن در هنر
-آشنایی با روش‌های چاپ : چاپ ماخی- چاپ طلاکوب – چاپ افست و…
– آشنایی با ارگونومی
– توانایی تشخیص کیفیت عکس و اسلایدهای موضوعات چاپی
– توانایی تشخیص کیفیت کارهای لیتوگرافی
– توانایی تشخیص کیفیت صحافی فرم‌های چاپی
– توانایی هزینه‌یابی از فرایندهای چاپ
– توانایی اجرای مقررات و آیین‌نامه‌های شغلی و استانداردهای تضمین کیفیت

شرایط ارتقاء شغل برای ناظر چاپ

در شرایط ارتقا شغلی برای یک ناظر چاپ می توان به مواردی چون:

  • سابقه کار یا تجربه کاری
  • توجه لارم به کیفیت
  • سرعت عمل
  • مثمر ثمر بودن حضور او در چاپخانه اشاره نمود.

در نتیجه یک ناظر چاپ قادر است تا با مدیریت هرچه بهتر کار خود و امور چاپی به حقوق بالاتری نیز دست یابد.

نظارت بر چاپ از کارهایی است که می‌توان در آن به‌خوبی پیشرفت نمود و این مسئله به پشتکار و تلاش شخصی بستگی دارد. درصورتی‌که یک ناظر فنی چاپ بتواند روی تمامی اوضاع نظارت کافی داشته باشد و تمامی مراحل را به‌خوبی هدایت و کنترل نماید می‌توان انتظار داشته که کیفیت نهایی کار خوب از آب درمی‌آید. درواقع ناظر مسئولیت کیفیت کار را بر عهده دارد. کوتاهی و کم‌توجهی در هر یک از مراحل چاپ می‌تواند کیفیت نهایی را ناقص و معیوب نماید و اثرات منفی قابل‌توجهی درنتیجه کار داشته باشد. نظارت روی چاپ هم در چاپ افست و هم در چاپ دیجیتال باید انجام شود. بنابراین وجود کسی که با تخصص خود بتواند کیفیت کار را بالا ببرد در تمامی روش‌های چاپ ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

مهارت‌ها و توانایی‌های چاپچی

هر وقت فردی علاقه‌مند شد که اسم نظارت یا ناظر بر آن استوار شود می‌تواند در این حیطه وارد شود.  به‌طور طبیعی داشتن چشمان قوی و چابکی از لوازم ضروری برای ایفای نقش به‌حساب می‌آید. صنعت چاپ در همه‌جا، جای خودش را بازکرده و:

را به زیر چتر خود آورده است.

فرد علاقه‌مند به این شغل باید دید هنری و رنگ‌شناسی خوب و روانشناسی طرح‌ها و رنگ‌ها را به‌خوبی درک کند. کار جمعی را بپسندد و بتواند در کارهایی که نتیجه و محصول آن توسط یک جمعی به نتیجه می‌رسد به‌طور فعال شرکت کند. مسئولیت‌پذیری و توانایی ریسک کردن و تقصیر را در صورت قصور و کوتاهی به گردن دیگران نینداختن و حوصله و بردباری به خرج دادن بسیار در  شغل نظارت چاپ حیاتی است و اگر یکی از آن‌ها دچار عیب باشد شخص توانایی ادامه کار را ندارد. نکته‌بینی و تیزبینی در این امر بسیار مهم است.

توانایی کار با انواع دستگاه‌های چاپ از دیگر وظایف و ویژگی‌های ناظر چاپ است.
یک ناظر چاپ باید بتواند در صورت هرگونه مشکل در هر دستگاه چاپ آن را برطرف نماید و به‌موقع آن را تشخیص دهد و در جهت رفع آن بکوشد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *