بسته‌بندی و برند سازی و مهم ترین عوامل در میسر نمودن رشد برند با استفاده از آن

بسته‌بندی و برند سازی

بسته بندی و برندسازی را نمی توان به هیچ عنوان دو مقوله جدا از هم دانست. چراکه بسته بندی می تواند تاثیر بسیار شگرفی بر روی برندسازی یک محصول داشته باشد. اگر به دنبال روشی برای هویت سازی برند خود هستید به هیچ عنوان از طراحی بسته بندی صحیح غافل نشوید. روند‌های طراحی بسته‌ بندی ، برای ما درک صریح و روشنی از احساسات مشتریان و مشکلات پیشِ رو فراهم می‌کنند. امروزه در طراحی همه چیز به ارتباط، درک و درگیر سازی بستگی دارد. طراحان موظف‌اند موارد مهم برای مشتریان را شفاف‌سازی کنند، بشناسند و مفصل توضیح بدهند و تمامی این تجارب را در راه درست به کار بگیرند و هدایت کنند. کارشناسان بخش طراحی مجموعه مهرسام چاپ با داستان ، بدنه و شکل، تجربه‌ای جدید از برند شما در نظر مصرف‌کنندگان می‌سازند.

به همان اندازه که به طراحی حرفه ای کاتالوگ و بروشور و سایر ابزارهای تبلیغاتی اهمیت می‌دهید باید به بسته‌بندی کالاهای خود نیز توجه نمایید. این امر موجب می‌گردد که بتوانید‌ ارتباطی بسیار مؤثر، پایدار و طولانی‌مدت با مشتریان خود برقرار کنید. بسته‌بندی درواقع همان برند سازی است و این چیزی است که مشتری هنگام در دست گرفتن بسته‌بندی شما به آن توجه می‌کند. بنابراین شما به‌عنوان یک فروشنده یا تولیدکننده باید به مسئله بسته‌بندی و برند سازی توجه داشته باشید و برای آن وقت بگذارید. برای برجسته‌سازی کالا و محصولات خود به دنبال یافتن چیزی باشد که آن را از دیگر رقبایتان متمایز نماید. این کار مسلماً با صرف هزینه همراه است بنابراین بهتر است بودجه نسبتاً مناسبی برای این کار در نظر داشته باشید.

اصول کلی بسته بندی و برندسازی

بسته‌بندی و برند سازی

اگر بخواهیم از آغاز بسته بندی و برندسازی بگوییم باید به این مسئله اشاره کنیم که این موضوع از بردهای خانگی آغاز شده است. بازار امروز دیگر جایی برای برندهای بدون نام ندارد.

برندهای خانگی از شرکت‌هایی مانند “آمازون، “هُل فودز”، “تارگت اند تریدر جو” و حتی برندهای لوکس در حال ظهور هستند تا نشانگر سادگی و شفافیت کالای خریداری شده باشند. این برندها از عبارت پیچیده و تلقینی “دنیایی از انتخاب‌ها” که به طبقات فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها نفوذ کرده است، خود را جدا کرده‌اند تا خرید را به امری ساده و راحت تبدیل کنند. بسته‌بندی امروزه دیگر تنها به‌عنوان یک ابزار محافظت‌کننده و تقسیم‌بندی کننده به کار نمی‌رود بلکه بسته‌بندی می‌تواند به‌عنوان یک ارزش افزوده برای کالا و محصول به کار رود.

استفاده از نوستالژی در بسته‌بندی

هیچ چیز مانند برندی که برای مدت زیادی در میان مردم بوده است، در خاطر آن‌ها نمی‌نشیند. تاریخ یک برند یا مارک، همیشه یکی از مطمئن‌ترین روش‌های محبوب شدن در یک بازار است. اما تفاوت در دنیای امروز این است که نه‌تنها برندها به گذشته خود می‌بالند، بلکه با ایجاد طرح‌هایی به نام‌های “هریتیج” از آن استقبال می‌کنند و گذشته را به امروز می‌آورند. حتی گاهی از متدها و روش‌های تولیدی قدیمی استفاده می‌کنند.

اما درعین‌حال مواد و محتوا را به‌روز و مدرن می‌کنند تا برای امروزی‌ها دل‌چسب باشد.
بسته‌بندی و برند سازی با شیوه‌های نوستالژی گونه می‌تواند تأثیر بسیار زیادی روی محبوبیت برند دارد.

بسته‌بندی پنجره‌ دار

منظور از بست په بندی پنجره دار نوعی از بسته بندی است که به مشتری شما امکان لمس محصول را خواهد داد.همین امر کمک می نماید تا مشتری بتواند با محصول شما ارتباط بیشتری برقرار نماید و با دید کامل تری قادر به خرید محصول باشد.  بسته‌بندی پنجره دار برای محصولاتی که در داخل جعبه قرار می‌گیرند، بسیار محبوب شده است و مانند کتابچه‌ای برای آن محصول کار می‌کند تا تجربه‌ و ارتباطی مؤثر قبل از خرید بسازد.

ثابت نگه‌داشتن استاندارد در بسته‌بندی

در بسته‌بندی و برند سازی استفاده از بسته‌بندی مقوایی به دلیل تطابق‌پذیری بالا و اقتصادی بودن، بر روی بیشتر بسته‌بندی‌ها در فروشگاه‌ها، برچسب‌ها و لیبل‌ها دیده می‌شود. این روش یکی از واضح‌ترین منابع قابل بازیافت است. به همین دلیل استفاده از مواد قابل بازیافت پس از مصرف به همراه چسب‌ها و جوهرهای برگشت‌پذیر، به یکی از متدهای متداول و مورد انتظار در میان مصرف‌کنندگان تبدیل شده است.
بدون این مواد، بسیاری از برندهای کم‌تجربه، با کاهش در فروش مواجه خواهند شد.

اغلب اوقات کارتریج پرینترها از مواد بازیافتی داخل خانه مشترکین تأمین می‌گردد.
لذا حک شدن گواهی موردنظر بر روی بسته‌بندی، از اهمیت بالایی برخوردار است.
بسته‌بندی بی‌کیفیت گوی رقابت را در میان بسته‌بندی‌های مختلف داخل فروشگاه از دست می‌دهد و جای خود را به محصولات مشابه رقیب خواهد داد. بسته‌بندی از ابزارهای خوب بازاریابی است که بر ذهنیت و

اهمیت نوشتار در بسته‌بندی و برند سازی

نوشته‌های سطحی در بسته‌بندی و برند سازی تجربه‌ و حسی خوب را برای مشتریان به وجود می‌آورد
که تا مدت‌ها فراموش نخواهند کرد.

چه حروف به روش گود یا برجسته بر روی بسته‌بندی زده شده باشند یا از مهروموم یا مواد خاصی استفاده شود. محصولات کاغذی مانند کتاب‌ها و مواد غذایی در روند بسته‌بندی و برند سازی پیشگام هستند و چارت‌های بازاریابی رشد آرامی را در هر دو حوزه نشان می‌دهند. اگر نوسان‌های آمار و ارقام دیجیتالی را نادیده بگیریم، طراحی بسته‌بندی‌ همچنان یکی از اصلی‌ترین فاکتورها در درگیر ساختن مشتریان با یک برند است. با عوض شدن ذائقه‌ها، طراحان باید از طریق مشاهده و بررسی چارت‌های مصرف‌کنندگان و فضا و محیط شکل گرفته، بیشترین مشتری را با برند خود درگیر سازند.

تأثیر بسته‌بندی خلاقانه در افزایش فروش

امروزه مشتریان از قدرت انتخاب بیشتری نسبت به گذشته برخوردار می‌باشند.

  • بنابراین در هنگام خرید یک محصول خاص وقت و انرژی خود را صرف
  • مطالعه و مشاهده توضیحات روی بسته‌بندی محصولات
  • مواد تشکیل‌دهنده محصولات
  • و مقایسه آن‌ها با یکدیگر

ندارند. در عوض برای تصمیم‌گیری در مورد اینکه کدام محصول مناسب‌تر است به برند و نوع بسته‌بندی آن توجه می‌نمایند. ازاین‌رو نوع و روش بسته‌بندی برای جذب مشتری‌های هدف از اهمیت زیادی برخوردار است. بسته‌بندی در مدت‌زمانی کوتاه می‌تواند با مشتری ارتباط برقرار نماید و بیش از انواع متن و نوشته مشتری را به سمت خود جذب نماید. زمانی که قرار است برای اولین بار با کسی ارتباط برقرار کنید خود را به زیباترین و بهترین شکل ممکن آراسته می‌کنید تا بتوانید در اولین ملاقات طرف مقابل را به خود جذب نمایید. در طراحی بسته‌بندی و برند سازی برای افزایش فروش نیز باید بتوانید مشتریان را با همان نگاه اول به سمت محصول خود جذب کنید

و او را ترغیب به خرید کالای عرضه شده خود نمایید.

بسته‌بندی و برند سازی در ایران

ازآنجاکه در کشور ما هنوز فرهنگ خرید محصولات به‌صورت فله‌ای و باز وجود دارد راه زیادی باقی مانده است تا بسته‌بندی و برند سازی جایگاه اصلی خود را پیدا کند و ما شاهد رونق صنعت بسته‌بندی کشور باشیم. محصولات و کالاهایی که در کشور ما تولید می‌شود از نظر کیفیت می‌تواند با محصولات خارجی برابری نماید اما به دلیل عدم استفاده از بسته‌بندی و برند سازی مناسب فرصت نمایش و ابراز وجود پیدا نمی‌کنند و جای خود را به محصولات مشابه خارجی می‌دهند.

اگر نگاهی به ویترین فروشگاه‌ها بیندازیم
می‌بینیم که هنوز بسیاری از بسته‌بندی‌ها کیفیت بسیار پایینی دارند.

و تنها برای جداسازی و خالی نبودن عریضه ارائه شدند این در حالی است که بسته‌بندی هویت محصول است و در سراسر جهان بسته‌بندی بیش از خود محصول ارزش و اعتبار دارد. از طرف دیگر در بسته‌بندی محصول باید به قیمت بسته‌بندی نیز توجه نمود زیرا صرف هزینه بالا برای بسته‌بندی مشتری را مجبور به پرداخت هزینه بیشتر می‌نماید که این اصلاً برای او جالب نخواهد بود. مزیت خوبی که بسته‌بندی مرغوب دارد این است که امکان نفوذ کالاهای بی‌کیفیت را در چرخه محصولات و کالاهای خوب حذف می‌نماید.

چگونه یک بسته‌بندی مناسب داشته باشیم

هنوز هم اولین چیزی که در بسته‌بندی باید به آن توجه کرد مسئله حفاظت از کالا توسط آن است.
یک بسته‌بندی مناسب باید بتواند از محصول شما در برابر:

  • ضربات
  • فشارها
  • تغییرات دمایی
  • نور

و … محافظت نماید.

فرم و شکل بسته‌بندی نیز اهمیت زیادی دارد و باید متناسب با کالا و محصول شما باشد و از ایجاد ضایعات در بسته‌بندی خودداری کنید تا هزینه‌های نهایی بسته‌بندی و برند سازی‌تان کاهش پیدا کند. طرح و رنگ و جذابیت‌های بصری روی بسته‌بندی است که می‌تواند روی مخاطبین اثر داشته باشد و بسته‌بندی شما در میان انواع بسته‌بندی محصولات رقیب در فروشگاه متمایز شود و مشتری آن را انتخاب نماید. یک جعبه سفید و ساده حتی اگر محصول آن از کیفیت بالایی برخوردار باشد نمی‌تواند در رقابت با سایر بسته‌بندی‌های شکیل پیروز باشد.

خلاقیت را فراموش نکنید

خلاقیت در بسته‌بندی و برند سازی مسئله مهم دیگری است که باید موردتوجه قرار گیرد. کیفیت خوب و خلاقیت بسته‌بندی می‌تواند مشتری را به سمت کالای شما جذب نماید. بسته‌بندی جذاب و چشم‌نواز شما می‌تواند مشتری را از تردید رها کند و او را ترغیب به خرید محصول شما نماید. شفاف بودن در بسته‌بندی و برند سازی اصل مهم دیگری است که باید آن را حتماً رعایت نمایید. بسته‌بندی نباید به‌گونه‌ای باشد که نام و برند و حتی نوع کالا در آن مشخص نباشد و مشتری مجبور باشد وقت زیادی برای روشن شدن این موضوع بگذارد. بسته‌بندی همچنین باید پیام خود را به‌روشنی به مخاطب القا نماید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵