بسته‌بندی صادراتی و پیامدهای عدم توجه به آن در کاهش صادرات

بسته‌بندی در تبلیغات اهمیت بسیار زیادی دارد و در این میان نقش بسته‌بندی صادراتی بسیار مهم و اثرگذار است. این مسئله در بازارهای رقابتی حساسیت بیشتری دارد به این جهت برای نفوذ به بازار کالاهای رقابتی که در آن تمام عرضه‌کنندگان کالاهای مشابهی ارائه می‌نمایند بسته‌بندی شکیل و مناسب می‌تواند تأثیر چشمگیری در موفقیت عرضه‌کننده داشته باشد. کسانی که به این مسئله دقت و توجه کافی ندارند از گردونه بازارهای رقابتی حذف خواهند شد.

ازآنجاکه بخش بزرگی از صادرات مربوط به کالاهای غیرنفتی است و علی‌رغم اینکه پیشرفت‌های زیادی درزمینهٔ بسته‌بندی و طراحی بسته‌بندی به وجود آمده است هنوز هم بخشی از محصولات غیرنفتی ما به‌صورت فله‌ای و یا در بسته‌بندی‌های نامناسب عرضه می‌شود. کشور واسطه با خرید این کالاها از ما و بسته‌بندی مجدد آن‌ها این محصولات را باقیمت‌های بالاتری به کشورهای مصرف‌کننده می‌فروشد.

تفاوت بسته‌بندی صادراتی با بسته‌بندی در بازارهای داخلی

بسته‌بندی صادراتی کالاها و محصولات برای عرضه آن‌ها به بازارهای جهانی به دلایلی از بسته‌بندی محصولاتی که در بازار داخلی عرضه می‌شوند متفاوت است. دلایل ما برای این تفاوت‌ها شامل موارد زیر است و عدم توجه به آن‌ها بسته‌بندی کالاهای صادراتی را با شکست مواجه می‌کند.
1-به دلیل مسافت طولانی‌تر احتمال بروز
• تکان
• فشار
• ارتعاشات
• و ضربات
به کالا بیشتر است.
2- زمان ارسال و حمل‌ونقل طولانی‌تر است
و احتمال فسادپذیری محصولات نیز بیشتر می‌شود.
3-فرهنگ و سلیقه در بازار هدف متفاوت است
ازاین‌رو نیاز به طراحی , ظاهر و شکل, رنگ‌بندی و … متفاوتی نیز دارد.
زبان کشور مقصد با زبان کشور تولیدکننده محصولت تفاوت دارد و این مستلزم استفاده از نوشتار و فونت به زبان بین‌المللی در طراحی بسته‌بندی صادراتی است.
حجم مصرف محصول در بازار هدف نیز ممکن است با بازار داخلی تفاوت داشته باشد و این مستلزم طراحی بسته‌های کوچک‌تر و بزرگ‌تر هست.

نکات مهم در بسته‌بندی صادراتی کالا و محصولات مختلف

همان‌طور که گفته شد بسته‌های صادراتی با بسته‌های ارائه‌شده در بازارهای داخلی به دلایل ذکرشده تفاوت‌های زیادی دارد. ازاین‌رو برای داشتن یک طراحی موفق برای بسته‌بندی صادراتی رعایت نکاتی الزامی است و این نکات شامل موارد زیر هست.
1- بسته‌ها باید در برابر عوامل مختلف جوی و تغییرات آن و همچنین عوامل مختلف فیزیکی و شیمیایی استحکام و دوام بیشتری داشته باشد و طراحی آن به‌گونه‌ای مقاوم‌تر و باکیفیت بالاتر انجام شود.

2- برای طراحی بسته‌های صادراتی باید حتماً به سلیقه افراد در بازار هدف توجه زیادی داشته باشید و طراحی را ازنظر
• شکل و ظاهر
• رنگ‌بندی
• و نقش و نگاری
که در آن به کار می‌برید با بازار مقصد مطابقت دهید.

3- توجه کنید که نام شرکت تولیدکننده در بازار هدف معانی ناخوشایندی نداشته باشد
4- مقررات و قوانین بسته‌بندی باید موردتوجه قرار گیرد.
5- در بسته‌بندی صادراتی حتماً نام و مشخصات کامل شرکت ازجمله نشانی و شماره تلفن با کد کشور مربوطه و نام شهر و کد آن باید درج شود.

توجه به طراحی بسته‌ بندی می‌تواند شانس خرید محصول شمارا در بازارهای رقابتی بین‌المللی افزایش دهد. از این توجه به طراحی و استفاده از ایده‌های خلاقانه در این کار شمارا یک گام به موفقیت و فروش بیشتر در این بازارها نزدیک‌تر می‌نماید.

نکات مهم در بسته‌بندی

مسئله بسیار مهم دیگر در بسته‌بندی اعم از صادراتی و داخلی مزایا و ویژگی‌هایی است که این بسته‌ها باید داشته باشند. یکی از این موارد قیمت مناسب تمام‌شده بسته است. زمانی که بسته‌بندی شما از قیمت بالاتری برخوردار باشد و یا قیمت تمام‌شده آن برای تولیدکننده افزایش یابد قیمت محصول نیز به طبع آن افزایش پیدا می‌کند و این در میزان و انگیزه خرید مشتری تأثیر زیادی خواهد داشت ازاین‌رو بسته‌بندی تا جایی که امکان دارد باید مقرون‌به‌صرفه و باقیمت مناسب تولید شود. بازیافت و قابلیت استفاده مجدد از بسته‌بندی‌ها از دیگر ویژگی‌هایی است که نقشی تعیین‌کننده در جلب‌توجه مشتری دارد. سهولت کاربرد مشتری نهایی از دیگر ویژگی‌هایی است که به‌ویژه در طراحی بسته‌بندی صادراتی باید به آن توجه داشت.

و به‌اصطلاح گفته می‌شود که بسته‌بندی باید user friendly و یا کاربرپسند باشد.
بسته‌ها باید با محصول داخل آن در تناسب و هماهنگی باشند.
این نکات از اصول اولیه‌ای است که هر طراح در طراحی بسته‌ها باید به آن‌ها توجه داشته باشد.

چالش‌های بسته‌بندی صادراتی

بسته‌بندی نامناسب می‌تواند ضرر و زیان‌های بسیار زیادی به دنبال داشته باشد. به‌ویژه در مورد بسته‌بندی صادراتی که تأثیر منفی آن در بازارهای جهانی می‌تواند تا مدت‌ها ادامه داشته باشد. مخاطبین ممکن است نکات مثبت را زود از یاد ببرند اما نکات منفی چیزی نیست که به این سادگی از ذهن مخاطب پاک شود.

در کشور ما بسته‌بندی صادراتی ضعف‌های بسیار بزرگی دارد.
و حتی اغلب محصولات صادراتی ما همچون:
• زعفران
• پسته
• خرما
• و …

به‌صورت فله‌ای و بدون بسته‌بندی مناسب به سایر کشورها صادر می‌شوند
و این مسئله باعث شده است تا ایران به یک کشور تک‌محصولی تبدیل شود.

 

هزینه‌ها و تعرفه‌های گمرکی مواد اولیه بسته‌بندی در ایران نیز معضل دیگری است که بر سر راه بسته‌بندی صادراتی قرارگرفته است. رقابت در بازارهای صادراتی نیازمند کیفیت بالای مواد غذایی و استفاده از روش‌ها و فناوری‌های نوین در امر تولید و بسته‌بندی مواد غذایی است که متأسفانه ایران در این زمینه نیز ضعف‌های زیادی دارد و از کیفیت مواد غذایی صادراتی ما کاسته است. درحالی‌که کشورهای حوزه خلیج‌فارس همچون امارات درزمینهٔ بسته‌بندی پیشرفته‌های بسیار چشمگیری داشته است و ایران را یک بازار هدف برای عرضه محصولات بسته‌بندی خود می‌داند. الگوی مصرف جهانی نیاز به طراحی بسته‌بندی صادراتی منحصربه‌فردی دارد که فقدان برنامه‌ریزی مناسب برای این کار در کشور از دیگر ضعف‌های ما در امر بسته‌بندی صادراتی است.

راهکارهای پیشرفت در بسته‌بندی صادراتی

چاپ و بسته‌بندی نقش بسیار زیادی در:

  • ورود کالا به بازارهای جهانی
  • موفقیت و فروش بالا در بازارهای جهانی
  • افزایش ارزش‌افزوده کالاهای تولیدی

دارد و این نقش غیرقابل‌انکار هست.

درحالی‌که ما از فناوری‌های روز دنیا در امر بسته‌بندی صادراتی محروم هستیم اما نباید اجازه دهیم که این محرومیت باعث عقب‌ماندگی کشور ما از دیگر کشورهای بزرگ جهان باشد. بسته‌بندی از مهم‌ترین برگ خریدهای فروش و بازاریابی در بازارهای جهانی است و توجه به هنر طراحی بسته‌بندی امری است که می‌تواند نجات‌دهنده صنعت بسته‌بندی کشور ما باشد. طراحی بسته‌بندی شاخه‌ای از هنر گرافیک است و می‌بینیم که بسیاری از کشورها حتی بااینکه کالایی تولید نمی‌کنند اما به دلیل استفاده از بسته‌بندی بسیار خوب نام آن‌ها در زمره تولیدکنندگان کالا قرارگرفته است و یکی از دلایلی که زعفران ایرانی در بازارهای

جهانی چندان موردتوجه نیست و به‌جای آن اسپانیا بزرگ‌ترین تولیدکننده زعفران به شمار می‌رود بسته‌بندی مرغوب زعفران در اسپانیا هست.
این نشان می‌دهد که تنها تولید کالا در دنیای کنونی موردتوجه نیست بلکه کالا در هر زمان تولید می‌شود این هنر است که می‌تواند اقتصاد کشوری را زیرورو کند و به حرکت درآورد. کالاهای ایرانی دارای کیفیت بسیار خوبی هستند اما کیفیت بسته‌بندی آن‌ها بسیار پایین است ازاین‌رو جای در بازارهای جهانی ندارند و اغلب بانام سایر کشورها در بازارهای جهانی فروخته می‌شوند. درحالی‌که طراحی و گرافیک در امر بسته‌بندی صادراتی می‌تواند نجات‌دهنده ما از این چالش‌ها باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *