تاثیر افزایش قیمت دلار بر صنعت چاپ

نوسانات بازار ارز و افزایش قیمت آن تمامی فعالیت‌ها و کسب و کار‌ها را تحت تاثیر قرار داده است و آن‌ها را با مشکلاتی رو به رو کرده است. یکی از صنایعی که از افزایش قیمت ارز بسیار آسیب دیده است صنعت چاپ است که در این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

مناسب ترین تعرفه چاپ افست در مهرسام چاپ

افزایش قیمت دلار و نوسانات آن باعث شده است تا قیمت مواد اولیه  مورد نیاز صنعت چاپ افزایش یابد و شاهد نوسانات شدیدی در قیمت این مواد باشیم. اکثر چاپخانه‌ها با این مشکل روبه‌رو هستند. زمانی که قیمت ارز نوسان می‌گیرد و بالا می‌رود، آنقدر بر مواد اولیه صنعت چاپ تاثیر می‌گذارد که حتی نمی‌توانند به مشتری قول قیمت ثابتی بدهند. برخی از چاپخانه‌داران می‌گویند این نوسانات تا حدی است که زمانی مشتری تماس می‌گیرد و قیمت تعرفه‌ها و چاپ را می‌پرسد نمی‌توانند قیمت بدهند زیرا قیمت مواد روز به روز تغییر می‌کند. به عنوان مثال قیمت هر کیلو مرکب 80 هزارتومان بوده است و امروزه این قیمت به بالای 95 هزارتومان رسیده است.

بسیاری بر این باورند که با افزایش قیمت دلار و در پی آن افزایش قیمت کاغذ و مواد اولیه، صنعت چاپ بیمار شده است و در مرز ورشکستگی است. مواد اولیه صنعت چاپ اغلب وارداتی هستند و در داخل تولید نمی‌شوند. حال زمانی که قیمت دلار بالا می‌رود، باعث می‌شود تا کلیه موادی که وارداتی هستند افزایش قیمت داشته باشند. حتی زمانی که دلار روند کاهشی به خود می‌گیرد باز هم شاهد کاهش قیمت‌ها نیستیم زیرا به قول اهالی بازار با چسبندگی رو به رو می‌شویم و قیمت‌ها همچنان بالا می‌ماند.

تاثیر افزایش قیمت دلار بر صنعت چاپ

افزایش قیمت کاغذ نیز فعالیت چاپخانه‌ها را تحت تاثیر قرار داده است به طوری که سفارشات آن‌ها بسیار کمتر از گذشته شده است. قیمت هر بند کاغذ چاپ 70 در 100 با گرماژ 70 گرم به قیمت 405 هزار تومان رسیده است که این افزایش قیمت باعث افزایش تعرفه‌ی چاپخانه‌ها نیز شده است.

خرابی قطعات ماشین آلات

علاوه بر مشکلاتی که در زمینه مواد اولیه بوجود آمده است، تعویض و تعمیر قطعات ماشین آلات نیز با مشکل بزرگی رو به رو شده است. امروزه در اکثر چاپخانه‌های مدرن شاهد استفاده از دستگاه‌ها و ماشین آلات مدرنی هستیم. اغلب این دستگاه‌ها که برای سال 2000 به بعد است، مجهز به برد هستند که زمانی که این برد‌ها خراب شوند کلیه فعالیت‌های چاپ با مشکلی بزرگ رو به رو می‌شود.

زمانی که برد خراب می‌شود راهی جز تعمیر و یا تعویض وجود ندارد اما امروزه با توجه به شرایط پیش آمده و تحریمات آمریکا علیه ایران امکان سفارش این قطعه وجود ندارد و اگر هم این قطعات از راه‌های دیگر وارد کشور شود، به دلیل افزایش و قیمت بسیار بالای دلار اصلا به صرفه نیست و علنا تعداد کمی از چاپ‌خانه‌ها قدرت خرید آن را دارند.

برای گرفتن سریعترین استعلام قیمت کارهای چاپی با شماره های:

۰۲۱۸۸۸۶۵۱۳۶ — ۰۲۱۸۸۸۶۲۳۸۹ تماس بگیرید.

مشکلات فوق ناشی از وضعیت نامشخص اتحادیه چاپخانه‌داران نیز می‌تواند باشد و در حال حاضر هنوز اتحادیه‌ رئیسی ندارد. همچنین به نظر می‌رسد اگر دولت به واردات مواد اولیه صنعت چاپ مقداری ارز تخصیص دهد می‌تواند از افزایش بی رویه و نوسانات شدید این بازار جلوگیری کند.

99/08/05

میانگین امتیازات ۵ از ۵