چاپ فوری و نقش آن در انجام فرآیند چاپ در کمترین زمان

چاپ فوری

چاپ فوری

در این مبحث به موضوع چاپ فوری می‌پردازیم. زمان همیشه یکی از مهم‌ترین مسائلی است که چاپخانه‌ها با آن درگیر بوده‌اند. زمان چاپ و آماده‌سازی سفارشات فوری و در زمانی کوتاه از مشکلات چاپخانه‌ها به شمار می‌رود. اما زمان در عصر حاضر اهمیتی بیش‌ازپیش پیدا کرده است و تمامی ابداعات بشری تا به امروز برای انجام سریع‌تر و بهتر کارها درزمانی کوتاه‌تر شکل گرفته است. زمان در چاپ نیز اهمیت زیادی دارد و چاپخانه‌ها باید بتوانند در زمانی کوتاه و با رعایت تمامی نکات کیفی و کمی سفارشات مشتری را آماده نمایند و بتوانند اعتماد وی را جلب کنند.

عوامل مؤثر در چاپ فوری

برای تحویل فوری سفارشات چاپی باید به چند عامل اساسی توجه کنیم؛
که در اینجا این عوامل را بررسی می‌نماییم:

1- پرسنل حرفه‌ای و متبحر

مهارت , تجربه , تخصص و تبحر پرسنل و نیروهای چاپ که در این زمینه دست‌اندرکار هستند و انجام سفارشات را بر عهده دارند اعم از اپراتور چاپ , چاپچی یا ناظر چاپ , لیتوگرافی , فرم برند و افرادی که با ماشین چاپ کار می‌کنند در سرعت چاپ و آماده‌سازی سفارشات چاپ فوری بسیار مهم است. این افراد باید توانایی و توانمندی‌های لازم برای انجام کارهای مختلف و کار با دستگاه‌ها را داشته باشند تا در مواقع ضروری بتواند تمامی امور را با دقت، ظرافت و سرعت بالا انجام دهند. همچنین درصورتی‌که کارهای چاپی نیاز به صحافی داشته باشد مثل: صحافی کاتالوگ تخصص این افراد نیز در آماده‌سازی فوری محصولات چاپ قابل‌توجه است.

2- ماشین‌آلات چاپ و امکانات آن‌ها

مسئله مهم دیگر در فرایند آماده‌سازی با چاپ فوری تجهیزات و امکانات چاپخانه و ماشین‌آلات چاپی است که توسط آن‌ها سفارشات آماده می‌شود. اگر چاپخانه‌ای امکانات و تجهیزات لازم برای چاپ سریع را نداشته باشد نمی‌تواند در زمان مقرر و بدون مشکل سفارشات فوری چاپ را انجام دهد. این مسئله نیز بسیار مهم است که تمامی تجهیزات در دسترس بوده و در یک مکان مشخص نصب شده باشند تا در صورت نیاز به آن‌ها به سرعت بتواند این تجهیزات را مورداستفاده قرار داد.

3- محاسبه زمان

نکته مهم دیگر در تحویل فوری سفارشات چاپی زمان‌بندی و محاسبه صحیح زمان تحویل توسط چاپخانه بر اساس شرایط و موقعیت چاپخانه است. این وظیفه واحد فروش است که لحظه‌به‌لحظه برنامه‌ها را بررسی و مانیتور کرده تا کارها سروقت , بدون مشکل و فوری آماده شوند و به دست مشتری برسند. همچنین بسته‌بندی زیبا و مناسب محصولات چاپی آماده‌شده در عین سرعت عمل بالا بسیار مهم است و روی نظر مشتری بسیار تأثیرگذار خواهد بود. بنابراین سرعت عمل و ظرافت در تحویل کار دو مقوله‌ای است که هم‌زمان باید به آن توجه شود.

چاپ فوری دیجیتال یا افست؟

اکنون این سؤال پیش می‌آید که سفارشات چاپ دیجیتال فوری بیشتر است یا چاپ افست فوری و برای پاسخ به این سؤال باید بگوییم که چاپ فوری دیجیتال به دلایل زیر درخواست بیشتری دارد

1- ضایعات کمتر در چاپ دیجیتال

روش دیجیتال ضایعات کمتری دارد و دقت چاپ در آن بیشتر است. در این روش همچنین امکان تصحیح و ویرایش اشتباهات نیز وجود دارد.

2- اتوماتیک بودن فرایند چاپ فوری دیجیتال

تمامی مراحل در روش دیجیتال به‌صورت خودکار انجام می‌شود و کار اپراتور بسیار سبک‌تر است به همین دلیل امکان بروز خطا در این روش به صفر می‌رسد.

3- چاپ در تیراژ پایین

از دیگر دلایل استفاده از چاپ دیجیتال به‌جای چاپ افست فوری امکان چاپ در تیراژ پایین می‌باشد. دلایل زیادی وجود دارد که مشتریان چاپ در تیراژ پایین را سفارش می‌دهند که از آن جمله می‌توان به چاپ اول , هزینه کمتر , تست کار و … اشاره نمود. چاپ در تعداد محدود به روش دیجیتال بسیار کم‌هزینه‌تر از افست است و دقت و تسلط بیشتری می‌توان روی کار داشت.

4- زمان در چاپ فوری دیجیتال

زمان از مسائل مهمی است که در انتخاب روش دیجیتال موردتوجه است.
به این دلیل که زمان آماده‌سازی در این روش کمتر از 10 ساعت است که البته به تیراژ کار و جنس کار چاپی نیز بستگی دارد. اما به‌هرحال این زمان به نسبت زمان چاپ افست که به یک هفته می‌رسد بسیار کمتر است. در این روش نیاز به تهیه پلیت نیز نمی‌باشد و از این نظر امتیاز دیگری به چاپ دیجیتال می‌توان داد.

5- دستگاه‌های چاپ دیجیتال

دستگاه‌های چاپ به روش دیجیتال را به‌سادگی می‌توان در:

  • دفاتر اداری
  • آتلیه‌های عکاسی
  • و حتی در منزل

مورداستفاده قرار داد.

کاربرد آسان این دستگاه‌ها و سروصدای کمتر آن‌ها از مزیت‌های دیگر روش دیجیتال است. مسئله مهم دیگر این است که روش دیجیتال به دلیل عدم استفاده از دستگاه‌های واسطه و تولید ضایعات کم دوستدار محیط‌زیست نیز می‌باشد.

چرا چاپ فوری ضرورت دارد؟

آماده‌سازی حجم بالای سفارشات در زمانی کوتاه از دغدغه‌های چاپخانه‌داران است.
چاپخانه‌های معتبر به دلیل داشتن مشتریان زیاد که به حجم زیاد سفارشات منجر می‌شود نیاز به زمان‌بندی مناسب برای آماده‌سازی این سفارشات در موعد مقرر دارند و مشتریان نیز تمایل دارند تا سفارشات خود را در سریع‌ترین زمان ممکن تحویل بگیرند بنابراین سرعت چاپ به همراه کیفیت و کمیت یکی از معیارهای مهم یک چاپخانه معتبر به شمار می‌رود. یک چاپخانه برای آماده‌سازی سفارشات چاپ فوری باید دارای امکانات و تجهیزات مناسب و پرسنل متخصص باشد در این صورت است که می‌تواند کار آماده‌سازی سفارشات را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام دهد.

چاپ فوری چیست؟

چاپ فوری به چاپی گفته می‌شود که در کمترین زمان ممکن آماده شود.
مشتریان امروزه به دنبال چاپ سریع و فوری سفارشات خود هستند.

به این نوع چاپ , فتوکپی خشک نیز گفته می‌شود که شامل روش الکتروفتوگرافی نیز می‌باشد. روش دیجیتال نوعی از روش چاپ است که به‌عنوان چاپ فوری شناخته می‌شود. در این روش از دستگاه‌های تمام اتوماتیک استفاده می‌شود برخلاف روش چاپ افست که به حداقل دو اپراتور نیاز دارد. آماده‌سازی و انجام سفارشات در این روش با دقت و کیفیت بالایی قابل انجام است و در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌تواند تحویل مشتری داده شود. ازآنجاکه سرعت انجام کار در این روش اهمیت دارد هزینه چاپ فوری می‌تواند از هزینه چاپ افست بیشتر شود اما به دلیل صرفه‌جویی در تهیه پلیت‎های افست این هزینه مقرون‌به‌صرفه خواهد بود.

سؤالی که پیش می‌آید این است که چرا از روش دیجیتال به‌عنوان چاپ فوری یاد می‌شود؟ مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلیل آن به دلیل سرعت کوتاه در آماده‌سازی و فرایند سریع و کوتاه‌مدت چاپ در این روش است. در این روش از کاغذ و مواد شیمیایی کمتر استفاده می‌شود و هزینه‌های آن به میزان قابل‌توجهی کاهش ‌یافته و برای مشتریان مقرون‌به‌صرفه تر خواهد بود. همچنین به دلیل عدم نیاز به تولید پلیت فرایند چاپ در این روش در زمان کمتری طی خواهد شد.

مزایای اقتصادی چاپ فوری دیجیتال

از مهم‌ترین مزایای اقتصادی چاپ فوری و استفاده از روش دیجیتال می‌توان به

• امکان ویرایش اطلاعات به‌صورت دستی و دسترسی به فایل‌ها
• حداقل استفاده از کاغذ و کمترین ضایعات کاغذ در این روش
• هزینه مقرون‌به‌صرفه
• امکان استفاده از دستگاه‌های چاپ دیجیتال در کمترین فضا
• امکان چاپ فوری در تیراژ پایین
• حذف فرایندهای زمان‌بر چاپ افست اعم از تولید فیلم , زینک , پلیت و …
• حداقل استفاده از مواد مصرفی مثل مرکب , پودر و …
• هزینه استهلاک کمتر دستگاه‌های چاپ
• عدم نیاز به تخصص و مهارت استفاده از دستگاه و هزینه کمتر پرسنل
اشاره نمود.

انواع روش‌های چاپ فوری

چاپ فوری را می‌توان به روش‌های مختلف بر اساس تکنولوژی دیجیتالی انجام داد
که در ادامه به بررسی اجمالی این روش‌ها می‌پردازیم:

1- روش الکتروفتوگرافی

در این روش دو نوع مرکب مایع یا جامد پودری(تونر) مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مزایای این روش سرعت بالای کار در آماده‌سازی سفارشات چاپی و امکان چاپ تصاویر با رزولوشن و کیفیت بالا می‌باشد.

2- روش جوهرافشان

در این روش دستگاه‌های متعددی برای چاپ استفاده می‌شود که شامل پرینترهای رومیزی نیز می‌شود. این دستگاه‌ها اطلاعات را توسط مرکب‌های مایع به‌صورت مستقیم روی کاغذ چاپ می‌کنند. این روش از اصلی‌ترین و مهم‌ترین روش چاپ دیجیتال فوری به شمار می‌رود.

3- روش دیجیتال نوری

از روش دیجیتال نوری به دلیل سرعت بالا در لابراتوارهای عکاسی استفاده می‌شود. در این روش تصاویر توسط شعاع‌های نوری روی کاغذهای ویژه تابیده می‌شود.

4- روش حرارتی

دستگاه فکس یکی از دستگاه‌هایی است که با روش حرارتی کار می‌کند. در این روش از کاغذهایی استفاده می‌شود که حساسیت بالایی نسبت به حرارت دارند و با انجام فعل و انفعالاتی، عمل چاپ روی سطح کاغذ انجام می‌شود.

5- روش مارکرهای لیزری

بیشترین کاربرد روش مارکرهای لیزری جهت چاپ فوری در صنایع تولیدی است که با سوزاندن تصویر روی سطح موردنظرمی توان عمل چاپ تصاویر را انجام داد.

چاپ فوری در چاپخانه معتبر

یکی از فاکتورهایی که برای چاپ فوری باید در نظر بگیرید انتخاب یک چاپخانه مناسب برای انجام سفارشات فوری است. اگر قصد چاپ فوری و سریع سفارشات خود را دارید باید چاپخانه‌ای را انتخاب کنید که از نظر تجهیزات , امکانات و دستگاه‌ها کاملاً مجهز باشد و پرسنل و نیروهای چاپ در این چاپخانه نیز از تخصص و مهارت و تجربه کافی برخوردار باشند. برای آماده‌سازی چاپ فوری معیار سرعت , کیفیت , دقت و کمیت باید موردتوجه باشد. از این نظر شما می‌توانید برای انجام سفارشات چاپ سریع خود شامل:

  • چاپ فوری کاتالوگ و بروشور
  • چاپ فوری پوسترهای تبلیغاتی جذاب
  • چاپ کارت ویزیت فوری و سریع
  • و هر سفارش دیگر با مهرسام چاپ تماس بگیرید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *