چاپ کتاب و کلیه مراحل اداری لازم در جهت انجام آن

چاپ کتاب

مراحل قانونی که برای چاپ کتاب باید طی شود چیست؟ این سوالی است که تمامی نویسندگان به پاسخ آن نیاز خواهند داشت. اینکه بدانند باید چه مراحلی را برای چاپ کتاب خود طی نمایند قطعاً برای نویسنده‌ای که مدت‌زمان زیادی را برای کتاب خود صرف نموده است بسیار مهم و بااهمیت می‌باشد.

نویسندگان دو انتخاب دارند. می‌توانند تمامی امور مرتبط با چاپ کتاب خود را به یک انتشارات محول نمایند. در این صورت دیگر هیچ نیازی به انجام اقدامی نخواهند داشت. تنها کافی است فایلی از کتاب و مشخصات شناسنامه آن را به ناشر ارائه نمایند. الباقی موارد توسط خود انتشارات انجام خواهد شد.

چاپ کتاب

چاپ نشریات

ولی گاهی برخی نویسندگان به دلیل عدم توافق با ناشران تصمیم می‌گیرند که به‌شخصه تمامی اقدامات لازم برای چاپ کتابشان را انجام دهند. در این صورت قطعاً این مطلب به کار این عزیزان خواهد آمد.
در این مطلب تمامی مراحل و اقدامات لازم جهت چاپ کتاب را درج نموده‌ایم. با ما همراه باشید.

برای اطلاع از خدمات چاپ نشریات ما در مهرسام چاپ نیز تنها کافیست به صفحه چاپ مجله و نشریات مراجعه نمایید.

مراحل اداری قبل از چاپ کتاب

قبل از انجام اقدامات لازم برای چاپ کتاب نیاز خواهید داشت تا مراحل اداری آن را طی نمایید.

دریافت شابک

عبارت شابک مخفف عبارت شماره استاندارد بین‌المللی کتاب می‌باشد. شابک یک کد 10 تا 13 رقمی می‌باشد که به‌صورت اختصاصی به هر کتاب داده می‌شود. این کد در قسمت شناسنامه کتاب،فیپای کتاب و پشت جلد به‌صورت بارکد درج خواهد شد.
برای دریافت شابک می‌توانید به وب‌سایت اینترنتی به نشانی http://www.isbn.ir مراجعه نمایید.
توجه نمایید که با تجدید چاپ کتاب این کد شابک هیچ تغییری نخواهد داشت.

چاپ کتاب

چاپ نشریات

دریافت فیپا

فهرست نویسی پیش از انتشار یا همان اطلاعاتی که در پشت صفحه عنوان نوشته می شود فیپا نام دارد. مسئول صدور فیپا اداره کل پردازش و سازماندهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی در ایران می باشد.
برای دریافت فیپا بایستی کتاب،کد شابک دریافت شده، پرینت کتاب و فایل های مرتبط با آن در سی دی به همراه فرم تکمیل شده درخواست به کتابخانه ملی ارسال شود. مدت زمان لازم برای صدور فیپا بین یک هفته الی 10 روز می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به وب سایت فیپا به نشانی اینترنتی www.nlai.ir مراجعه نمایید.

دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

کلیه اطلاعات شابک و فیپا را به همراه پرینت کتاب و همچنین فایل های آن در قالب یک سی دی، طرح روی جلد رنگی کتاب را برای اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال می نمایید. در این مرحله زمان پاسخ دهی به شما بستگی به موضوع کتاب تان خواهد داشت. در جدول زیر میانگین مدت زمان لازم در این مرحله قید شده است:

ردیف موضوع کتاب مدت زمان ردیف موضوع کتاب مدت زمان
۱ علوم پایه (ریاضی- زیست- فیزیک- شیمی) ۱ روز ۷ پزشکی تخصصی ۱ روز
۲ فنی مهندسی ۱ روز ۸ پزشکی خانواده ۱۰ روز
۳ روانشناسی- فلسفه- منطق ۲۰ روز ۹ شعر ۲۵ روز
۴ جامعه‌شناسی- حقوق ۲۵ روز ۱۰ رمان ۶۰ روز
۵ زبان انگلیسی ۲۵ روز ۱۱ دینی و مذهبی ۲۵ روز
۶ زبان غیر انگلیسی ۴۰ روز ۱۲ اقتصاد ۱ روز

توجه نمایید که ممکن است پس از انجام بررسی های لازم برای دریافت مجوز نیاز به انجام تغییراتی در محتوای کتاب باشد.

دریافت مجوز پخش کتاب:

مجوز پخش کتاب نیز توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می شود. این مجوز طی 2 روز صادر می گردد. توجه نمایید که پخش کتاب بدون دریافت چنین مجوزی می تواند برای شما مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد. انتشار کتاب بدون دریافت چنین مجوزی می تواند منجر به جمع شدن کتاب از کتابفروشی ها شود. این مرحله که به آن اعلام وصول نیز می گویند پس از چاپ کتاب انجام می شود و ناشر موظف به ارسال 10 جلد از کتاب چاپ شده برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جهت دریافت چنین مجوزی است.
برای اطلاع از صدور این مجوز می توانید به وب سایت www.ketab.ir مراجعه نمایید و با جستجوی نام کتاب خود حتی 15 صفحه اول آن را نیز مطالعه نمایید.

مراحل چاپ کتاب

برای چاپ کتاب نیاز است تا مراحل زیر را به دقت و درستی انجام دهید.

تایپ مطالب و صفحه آرایی کتاب

تایپ عمومی که در بازار انجام می شود برای کتاب مناسب نمی باشد. پس باید این کار به شخصی متخصص در امر تایپ کتاب محول شود. تایپیست در این مرحله موظف است تا با توجه به سایز کتاب، تایپ و صفحه آرایی را انجام دهد. مولف پس از اتمام کار نسخه ای از کتاب را دریافت خواهد کرد تا در صورت نیاز به هرگونه ویرایش موارد مرتفع شوند. اگر به عنوان یک نویسنده تخصص زیادی در امر صفحه آرایی کتب ندارید بهتر است این کار را به شخصی متخصص محول نمایید.

آماده سازی طرح روی جلد کتاب

طرح روی جلد باید بتواند به خوبی موضوع کتاب را معرفی نماید. اولین موردی که مخاطب با آن مواجه می شود طرح روی جلد کتاب می باشد. پس نهایت دقت را در آن بکار بندید و سعی کنید طراحی را به یک شخص متخصص محول نمایید.
به این نکته توجه نمایید که یک کتاب با محتوا ضعف ولی طرح جلد قوی می تواند فروش بیشتری نسبت به یک کتاب با طرح جلد ضعیف و محتوای غنی داشته باشد.

چاپ کتاب:

قطعا از جذاب ترین بخش ها برای یک نویسنده زمانی است که کتاب او برای چاپ به چاپخانه ارسال می شود. برای کتاب هایی با تیراژ زیر 1000 نسخه اصولا از روش های چاپ دیجیتال استفاده می شود و استفاده از روش چاپ افست برای کتاب هایی با تیراژ بیش از 1000 نسخه می باشد.
توجه داشته باشید که در صورت انتخاب روش چاپ دیجیتال دیگر نیازی به تهیه زینک نیست. ولی در صورت استفاده از روش چاپ افست باید زینک تهیه شود.

تجدید چاپ کتاب

در صورت تمایل ناشر به چاپ مجدد کتاب در صورتی که در کتاب هیچ تغییری اعمال نشده باشد، مجوز چاپ بدون مراحل قید شده می باشد و تنها کافیست مجوز ارشاد که به سرعت نیز صادر می گردد را دریافت نماید. توجه داشته باشید در صورت انجام هرگونه تغییرات در کتاب ناشر موظف به طی کلیه مراحل اداری برای انجام چاپ کتاب به صورت مجدد است.

چاپ کتاب توسط چاپ مهرسام

در مهرسام چاپ با تیمی تخصصی در زمینه ارائه خدمات طراحی و چاپ در خدمت شما عزیزان هستیم تا کلیه امور و اقدامات لازم در این زمینه را برای شما عزیزان انجام دهیم. تنها کافیست تا با ما در ارتباط باشید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *