قطع استاندارد کتاب و مجله در ایران

قطع استاندارد کتاب و مجله

دلیل آن که انواع مختلف برای قطع کتاب و مجله وجود دارد چیست؟ به دلیل آن که سایز کتاب ها و مجلات با یکدیگر متفاوت است و و برای جلوگیری از هد رفت کاغذ،  از انواع قطع های استاندارد استفاده می‌شود. در همین راستا از بهترین نوع قطع و پر مصرف ترین نوع کاغذ ورق کاغذ ۷۰×۱۰۰، ۹۰×۶۰ و ۴۵×۶۰  قطع استاندارد کتاب و مجله و جلوگیری از هدر رفتن کاغذ استفاده می‌کنند. در ادامه این مطلب در مورد انواع قطع های استاندارد کتاب و مجله در ابران صحبت خواهیم کرد.

 

انواع قطع کتاب

انواع قطع استاندارد کتاب و مجله

قطع کتاب

قطع کتاب اصولا به صورت عمودی در نظر گرفته می‌شود. به این شکل عطف کتاب در قسمت(ضلع) بزرگتر کتاب قرار دارد. علت نامگذاری متفاوت قطع های کتاب، طول و عرض متفاوت هر ضلع کتاب دارد. انواع قطع های مناسب کتاب  قطع رقعی، قطع وزیری، قطع رحلی، قطع بغدادی، قطع بیاضی، قطع بغلی، قطع جانمازی، قطع خشتی، قطع حمایلی، قطع بازویندی، قطع سلطانی، قطع نیم ربعی، قطع جیبی، قطع نیم ورقی  و … می‌باشند.

قطع مجله

از متداول ترین قطع های مورد استفاده برای چلپ مجله، قطع رحلی کوچک می‌باشد که اصولا برای طراحی و سپس چاپ مجله از این قطع استفاده می‌شود. از قطع های رحلی بزرگ نیز برای مجله استفاده می‌شود و زمانی که موضوع خاصی مانند مد و صنایع لوکس مطرح باشد و نیاز به نمایش تصاویر در ایعاد بزرگتر باشد.

قطع یا ابعاد بروشور و کاتالوگ

از نظر ظاهری قطع چاپ بروشور و چاپ کاتالوگ را می توان به 2 دسته تقسیم کرد. در دسته اول از قطعای کتاب و مجله می‌توان استفاده کرد. در دسته دوم که تک برگی نام دارد، اصولا از قطع A4 با 1،2 یا 3 خط تا برای  ایجاد حالت‌های مختلف تاخوردن کاغذ  و تقسیم بندی استفاده می‌شود، البته که بعضی مواقع از قطع A3 و حتی قطع A5 نیز برای قطع بروشور و کاتالوگ استفاده می‌کنند.

انواع قطع استاندارد کتاب و مجله

قطع استاندارد کتاب و مجله در ایران را می توان به انواع مختلف تقسیم کرد که انواع قطع کتاب در جدول زیر همراه با مشخصات هر کدام آورده شده است.

  • وزیری
  • رقعی
  • رحلی
  • رحلی بزرگ
  • سلطانی
  • خشتی
  • پالتویی
  • جیبی
  • ربعی
قطع ابعاد حدودی استاندارد ابعاد بعد از برش (cm) ابعاد قبل از برش (cm) تعداد صفحات در هر طرف فرم کاغذ پیشنهادی شیت بندی
وزیری B5 ۲۳.۵ × ۱۶.۵ ۲۴.۵ × ۱۷ ۸ ۵۰×۷۰
رقعی A5 ۲۱ × ۱۴ ۲۲ × ۱۴.۵ ۸ ۶۰×۴۵
رحلی A4 ۲۸.۵ × ۲۱ ۲۹.۵ × ۲۱.۵ ۴ ۴۵×۶۰
رحلی بزرگ ۳۳ × ۲۴ ۳۴ × ۲۴.۵ ۴ ۵۰×۷۰
سلطانی ۴۸ × ۳۴ ۴۹ × ۳۴.۵ ۴ ۱۰۰×۷۰
خشتی ۲۲ × ۲۱.۵ ۲۳ × ۲۲ ۶ ۵۰×۷۰
خشتی کوچک ۱۹ × ۱۹ ۲۰ × ۱۹.۵ ۶ ۶۰×۴۵
پالتویی ۲۲ × ۱۱.۵ ۲۳ × ۱۲ ۱۲ ۵۰×۷۰
پالتویی کوچک ۱۹ × ۱۰ ۱۹.۵ × ۱۱ ۱۲ ۶۰×۴۵
جیبی ۱۴ × ۱۰ ۱۴.۵ × ۱۱ ۱۶ ۶۰×۴۵
ربعی B6 ۱۶ × ۱۱.۵ ۱۷ × ۱۲ ۱۶ ۵۰×۷۰

نتیجه گیری

همانطور که در بالاتر خواندید انواع مختلف قطع وجود دارد. اگر به دنبال قطع استاندار کتاب و مجله و یا حتی قطع برای کاتالوگ و بروشور هستید و نمی‌دانید کدام بهترین انتخاب است فقط کافی است که با مراجعه با جدول بالا بهترین نوع قطع را برای خود انتخاب کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *