انواع صحافی سررسید

انواع صحافی سررسید

تولید سررسید از چند مرحله مهم تشکیل شده است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها صحافی سررسید است.  با به هم چسباندن صفحات سررسید یا سالنامه در مرحله صحافی، محصول نهایی به صورت یک سررسید کامل، زیبا و بادوام ارائه می‌شود.در نتیجه، صحافی سررسید یا سالنامه فرآیندی مهم در مراحل تهیه و تولید سررسیدها و سالنامه‌ها است. صحافی سررسید انواع مختلفی دارد و به دو صورت دستی و اتوماتیک انجام‌پذیر است. برای آشنایی با انواع صحافی سررسید و سفارش سررسید یا سالنامه اختصاصی، با مهرسام چاپ همراه باشید‌.

صحافی سررسید چرم سرمه ای

صحافی سررسید اروپایی چرم سرمه ای

صحافی سررسید

ماندگاری و دوام یک سررسید را علاوه بر  انواع جلد سررسید، صحافی آن مشخص می‌کند. از این رو در روند تولید یک سررسید یا سالنامه، مرحله صحافی آن بسیار اهمیت دارد. اگر کیفیت صحافی سررسید پایین باشد پس از مدتی استفاده جلد و برگ‌های سررسید از یکدیگر جدا می‌شوند، اما اگر کیفیت صحافی خوب باشد، سررسید برای مدت زمان طولانی قابل استفاده است و اجزای آن از یکدیگر جدا نمی‌شوند. صحافی سررسید انواع مختلفی دارد که در ادامه معرفی انواع صحافی سررسید پرداخته‌ایم.

1. صحافی سررسید ته دوخت

در صحافی سررسید ته دوخت که بادوام‌ترین نوع صحافی سررسید به حساب می‌آید، از دوخت و چسب برای در کنار هم نگه‌ داشتن صفحات استفاده می‌شود. به این صورت که صفحات سررسید در دستگاه تاکن، تا می‌شوند و پس از مرتب توسط دستگاه، دوخته می‌شوند.سپس برای محکم شدن صفحات و ثابت شدن نخ‌ها توسط دستگاه چسب‌کشی می‌شوند‌. در صورتی که این نوع صحافی به صورت درست و اصولی انجام شود، سررسید شما دوام و استحکام بالایی خواهد داشت اما در غیر این صورت پس از مدتی استفاده صفحات و جلد سررسید از یکدیگر جدا خواهند شد.

صحافی سررسید چرم مشکی

صحافی سررسید اروپایی چرم مشکی

2. صحافی سررسید چسب

صحافی چسب گرم نیز یکی از متداول‌ترین نوع از انواع صحافی سررسید است که در آن پس از تا و مرتب شدن صفحات سررسید، به صورت مرتب توسط چسب گرم به یکدیگر متصل می‌شوند. استحکام این نوع صحافی از سایر روش‌های صحافی کمتر است و به همین دلیل برای تولید سررسید یا سالنامه کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.این نوع صحافی سررسید بیشتر مناسب سررسیدهایی با اندازه کوچک و تعداد صفحات کم است. معمولا از صحافی چسب سررسید در تولید کتاب، کاتالوگ و مجلات استفاده می‌شود. از مزایای صحافی سررسید چسب گرم می‌توان به سرعت تولید بالا و هزینه کم تولید آن اشاره کرد.

3. صحافی سررسید فنر

صحافی سررسید فنری بعد از صحافی دوخت، به دلیل سهولت در ورق خوردن صفحات سررسید، جزو محبوب‌ترین نوع صحافی سررسید به حساب می‌آید. این نوع صحافی سررسید به این صورت است که صفحات سررسید یا سالنامه در دستگاه تاکن، تا و مرتب می‌شوند.سپس از یک طرف پانچ شده و بعد از داخل سوراخ‌های پانچ شده فنر رد می‌شود. معمولا از این نوع صحافی بیشتر برای سررسیدهای دستیار یا تقویم‌های رومیزی به صورت ماهانه و هفتگی استفاده می‌شود.

4. قفل کلاسوری

صحافی کلاسوری نیز یکی دیگر از انواع صحافی سررسیدها است. این نوع صحافی سررسید، معمولا برای سررسیدهای ارگانایزر مورد استفاده قرار می‌گیرد. همانند صحافی فنری، صفحات سررسید یا سالنامه در دستگاه تاکن، تا و مرتب می‌شوند. پس از پانچ شدن صفحات سررسید، یک قفل در وسط جلد سررسید مانند کلاسور قرار دارد که صفحات پانچ شده سررسید درون آن قرار می‌گیرند.

این نوع صحافی از مزایای بسیاری برخوردار است مانند اینکه در صورت سالم نگه داشتن سررسید می‌توان با اضافه کردن برگه، از آن در سال‌های آینده نیز استفاده کرد. همچنین از دیگر مزایای صحافی سررسید کلاسوری این است که می‌توان به تعداد دلخواه لت گلاسه به سررسید اضافه کرد.

5. جلد چسبانی

مرحله جلد چسباندن سررسید یا سالنامه یک فرآیند مهم است که انجام آن برای حفظ و حفاظت از سررسید و سالنامه بسیار ضروری است. در این مرحله، جلد حاوی سررسید یا سالنامه به بدنه آن چسبانده می‌شود تا از سالم ماندن صفحات اطمینان حاصل شود. در این مرحله، ابتدا باید ساختار سررسید یا سالنامه را ایجاد کرد. معمولاً از کارتن یا کاغذهای سخت برای پایه جلد سررسید استفاده می‌شود.بعد از تهیه ساختار، جلد سررسید یا سالنامه را باید چسباند. ابتدا باید یک لایه کاغذ چسبنده را روی ساختار قرار دهید تا به عنوان پایه برای چسباندن جلد استفاده شود.

سپس می‌توانید از انواع حلدهای مختلف مانند چرم مصنوعی، ترمو یا گالینگور یا سلفون و… برای جلد کردن سررسید یا سالنامه استفاده کنید.انتخاب جلد مناسب بستگی به سلیقه شما دارد و می‌توانید با ترکیب رنگ‌ها و الگوها ظاهر منحصربه‌فردی ایجاد کنید. بعد از چسباندن جلد به پایه، می‌توانید موارد تزئینی دیگری را به سررسید اضافه کنید. در مهرسام چاپ این امکان به شما داده می‌شود تا سررسید یا سالنامه خود را به گونه‌ای شخصی‌سازی کنید که با سلیقه و نیاز شما سازگار باشد.

در نهایت باید برای فشردن و استحکام سررسید یا سالنامه از دستگاه‌های مناسب مانند پرس استفاده کنید. این کار باعث می‌شود تا تمام قسمت‌ها به هم بچسبند و سررسید یا سالنامه شما به شکل یکپارچه و پایدار نمایش داده شود.

صحافی سررسید دراگون قهوه ای

صحافی سررسید طرح دراگون قهوه ای

نتیجه‌گیری

در مهرسام چاپ شما می‌توانید انواع سررسید را در ابعاد، طرح‌ها و انواع صحافی سررسید مختلف سفارش دهید. سفارش سررسید یا سالنامه از مهرسام چاپ یک ایده فوق‌العاده است که باعث می‌شود فرصت مناسبی برای تبلیغ شرکت شما و افزایش شهرت آن ایجاد شود.مهرسام چاپ یک شرکت چاپ حرفه‌ای است که برای ساخت محصولات با کیفیت و متفاوت شهرت دارد. با انتخاب مهرسام چاپ برای سفارش سررسید یا سالنامه، می‌توانید از طراحان حرفه‌ای این شرکت برای ایجاد طرح و الگوی منحصربه‌فرد استفاده کنید.

متخصصین مهرسام چاپ مهارت و تجربه کافی در زمینه طراحی و چاپ را دارا هستند، بنابراین می‌توانند بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان بیاورند. با مراجعه به سایت مهرسام چاپ می‌توانید سفارش خود را ثبت کرده و از این فرصت استفاده کنید تا برندتان را به صورت حرفه‌ای و جذاب به نمایش بگذارید.

 

سوالات متداول

  • صحافی سررسید چگونه کار می‌کند؟

 با استفاده از یک مکانیزم فشار مخصوص، اقدام به فشردن و نگه‌داشتن صفحات سررسید می‌کند. این ابزار اغلب شامل یک جزء فلزی یا پلاستیکی است که با فشار دادن به سمت دیگری، صفحات را به صورت محکم در هم گره می‌زند.

  • همه صحافی ها مناسب برای هر نوع سررسید است؟

بله، اکثر صحافی‌ها برای انواع مختلف سررسیدها مناسب هستند. اما برخی از صحافی‌ها به خصوص برای سررسیدهای حجیم‌تر یا مدیریت بهتر صفحات طراحی شده‌اند. در هنگام خرید، به توصیه‌های تولیدکننده در مورد نوع سررسیدی که صحافی برای آن مناسب است، توجه کنید.

  • صحافی سررسید قابل استفاده مجدد است؟

بله، بسیاری از صحافی‌ها قابل استفاده مجدد هستند. برخی از طراحی‌ها این امکان را فراهم می‌کنند که صفحات را باز کرده و مجدداً در هم گره بزنید. این ویژگی می‌تواند مزیتی برای افرادی باشد که به‌طور مکرر نیاز به استفاده از سررسید دارند.

  • آیا صحافی باعث آسیب به صفحات سررسید می‌شود؟

صحافی سررسید‌های با کیفیت، بدون آسیب به صفحات کاغذی عمل می‌کنند. با انتخاب محصولات با نظرات مثبت و کیفیت بالا، می‌توانید از آسیب به صفحات جلوگیری کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *