نرم افزارهای گرافیکی پیش از چاپ

نرم افزارهای گرافیکی
قطعا نرم افزارهای گرافیکی و برنامه های کامپیوتری از اصلی ترین بخش های پیش از انجام چاپ می باشند. در عالم چاپ این نرم افزارهای گرافیکی هستند که توانسته اند به سخت افزار ها جانی تازه بخشند. برای اینکه بتوانید به بهترین نحو ممکن چاپ را انجام دهید نیاز است تا بتوانید با این نرم افزارهای آشنایی بیشتری داشته باشید.
با توجه به داشتن آشنایی هرچه بیشتر و بهتر نسبت به این نرم افزار ها دیگر قادر به داشتن انتخابی صحیح برای هریک از اقدامات از جمله: طراحی لوگو ، طراحی پوسترهای تبلیغاتی، کارت ویزیت، طراحی کاتالوگ و سایر موارد دیگر خواهید بود. نرم افزارهای گرافیکی را می توان به سه دسته تقسیم نمود:
  • نرم‌افزارهای برداری یا وکتوری
  • نرم‌افزارهای شبکه‌بندی شده یا پیکسلی یا بیت مپی
  • و نرم‌افزارهای ترکیبی

تقسیم می‌شوند.

نرم افزارهای گرافیکی

نرم‌افزارهای گرافیکی مبتنی بر نقاط (RASTER)

در نرم‌افزارهای مبتنی بر نقاط عملیات پردازش تصویر روی مجموعه‌ای از نقاط انجام می‌گیرد و شکل‌های هندسی مانند دایره و مربع به‌صورت مجموعه‌ای از نقاط (پیکسل) تعریف می‌شوند و دیگر با توجه به تعریف هندسی ماهیت خود را ندارند به‌بیان‌دیگر در این‌گونه از نرم‌افزارها اشکال هندسی به‌صورت برداری تعریف نمی‌شوند.
مثلاً دایره پس از ترسیم دارای مرکز و شعاع نیست و این نقاط هستند که با نظمی خاص در کنار یکدیگر قرارگرفته‌اند و شکل دایره را به وجود آورده‌اند. در این نرم‌افزارهای گرافیکی عموماً تمام تصاویر از نقاطی به نام پیکسل تشکیل‌شده‌اند که از در کنار هم قرار گرفتن آن‌ها تصاویر شکل می‌گیرند.
از این دسته از نرم‌افزارها می‌توان فتوشاپ را نام برد.
فتوشاپ بهترین نرم‌افزار برای طراحی لوگو و پوستر نیست اما برای اینکه درزمینهٔ طراحی به یک حرفه‌ای تبدیل شوید نیاز دارید تا فتوشاپ را به‌خوبی فرابگیرید. از این نرم‌افزار می‌توان به‌عنوان مکمل در کنار دیگر نرم‌افزارهای گرافیکی استفاده نمود تا به یک طراحی ایدئال دست پیدا کرد. این نرم‌افزار برای کسانی که قصد ویرایش عکس‌های خود رادارند بسیار کاربرد دارد.

نرم‌افزارهای گرافیکی مبتنی بر بردار (VECTOR)

در این نرم‌افزارها برخلاف دسته قبل شکل‌های ترسیم‌شده ماهیت برداری خود را حفظ می‌نمایند یعنی دارای مختصات هندسی و عددی هستند، هرچه این نرم‌افزارهای وکتوری پیش رفته‌تر باشند ابعاد بیشتری از اجسام را تجسم می‌کنند، یعنی می‌توان پس از ترسیم آن‌ها را به‌صورت برداری ویرایش نمود. درواقع این نوع نرم‌افزارها دارای جهت و بردار و مقدار هستند.
برای مثال می‌توانیم یک دایره با قطر ۲سانتی‌متر و ضخامت قلم ۱میلی‌متر را در فضای دوبعدی و یا یک کُره با قطر ۲سانتی‌متر را در فضای سه‌بعدی ترسیم کنیم. از این دسته نرم‌افزارها می‌توان به نرم‌افزارهای کورل دراو و اتوکد اشاره کرد. از مزیت‌های مهم این نرم‌افزارهای گرافیکی سرعت‌بالای نرم‌افزار و سرعت‌بالا در تولید طرح است.
این نرم‌افزارها در عین سادگی ابزارهای وسیعی برای:

می‌باشد.

نرم‌افزارهای گرافیکی ترکیبی

این نرم‌افزارها از ترکیب وکتور و پیکسل استفاده می‌کنند، یعنی هم ابزار ویرایش تصاویر پیکسلی در آن‌ها وجود دارد و هم ابزار ویرایش تصاویر ویکتوری، ازنظر کارایی این نرم‌افزارها دارای کاربرد بیشتری در صنعت طراحی و چاپ هستند. از این دسته از نرم‌افزارها می‌توان به ایلستریتور اشاره کرد. این نرم‌افزار تولید شرکت ادوبی است و در حال حاضر این شرکت از بهترین شرکت‌های ارائه‌کننده نرم‌افزارهای گرافیکی می‌باشد.
نرم‌افزار ایلستریتور یک انتخاب بسیار خوب برای طراحی:

می‌باشد.

یکی از ویژگی‌های مهم این نرم‌افزارهای گرافیکی ابزار رسم برداری پیشرفته است.
از دیگر نرم‌افزارهای گرافیکی پرکاربرد می‌توان به ایندیزاین اشاره کرد که برای چاپ و صفحه‌آرایی کاربرد زیادی دارد و ساخت شرکت ادوبی می‌باشد. این نرم‌افزار , ابزار قدرتمندی برای طراحی و صفحه‌آرایی حرفه‌ای به شمار می‌رود.

یک طراح حرفه‌ای و متخصص این نرم‌افزارهای رند بازار طراحی را باید به‌خوبی فراگرفته باشد تا بتواند یک طراحی موفق و ایدئال داشته باشد. نرم‌افزارهای گرافیکی برای طراحی بسیار زیاد هستند اما مهم‌ترین آن‌ها همین نرم‌افزارهایی بود که در این مبحث به آن‌ها اشاره کردیم. چاپ مهرسام از شرکت‌های پیشرو در زمینهٔ طراحی و چاپ بسته بندی است و از بهترین و جدیدترین نرم‌افزارهای گرافیک کامپیوتری و متخصصین حرفه‌ای برای طراحی ابزارهای تبلیغاتی استفاده می‌کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *