چاپ جعبه دارو و جعبه های بهداشتی

امروزه چاپ جعبه به یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی تبدیل شده است که شرکت‌های تولیدکننده آن را مد نظر قرار می‌دهند. تولیدکنندگان وقتی محصول و کالایی را تولید می‌کنند قطعا یکی از اهدافشان کسب سود و فروش بالا است به عبارتی آن‌ها می‌خواهند بازار آن کالا را بدست بیاورند. در این راه آن‌ها باید نکات بسیاری را مد نظر قرار دهند به عنوان مثال باید کیفیت کالا بالا باشد، قیمت آن دربرابر رقبا قابل قبول باشد و ظاهر جعبه و بسته بندی آن‌ نیز جذاب باشد تا مشتری را جذب کند.

چاپ جعبه دارویی

چاپ جعبه دارویی

آیین نامه وزارت بهداشت

طبق آیین نامه وزارت بهداشت مقوا و یا کاغذ استفاده شده برای دارو باید کاملا بهداشتی باشد، نکته دوم باید از علائم و اشکال خاص دارو در تولید جعبه آن استفاده نمود به عنوان مثال لوگو هشدار باید به یک شکل خاص و به رنگ خاص باشد و نکته سوم که حالتی تشویقی دارد استفاده از طرح‌هایی مختلف و خلاقانه است. طرحی که اعتماد مصرف کنندگان را افزایش دهد.

همچنین برخی دارو‌ها زمانی که دربرابر رطوبت و یا گرما قرار می‌گیرند دچار تغییر حالت شده و به گونه‌ای خاصیت خود را از دست می‌دهند. به همین دلیل باید جعبه‌ای را انتخاب کنیم که استقامت و ویژگی لازم را داشته باشد.

کارشناسان دارویی بر این باورند که کیفیت داروی خارجی و ایرانی یکی است و از درمانی هیچ گونه تفاوتی ندارند و تفاوت آن‌ها در طرحی است که بر روی جعبه چاپ می‌شود.

معمولا داروهای خارجی با چاپ‌هایی خلاقانه و باکیفیت عرضه می‌شوند. با اینکه اصولا این‌کار قیمت دارو را افزایش می‌دهد اما باعث می‌شود تا نظر مصرف کننده بیشتر جلب شود، اعتماد آن‌ها بالا برود و آن‌ها به این اطمینان برسند که دارویی که مصرف می‌کنند تاثیر دارد و قطعا آن‌ها را درمان می‌کند.

متاسفانه تولیدکنندگان داروی داخلی این مورد را لحاظ نمی‌کنند و برای کاهش قیمت دارو از چاپ‌هایی معمولی و بی کیفیت استفاده می‌کنند و این باعث می‌شود تا نظر مصرف کننده جلب نشود.

چاپ جعبه دارویی

چاپ جعبه دارویی

مراحل تولید جعبه دارویی

همان‌طور که گفته شد در ابتدا باید به نکات و آیین نامه بهداشتی عمل کرد. مراحل تولید جعبه دارویی عبارتند از:

  1. اولین نکته در آیین نامه وزارت بهداشت استفاده از مقوا و مواد بهداشتی است. در تولید و چاپ جعبه دارویی معمولا از مقوای پشت سفید و ایندربرد که بیشترین استانداردهای بهداشتی را دارند استفاده می‌شود.
  2. پس از این مرحله باید اصل ثابت و کلی در نظر گرفته شود. باید ابتدا اندازه دقیق ابعاد و وزن دارو تعیین شود سپس طراح جعبه انواع مقوا با گرماژ متفاوت را پیشنهاد دهد. سپس با نظر خودتان طرح‌های پیشنهادی به صورت آزمایشی با رعایت اصول و آیین بهداشتی چاپ می‌شود و اگر مورد تایید شرکت طرف قرارداد و یا سفارش دهنده بود به صورت انبوه چاپ می‌شود.
  3. همچنین در چاپ جعبه دارویی نیز باید یک سری نکات را مدنظر قرار داد. در تولید دارو‌هایی که برای کودکان و نوجوانان است اصولا باید طرح‌هایی مناسب سن آن‌ها در نظر گرفت. همچنین باید طرح‌های ما در عین سادگی جذاب به نظر بیایند.
  4. همچنین باید سعی شود برای هر دارو یک فونت، طرح، رنگ و لوگو خاص استفاده کرد زیرا این کار باعث ایجاد تصویری مثبت در ذهن مصرف کننده می‌شود. همچنین گاهی شرکت‌ها بیش از اندازه بر روی برند خود تکیه می‌کنند و آن را در انتخاب چاپ جعبه و بسته بندی مد نظر قرار می‌دهند که این کار اشتباهی است!
  5. همچنین باید جعبه و موادی را انتخاب کنیم که استحکام و ظرافت بالایی داشته باشند. اگر بخواهیم به دلیل کاهش هزینه‌ از مقوایی استفاده کنیم که استحکام پایینی دارد و به دلیل کیفیت پایینی که دارد چاپ بر روی آن شفاف و زیبا نباشد، باعث می‌شود تا اعتماد مصرف کننده از بین برود و برند بد نام بشود.

باید این نکته را در نظر داشته باشیم که نیازی نیست برای چاپ جعبه دارو از چندین رنگ استفاده کرد. آنچه نظر مصرف کننده را جلب می‌کند عبارات و اعداد هستند. این عبارات و اعداد حاوی اطلاعاتی از جمله نوع دارو، نام دارو، دز دارو مشخصات تکمیلی و هشدار‌ها می‌باشند.

چاپ جعبه دارویی

چاپ و بسته بندی جعبه دارویی

به صورت کلی مواردی که برای چاپ جعبه دارو باید مد نظر دارد عبارتند از:

  • رنگ و نوع طرح‌ها به این معنی که برای یک مدل دارو از یک نوع ترکیب رنگی و فونت استفاده نمود.
  • فونت و سایز عبارات روی جعبه به این معنی که باید در یک طرف آن زبان فارسی و در طرف دیگر زبان انگلیسی باشد.

معمولا برای چاپ جعبه دارو از مقوای ایندربرد استفاده می‌شود. مقوای ایندربرد یک مقوای بهداشتی است که برای جعبه غذا و دارو از آن استفاده می‌شود. مقوای ایندربرد مقوای سفید رنگ است که به دلیل استقامت و استحکامی که دارد برای بسته بندی محصولات از آن استفاده می‌شود. همچنین این مقوا به دلیل حالت روانی که دارد معمولا برای چاپ نیز بسیار مناسب هستند.این مقوا از مواد بازیافتی تشکیل می‌شود به همین دلیل برای چرخه طبیعت نیز بسیار مناسب می‌باشد.

وزارت بهداشت نیز این جعبه را برای انواع دارو تایید کرده است و به دلیل مقاوت و قیمت مناسبی که دارد مورد توجه شرکت‌های داروسازی قرار گرفته است.

المان‌هایی که در تولید جعبه‌های دارویی باید رعایت شود

موارد مختلفی وجود دارد که برای طراحی و تولید جعبه دارو باید آن‌ها را مدنظر قرار داد. در اینجا به مهم‌ترین این المان‌های طراحی جعبه و کارتن اشاره می‌کنیم.

1. جنس جعبه دارویی

جعبه‌ها را از متریال های مختلفی تهیه می‌کنند که شامل موارد زیر می‌باشد:

2. مقوای یک رو یا پشت طوسی

مقوای یک رو یا مقوای پشت طوسی تنها دارای یک رو با قابلیت چاپ می‌باشد و برای بسته بندی داروهایی که خود دارای یک پوشش محافظت‌کننده دیگر می‌باشند به کار می‌رود. کاربرد این مقوا برای تولید جعبه دارویی که پوشش دیگری ندارد ازنظر بهداشتی مورد تائید نیست. همچنین زمانی که داخل جعبه‌ها مشخص نباشد می‌توان این مقوا را به کار برد تا ظاهر نازیبایی به بسته بندی نبخشد. برای بسته بندی شیشه دارو , بسته قرص روکش‌دار , قوطی‌های کرم و پماد و .. می‌توان از این نوع جعبه‌ها استفاده نمود.

3.مقوای دو رو یا ایندربرد

از مقوای ایندربرد می‌توان برای تهیه جعبه دارو استفاده نمود. ازآنجاکه دو طرف این مقوا سفید است می‌توان از دو روی آن استفاده کرد. ازنظر زیبایی و بهداشتی بودن این مقوا نسبت به پشت طوسی مناسب‌تر است. این دو نوع مقوا برای بسته بندی محصولاتی که حساسیت و شکنندگی بالایی ندارند مورد کاربرد است.

4. مقوای گلاسه

نوع دیگر مقوا برای ساخت جعبه دارویی نوع گلاسه است. این مقوا دارای ظاهری براق و زیبا است و به دلیل همین زیبایی و براقیت این نوع مقوا را برای تولید جعبه‌های دارویی کودکان, جعبه لوازم‌ آرایشی بهداشتی و … می‌توان به کار برد. این نوع مقوا همچنین به صورت‌های یک‌لایه , دو لایه و چندلایه برای محافظت بیشتر زمانی که دارو شکنندگی و حساسیت بالایی داشته باشد قابل‌استفاده می‌باشند. شما برای داروهای تولیدی خود می‌توانید روی خدمات چاپ جعبه لمینتی و مقوایی ما حساب باز کنید.

چاپ جعبه دارویی

پس از طراحی جعبه دارو اکنون نوبت به چاپ آن می‌رسد. چاپ جعبه دارویی از طریق روش‌های مختلف انجام می‌شود که می‌توان به :

و … اشاره نمود. در برخی موارد روی جعبه‌ها از خدمات تکمیلی مثل چاپ طلاکوب و نقره‌کوب و چاپ برجسته نیز استفاده می‌شود. این مورد بیشتر در جعبه لوازم‌آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد. از موارد مهمی که باید در چاپ و تولید جعبه دارو رعایت کرد موارد زیر اهمیت بیشتری دارد:

  • طراحی جعبه بر اساس استانداردهای ملی و بین‌المللی
  • کاربرد درست رنگ‌های خاص برای اعلام هشدار خطر
  • استفاده از فونت بریل برای افراد نابینا و کم‌بینا
  • امکان چاپ اطلاعات متغیر روی جعبه در حین عبور از دستگاه بسته بندی
  • استفاده از پلمپ جعبه و مواردی که اصالت کالا را تائید می‌کند مثل برچسب اصالت کالا , برچسب‌های حرارتی و …

اهمیت درج اطلاعات روی جعبه دارویی

از این موضوع غافل نشوید گه حتما روی جعبه دارویی اطلاعات لازم را درج کنید. این سوال ممکن است برای شما پیش آید که چه اهمیتی دارد که در ادامه به بیان این اهمیت این موضوع خواهیم پرداخت. موارد زیر باید روی بسته بندی دارو درج گردد که می‌تواند روی جعبه، برچسب ظرف و برچسب کارتن یا شیرینک این موارد را درج نمود:• درج نام فرآورده دارویی به زبان‌های فارسی و انگلیسی روی بسته بندی داروها
• درج مقدار ماده یا مواد مؤثر دارو (Strength) با توجه به شکل، واحد و دوز مصرف در واحد حجم یا وزن
• درج تعداد هر واحد مصرف، وزن یا حجم بسته بندی با توجه به شکل مصرف فرآورده به فارسی و انگلیسی
• شکل دارویی (dosage Form) فرآورده روی بسته‌بندی به فارسی و انگلیسی
• درج ترکیب فرآورده مطابق با فهرست رسمی داروهای ایران به زبان انگلیسی
• درج شناسه‌های رهگیری و ردیابی و کنترل اصالت به‌صورت متنی و بارکد دوبعدی
چاپ بروشور دارویی حاوی اطلاعات تکمیلی مصرف‌کننده

جمع بندی

در این مقاله تلاش کردیم اطلاعات مفیدی و کاربردی در رابطه با چاپ جعبه دارو به شما عزیزان ارائه نماییم. در صورتی که برای محصولات دارویی خود نیاز به جعبه  مناسب و مقاوم دارید می‌توانید روی خدمات تولید جعبه لمینتی یا مقوایی مهرسام چاپ حساب باز کنید. جهت استعلام قیمت یا ثبت سفارش از طریق شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵