انواع چاپ جعبه (مقوایی/ لمینتی/ سخت)

همان‌طور که می‌دانید چاپ جعبه جزو یکی از مهم‌ترین کار‍‌هایی شده است که شرکت‌ها و کمپانی‌ها برای محصولات خود در نظر می‌گیرند. این مورد آنقدر اهمیت دارد که برخی بر این باورند حتی اگر محصول و یا کالا ما کیفیت بسیار بالایی داشته باشد اما در طراحی جعبه و کارتن ضعف داشته باشد امکان اینکه افراد جذب کالا ما بشوند بسیار کم است. شناخت انواع چاپ جعبه به شما در تولید محصولتان خیلی کمک می کند.

به عبارتی جعبه و طرح و چاپی که روی آن می‌زنیم به حالتی ویترین محصول ما است و از طریق همین ویترین باید سعی کنیم تا مخاطبان را جذب کنیم و آن‌ها را به مشتری دائمی تبدیل کنیم.

انواع چاپ جعبه

متداول‌ترین انواع چاپ جعبه (تقسیم بندی چاپ جعبه) به صورت زیر است:

چاپ جعبه مقوایی
چاپ جعبه لمینتی یا کارتن
چاپ جعبه سخت یا همان هارد باکس

1.چاپ جعبه مقوایی:

1.1مقوا ایندربرد

بیشترین نوع مقوا که در چاپ جعبه استفاده می‌شود، نوعی مقوا خاص به نام ایندربرد است. این مقوا دارای سطح صاف و مسطح است و دو طرف آن سفید است. برای همین می‌توان دو طرف آن چاپ رنگی کرد. اما معمولا قسمت درونی آن را چاپ یک رنگ و یا نهایتا دو رنگ می‌کنند.

مقوا معمولا ضخامت‌های مختلفی دارند و مقوای ایندبرد معمولا ضخیم هستند و به دلیل بافت خاصی که دارند بسیار محکم هستند. جعبه‌هایی که از این نوع مقوا ساخته می‌شوند بسیار محکم هستند و همین باعث می‌شود تا چاپ روی آن‌ها بسیار شفاف‌تر و زیباتر باشد.

همچنین این نوع مقوا بازیافتی نمی‌باشند برای همین در تولید جعبه‌های آرایشی، بهداشتی و حتی مواد غذایی از این نوع جعبه استفاده می‌شود.

همچنین کارهای مانند طلاکوب و نقره کوب، برجسته کاری، یووی، سلفون کشی و فعالیت‌هایی از این دست به دلیل کیفیت بالا و محکم بودن این نوع مقوا بسیار بهتر و زیبا‌تر هستند. به عبارتی ساده‌تر این نوع مقوا برای چاپ برای برخی فعالیت‌ها بسیار مفید هستند.

اگر توجه کرده باشید جعبه داروها و یا ولت‌های cd از این نوع مقوا می‌باشد.

1.2 مقوای پشت طوسی:

یکی دیگر از مقواهایی که برای چاپ جعبه می‌توان استفاده کرد، مقوا پشت طوسی می‌باشد. همان‌طور که از نام آن پیدا است یک طرف این مقوا سفید و طرف دیگر آن طوسی می‌باشد. برای همین موضوع بر روی آن سمت این نوع مقوا که طوسی است نمی‌توان چاپ رنگی زد و باید چاپ تک رنگ زد. اما طرف دیگر آن محدودیت ندارد.

این نوع مقوا معمولا نرم‌تر از ایندربرد هستند و برای چاپ جعبه بسته بندی برخی از فعالیت‌ها از این مقوا استفاده می‌شود مثلا درب جعبه شیرینی از این نوع مقوا است.

چاپ بر روی آن‌ها برای فعالیت‌هایی خاص بسیار مفید و خوب است زیرا هم سبک است و هم نرم. همچنین چاپ جعبه هم روی آن‌ها مرسوم است.

تمام خدمات پس از چاپی که بر روی مقوای ایندربرد قابل استفاده است در این نوع مقوا نیز ممکن است اما به طور کلی به دلیل محکم‌تر بودن مقوای ایندربرد، خدمات پس از چاپ بر روی آن‌ها جذاب‌تر است.

2.چاپ جعبه گلاسه:

مقوای گلاسه سطح بسیار صاف و براق دارد و به همین دلیل چاپ روی آن بسیار جذاب و با کیفیت است. این نوع جعبه به دلیل سطح صافی که دارند معمولا مرکب‌ها پس از چاپ و در مرحله تثبیت بر روی مقوای گلاسه بسیار بهتر از مقوای پشت طوسی هستند.

در مقوای پشت طوسی معمولا نقطه‌های سیاه بسیار بسیار کوچکی وجود دارند و اگر چاپ با زمینه سفید بر روی آن انجام شود معمولا خیلی کیفیت نخواهد داشت برای همین برای این نوع چاپ که پس زمینه سفیدی دارند، جعبه گلاسه پیشنهاد می‌شود. البته برای چاپ با پس زمینه روشن مقوای ایندربرد نیز بسیا مناسب است. از مقوای گلاسه برای چاپ جعبه لمینتی نیز می‌توان استفاده کرد.

مقوای گلاسه در دو نوع مات و براق تولید می‌شود و در صوتی که جعبه تولید شده فاقد پوشش باشد انتخاب نوع گلاسه در چاپ مهم خواهد بود.

مقوای گلاسه و ایندربرد با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند.

انواع چاپ جعبه

مقوای گلاسه دارای سطح بسیار صاف و براق است و دو طرف آن سفید است برای همین می‌توان بر روی دو طرف آن چاپ رنگی انجام داد در صورتی که مقوای ایندربرد این قابلیت را ندارد یعنی بر روی یک طرف آن که سفید است می‌توان چاپ رنگی انجام داد اما طرف دیگر که به اندازه‌ی طرف دیگر صاف و سفید نیست برای چاپ رنگی مناسب نیست و چاپ تک رنگ و یا نهایتا دو رنگ پیشنهاد می‌شود.

همچنین مقوای گلاسه در دو استاندارد 60*90 و 100*70 تولید می‌شود و برای همین تنوع کم معمولا دور ریز بیشتری دارند. اما مقوای ایندربرد معمولا تنوع بیشتری دارند و برای مواردی که به دنبال صرفه جویی هستیم و به دنبال این هستیم تا دور ریز کمتری داشته باشد این نوع مقوا نتیجه بهتری می‌دهد.

همچنین گرماژ در مقوا گلاسه 250 گرم تا 350 گرم است اما در مقوای ایندربرد 180 گرم تا 400 گرم می‌باشد.

جهت سفارش طراحی جعبه و کارتن روی لینک کلیک کنید.

3.چاپ جعبه لمینتی:

در کارتن سازی‌ها جعبه لمینتی، کارتن لمینتی و کارتن خام تولید می‌شود و بسته به وزن محصول مورد نظر از جعبه لمینتی ، سه لا و پنج لا استفاده می‌شود. در حقیقت تولید کارتن و جعبه لمینتی از همکاری چاپ خانه و کارتن سازی حال می‌شود.

انواع چاپ جعبه

4.چاپ جعبه سخت:

می‌توان گفت روش تولید جعبه سخت و یا همان هاردباکس تقریبا مشابه جعبه لمینتی می‌باشد. یعنی در چاپ جعبه سخت طرح مورد نظر شما بر روی کاغذ با ضخامت پایین به صورت پوستر چاپ می شود سپس بر روی یک مقوای ضخیم و محکم لمینت می شود سپس توسط دستگاه جعبه سخت تولید می گردد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵