تفاوت چاپ افست و دیجیتال

چاپ افست و دیجیتال از پرکاربردترین انواع چاپ به شمار می‌رود که حضورشان در زندگی بشر باعث تغییرات مهم و جذابی شده است. به لطف چاپ دیجیتال روی کاغذ و مقوا است که باعث شده هم صنعت چاپ پیشرفت چشم گیری کند هم علاوه بر آن باعث بوجود آمدن شغل‌های جدیدی در این زمینه شده است.

چاپ افست و دیجیتال جزو گزینه‌های پرکاربرد صنعت چاپ می‌باشد که افراد با توجه به کاربرد و نیازی که دارند به سراغ یکی از آن‌ها می‌روند. در این مطلب قصد داریم به بررسی چاپ دیجیتال و افست و تفاوت‌های آن‌ها بپردازیم.

چاپ افست و دیجیتال

چاپ افست چیست؟

ما بارها نام چاپ افست را شنیده‌ایم اما شاید شناخت کاملی از آن نداشته باشیم. در اصل دستگاه‌هایی که در حال چاپ روزنامه، مجلات و یا چاپ جعبه (مقوایی یا لمینتی) و بسته بندی‌ها هستند همان دستگاه چاپ افست هستند. این دستگاه بین 1 تا 5 برج رنگ دارد که با توجه به تعداد این ستون‌ها، قیمت دستگاه آن هم به طبع تغییر می‌کند.

چاپ افست یک سیستم چاپ محسوب می‌شود که از آن برای چاپ پوستر، کاتالوگ، بروشور، ساک دستی و یا لیبل از آن استفاده می‌شود. به طور خلاصه برای چاپ هر طرحی بر روی کاغذ و مقوا از دستگاه چاپ افست استفاده می‌شود.

چاپ دیجیتال چیست؟

تصاویر دیجیتالی شما با فرمت pdf، jpeg و .. به دستگاه چاپگر داده می‌شود و دستگاه، تصاویر دریافتی را روی کاغذ چاپ می‌کند. دستگاه پرینتر ممکن است بارها و بارها از آن استفاده کده باشید نمونه‌ای از دستگاه چاپ دیجیتال است. همچنین از دستگاه چاپ دیجیتال برای چاپ تراکت، کارت ویزیت و بروشور استفاده می‌شود.

چاپ افست و دیجیتال

حال که به توضیح چاپ افست و دیجیتال پرداختیم، می‌خواهیم به سراغ تفاوت میان این دو صنعت بپردازیم

 چاپ افست و چاپ دیجیتال چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

1.تفاوت در نسل:

شاید بتوان گفت اولین تفاوتی که در بین صنعت چاپ افست و دیجیتال وجود دارد نسل و سن آن‌هاست. در اصل چاپ افست قدمت بیشتری دارد و به قولی می‌توان گفت با تجربه و کهنه کار است. در کنار آن چاپ دیجیتال را می‌توان صنعتی نو و جویای نام خواند که در بسیاری از مواقع کاربردی است.

2.تفاوت در تیراژ چاپی:

اگر شما قصد تیراژ بالایی دارید ( حدود 500 به بالا) بهتر است از چاپ افست استفاده کنید زیرا علاوه بر اینکه دستگاه چاپ افست توانایی بیشتری در تیراژ بالا دارد، قیمت آن نیز مقرون به صرفه تر است. به همین دلیل معمولا از چاپ دیجیتال در چاپ‌هایی با تیراژ پایین استفاده می‌شود.

3.تفاوت در جنس کاغذ و مقوا:

منظور جنس کاغذی است که برای چاپ مدنظر قرار داده ایم. البته که بسیاری از کاغذها و مقواهای مد نظر ما برای چاپ در هر دو دستگاه مناسب هستند مانند کاغذ‌های مات و براق یا چاپ تراکت‌ها، جنس‌های تحریر و گلاسه و کتان، در هر دو چاپ مشترک هستند.

اما در برخی جنس‌ها هستند که فقط برای چاپ افست مناسب هستند مانند چاپ اقلام جعبه، جنس‌های با مقوایی ضخیم مانند ایندربرد و قالب‌های متفاوت و منحصر به فرد جزو آن دسته هستند که تنها با چاپ افست امکان پذیر است.

4.تفاوت در سرعت تولید چاپ:

دستگاه افست برا شروع چاپ نیازمند تهیه زینک برای هر رنگ است. به همین دلیل معمولا زمان بیشتری را برای چاپ نیاز دارد. به همین دلیل نمی‌توان انتظار چاپ فوری در حد 3 ساعت را داشته باشیم.

اما این موضوع در چاپ دیجیتال کاملا متفاوت است و چاپ دیجیتال سرعت بسیار بالایی دارد و این نیز یکی دیگر از تفاوت‌های دستگاه چاپ افست با دیجیتال است.

5.تفاوت در نمونه گیری ارزان و سریع:

بسیار پیش آمده است که قبل از چاپ به صورت انبوه می‌خواهیم تا نمونه‌ای چاپ شود تا ببینیم طرح موردنظر ما چگونه خواهد شد. چنین توفعی فقط از چاپ دیجیتال برمی‌آید زیرا می‌‌تواند بسیار سریع و در زمان کم به ما نمونه‌ای بدهد.

6. تفاوت در قیمت چاپ:

همانطور که در این مقاله از مهرسام چاپ گفته شد چاپ دیجیتال در تیراژ بالا نسبت به چاپ افست بسیار گران‌تر است به همین دلیل توصیه می‌شود چنانچه خواهان چاپ با تیراژ بالا هستید به سراغ چاپ افست بروید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵