مد رنگ RGB و نقش آن در طراحی رابط کاربری

مد رنگ RGB

استفاده مناسب از رنگ ها و مد رنگ RGB در طراحی بروشور و یا هر تصویر تبلیغاتی دیگر، برای ایجاد تصویری مثبت در ذهن مشتریان بسیار مهم است، به همین دلیل رنگ نقش اصلی را در طراحی رابط کاربری بازی می کند. هیچ روش ارتباطی دیگری به اندازه رنگ همه حواس مخاطب را با ارسال یک پیام به صورت آنی به خود جلب نمی کند. در این پست از مهرسام چاپ قصد داریم تاثیر مد رنگ RGB بر طراحی رابط کاربری و در نتیجه درک کل محصول یا خدمات را مورد بحث قرار دهیم.

مد رنگ RGB

مد رنگ RGB چیست؟

مد رنگ RGB مدل رنگی افزودنی است که در آن رنگ‌های قرمز، سبز و آبی به نسبت های مختلف با هم ترکیب می‌شوند تا مجموعه‌ای از رنگ‌ها را تشکیل دهند. این نام با حروف اول سه رنگ اصلی قرمز، سبز و آبی داده شد. در این مدل رنگ ها با افزودن اجزاء تهیه می شوند که سفید همه رنگ ها را در خود دارد و مشکی بدون هیچ رنگی است. مد رنگی RGB در نمایشگرهای دیجیتال مختلف مانند نمایشگرهای تلویزیون و ویدئو، نمایشگرهای کامپیوتری، دوربین های دیجیتال و سایر دستگاه های نمایشگر مبتنی بر نور استفاده می شود. حتی با اینکه مد رنگ RGB در اکثر دستگاه های الکترونیکی وجود دارد، عناصر رنگ در سیستم ها و مدل ها متفاوت است. برای مثال ممکن است تصویری که در مک بوک خود می بینید با تصویری که در لپ تاپ دل دوست تان می بینید، متفاوت باشد.
مد رنگ RGB به جای استفاده از جوهر برای تولید رنگ‌ها، از فرآیند افزایشی برای تولید رنگ با ترکیب نور استفاده می‌کند. این دقیقاً برعکس فرآیندهای کاهشی است، مانند مخلوط کردن جوهر یا رنگ. وجود تمام رنگ‌های RGB با شدت کامل باعث ایجاد رنگ سفید می‌شود، در حالی که عدم وجود رنگ باعث ایجاد سیاهی می‌شود. به همین دلیل است که وقتی صفحه دستگاه خود را خاموش می کنید، عدم وجود رنگ RGB را مشاهده می کنید و در نتیجه سیاه می شود. نمایش‌های رنگی روی صفحه نمایش شما ناشی از وجود رنگ های پایه RGB است.

موارد کاربرد سیستم رنگی RGB

  •  طراحی وب و اپلیکیشن
  •  طراحی دیجیتال رسانه های اجتماعی
  •  تبلیغات آنلاین
  •  طراحی کاتالوگ و بروشور دیجیتالی
  •  و …

هنگامی که برای وب سایت ها، برنامه ها، رسانه های اجتماعی یا تبلیغات آنلاین طراحی می کنید، اسناد طراحی در نرم افزار طراحی معمولا در مد رنگ RGB تنظیم می شوند. در اصل، هر تصویری که قرار است روی صفحه نمایش داده شود باید RGB باشد.

مد رنگ RGB

نقش مد رنگی در طراحی رابط کاربری

طراحی رابط کاربری چیست؟

مسئولیت جلوه های بصری بر عهده طراحی رابط کاربری است و بر ظاهر محصول تمرکز می‌کند. اینکه هر ویژگی محصول چگونه باید ارائه شود، از جمله دکمه‌ها، ورودی‌ها، متن، تصاویر، چک باکس‌ها و هر عنصر رابط بصری که افراد با آن تعامل دارند. رنگ ها یکی از مهمترین نقش ها را در این فرآیند ایفا می کنند. برخی از مطالعات نشان داد که مغز ما بلافاصله مارک های قابل تشخیص را ترجیح می دهد و رنگ را به عنصر مهمی در ایجاد هویت برند تبدیل می کند. این می تواند با انتخاب رنگ مناسب به برجسته شدن محصول یا خدمات شما کمک کند. به عنوان مثال، اگر شرکتی دارای رنگ‌های روشن شرکتی روی لوگو و اقلام برند است، استفاده از همان رنگ‌ها در وب‌سایت یا اپلیکیشن موبایل آن همیشه ایده خوبی است. اینگونه است که طراحی یکپارچگی راه حل های بصری را ایجاد می کند که تمام کانال های ارتباطی شرکت را به هم متصل می کند و همچنین آگاهی از برند را افزایش می دهد.

نقش مد رنگی RGB در طراحی رابط کاربری

فرآیند تصمیم گیری پس از تعامل اولیه با محصولات یا رابط هایی که می بینید حدود 90 ثانیه طول می کشد. علاوه بر این، مطالعه انجام شده در دانشگاه وینیپگ نشان داد که تقریباً 62 تا 90 درصد ارزیابی ها تنها بر اساس رنگ ها است. بنابراین، استفاده خوب از رنگ‌ها می‌تواند نه تنها به تمایز محصولات از رقبا، بلکه در شکل دهی احساسات مشتریان (مثبت یا منفی) و در نتیجه، نگرش نسبت به محصولات خاص کمک کند. از آنجا که دیجیتال مارکتینگ بخش مهمی از کسب و کارها است و سیستم رنگی که در طراحی های دیجیتال پرکاربرد است مد رنگ RGB است، پس سیستم رنگی RGB به عنوان رنگ اصلی در رابط کاربری اپلیکیشن ها، بنر ها و … نقش مهمی را در تاثیر گذاری روی کمپین های دیجیتال مارکتینگ دارد.

طراحان می توانند از رنگ برای تأثیرگذاری بر نحوه تفکر و رفتار کاربران نسبت به یک برند و نحوه درک آنها از برخی جزئیات استفاده کنند. و به همین دلیل است که طراحان و صاحبان محصولات باید معنای رنگ های مختلف را درک کنند. شکی نیست که رنگ ها می توانند شیمی مغز افراد را تحریک کنند و بر این اساس احساسات ایجاد کنند. نتایج می تواند جسمی و روانی باشد. رنگ‌های سبز و آبی که در طبیعت رایج‌ترین رنگ‌ها هستند، می‌توانند شفای بهتری برای ذهن پرتنش ایجاد کنند. به همین دلیل است که رنگ آبی، به عنوان مثال، معمولا در روان درمانی برای کاهش استرس استفاده می شود.
رنگ چیزی بیش از عنصر زیبایی است. به عنوان مثال، انتخاب بین یک رابط کاربری تیره یا روشن نه تنها بر جذابیت طراحی وب و موبایل شما تأثیر می گذارد، بلکه بر سطح قابلیت استفاده نیز تأثیر می گذارد. در نتیجه، برخی از کسب‌وکارها برای دستیابی به نتایج بهتر، رنگ‌هایی را برای طراحی رابط کاربری در استراتژی‌های بازاریابی خود وارد می‌کنند.

مد رنگ RGB

تاثیر رنگ‌ها بر مخاطب

نتیجه گیری

همانطور که ذکر شد، از دیدگاه استراتژیک، ظاهر بصری بر تصمیمات خرید مصرف کننده تأثیر می گذارد. بنابراین استفاده از سیستم رنگی مناسب در طراحی رابط کاربری و سایت ها، تاثیر آن بر مخاطب هدف را افزایش می دهد. مجموعه مهرسام چاپ با آگاهی از تاثیر رنگ ها بر نحوه تفکر و رفتار کاربران نسبت به برند شرکت، بهترین طراحی های خاص شرکت تان را ارائه خواهند داد، کافی است برای سفارش طراحی های دیجیتال خود با راه های ارتباطی در تماس با ما، ارتباط برقرار کنید.

مهرسام چاپ تولید کننده تخصصی انواع سررسید، تقویم رومیزی و سررسید تبلیغاتی در ایران می باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *