معرفی مد رنگ CMYK و نقش آن در چاپ افست

,
مد رنگ CMYK

اگر تا به حال چیزی را با دستگاه های چاپ تجاری چاپ کرده اید، احتمالاً اصطلاح مد رنگ CMYK را شنیده اید. اما به چه معناست و چرا مهم است؟ در این مقاله با تعریف مد رنگی CMYK، دلیل استفاده از آن برای چاپ افست آشنا می شوید و در نهایت اینکه چگونه مطمئن شوید از رنگ های مناسب در طرح های چاپ خود استفاده کنید، توضیح داده خواهد شد.

مد رنگ CMYK

مد رنگ CMYK چیست؟

مد رنگ CMYK که به چاپ چهار رنگ نیز معروف است مخفف چهار رنگ Cyan، Magenta، Yellow و Key، یعنی فیروزه ای، سرخابی، زرد و سیاه است؛ رایج ترین رنگی است که در فرآیند چاپ استفاده می شود. ماشین های چاپ تجاری به جای مد رنگ RGB با مد رنگ CMYK چاپ می کنند که به آن چاپ فرآیندی می گویند و بنابراین طیف رنگی متفاوتی تولید می کنند. ماشین های چاپ تجاری از نقاطی از جوهر با استفاده از این چهار رنگ برای ایجاد تصویر استفاده می کند. « Key یا همان کلید» در واقع به معنای سیاه است، زیرا رنگ اصلی است که برای تعیین نتیجه تصویر استفاده می شود. جوهر سیاه عمق و سایه را ایجاد می کند، در حالی که رنگ های دیگر بسته به نحوه ترکیب آنها، رنگ های مختلفی را در طیف ایجاد می کنند. به عنوان مثال، فیروزه ای و زرد زمانی که یکی روی دیگری پوشانده شود، رنگ سبز ایجاد می کنند.
از نظر فنی اگر رنگ های فیروزه ای، سرخابی و زرد موجود در مد رنگ CMYK را به مقدار مساوی و زیاد با هم ترکیب کنید، رنگ سیاه خالص ایجاد می شود. با این حال به دلیل ناخالصی های موجود در جوهر رنگ ها، بازسازی سیاه واقعی دشوار است، به همین دلیل است که چاپگرها جوهر سیاه (K) را همراه با رنگ های دیگر دارند. رنگ‌های CMYK نسبت به مدهای رنگی دیگر تیره‌تر هستند زیرا طیف کمتری دارند. هنگامی که شما 100٪ از همه رنگ ها را دارید (C 100٪، M 100٪، Y 100٪ و K 100٪) رنگ مشکی یکدستی خواهید داشت، به طور مشابه هم وقتی همه رنگ ها را روی 0% تنظیم کنید، چاپ شما کاملاً خالی می شود.

اهمیت مد رنگ CMYK در چاپ

بیشتر چاپگر های تجاری (از جمله چاپ فوری) برای چاپ افست فقط با مد رنگ CMYK چاپ می‌کنند، زیرا به لطف طیف رنگ های آن، استانداردسازی CMYK آسان تر است. این بدان معناست که می توانید رنگ تمام محصولات چاپی تان، ازجمله چاپ کاتالوگ و چاپ بروشور را در طول دوره چاپ کاملاً ثابت نگه دارید. تنوع بسیار زیادی در RGB وجود دارد که تضمین یکنواختی رنگ ها را در یک دوره چاپی یا حتی بین چاپ های مختلف تقریباً غیرممکن است. CYMK را می توان با استفاده از اسکنر GMG و نرم افزار مربوطه نظارت کرد. این کار اجازه می دهد تا هر دستگاه چاپ بدون توجه به ویژگی های خاص خود، برای تولید رنگ استاندارد کالیبره شود. به همین دلیل است که حتی طراحان پس از طراحی کاتالوگ برای چاپ آن استفاده از چاپگرهای تجاری با مد رنگ CMYK را توصیه می کنند، زیرا به اطمینان از ثبات رنگ در سراسر چاپ و همچنین در بین دستگاه ها کمک می کند.
دلیل مهم دیگر استفاده از مد رنگ CMYK در چاپ افست این است که وقتی روی کاغذ چاپ می‌کنید، رنگ‌های رنگدانه‌ای را روی بوم سفید اضافه می‌کنید و آن را تیره‌تر می‌کنید، به همین دلیل است که از رنگ‌های کم‌رنگ و CMYK برای چاپ استفاده می شود.

 مد رنگ CMYK

کاربرد CMYK در صنعت چاپ و طراحی

از مد رنگ CMYK برای هر پروژه طراحی که به صورت فیزیکی چاپ می شود و روی صفحه نمایش مشاهده نمی شود، استفاده کنید. از CMYK برای همه مواد بازاریابی چاپی مانند چاپ پوسترها، کاتالوگ و بروشورها، بیلبوردها، بسته بندی ها، منوها، کارت ویزیت، لوازم التحریر و کالاها استفاده می شود.
اگر در زمینه طراحی کاتالوگ، بروشور، کارت ویزیت، پوستر و … فعالیت دارید، می توانید به هنگام طراحی با نرم افزار های فتوشاپ همچون ایندیزاین و … ابتدا مد رنگی خود را تنظیم کنید و سپس به طراحی بپردازید. در نرم افزار ایندیزای به طور خودکار حالت رنگ پیش فرض را بسته به نوع سندی که انتخاب می کنید تنظیم می کند. اگر دسته «چاپ» را انتخاب کنید، به طور پیش فرض، رنگ طراحی شما، روی مد رنگ CMYK قرار خواهد گرفت. اگر دسته «وب» یا «موبایل» را انتخاب کنید، به طور پیش‌فرض روی RGB خواهد بود. از آنجایی که ایندیزاین به شما امکان می دهد فضاهای رنگی را با هم ترکیب کنید، می توانید هر زمان که یک نمونه را ایجاد می کنید، حالت رنگ را تغییر دهید، اما به طور کلی باید رنگ های خود را ثابت نگه دارید، تا بعد از چاپ تنظیمات رنگی آن به هم نخورد.

نتیجه گیری

رنگ ها در طراحی کاتالوگ، بروشور و … و همچنین چاپ کاتالوگ و بروشور عوامل فوق العاده مهمی هستند که کیفیت چاپ و زیبایی، هماهنگی و طراحی چشم نواز را ایجاد می کنند. عدم انحراف رنگ جنبه بسیار مهمی است. بنابراین، انتخاب سیستم رنگ چاپ و فرمول های ترکیب رنگ در چاپ افست مستلزم یادگیری کامل، درک و کاربرد روان چاپگر است. علاوه بر این، انتخاب متخصصان طراحی که دانش اولیه مناسبی را در مورد نحوه سنتز رنگ ها در چاپ افست داشته باشند بسیار مهم است تا مسائل مربوط به الزامات چاپ را رعایت کرده و از آن به هنگام طراحی خود استفاده کنند. شما می توانید با خیالی آسوده طراحی کاتالوگ و بروشور خود را به متخصصان مهرسام چاپ بسپارید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سفارشات طراحی و چاپ می توانید از طریق شماره های موجود در بخش تماس با ما وب سایت مجموعه مهرسام چاپ، تماس بگیرید و سفارشات خود را ثبت کنید.

 مد رنگ CMYK

میانگین امتیازات ۵ از ۵
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *