دانستنی های شگفت انگیز از حیوان سال 1402

براساس اعتقادات و فرهنگ های کشور های مختلف هر سال را به نام یک حیوان مشخص میکنند که ریشه در تقویم هر ملل دارد. بر هیمن اساس حیوان سال 1402 خرگوش نام گذاری شده است که در ادامه به نحوه نامگذاری و تاریخچه ی آن در تقویم شمسی میپردازیم.

در قرن هفتم هجری قمری پس از استیلای مغول بر کشور ایران تقویم ترکی – مغولی وارد اران شد. در واقع این تقویم از سال و ماه های قمری تنظیم شده که به آن تقویم شمسی – قمری می گویند. در زبان ترکی 12 ماه قمری به شکل ماه اول، ماه دوم، و… نامگذاری شده است. تقومی  شمسی – قمری در 12 ماه سال حیوانی در زبان فارسی به نام های زیر میباشد :

  1. موش
  2. گاو
  3. پلنگ
  4. خرگوش
  5. نهنگ
  6. مار
  7. اسب
  8. گوسفند
  9. میمون
  10. مرغ
  11. سگ
  12. خوک

در دوره صفویه از سال 907 تا سال 1135 هجری قمری استفاده از این تقویم در ایران آغاز شد. تقویم شمسی – قمری تا اواسط قرن سیزدهم هجری قمری در کنار سایر تقویم ها و تقویم جلالی استفاده میشد. تقویم برجی در سال 1329 هجری قمری که به تقویم برجی مصادف است با سال 1289 هجری خورشیدی برجی جایگزین تقویم شمسی – قمری شد. پس از به رسمیت شناختن تقویم هجری شمسی در سال 1304 هجری استفاده از سالهای دوره 12 حیوانی منسوخ شد. اما امروزه در برخی از انواع تقویم های ایرانی از سال هجری شمسی در دوره 12 ساله حیوانی با نام سال هجری شمسی استفاده میشود.

حیوان سال ۱۴۰۲ چه حیوانی است؟

حیوان سال 1402 خرگوش میباشد. این حیوان در چین نماد طول عمر، صلح، رفاه است که سال پیش رو را سال امید پیش بینی کرده اند. اعتقاد بر این است که متولدین سال خرگوش افرادی هوشیار،شوخ، تیز بین و از هوش بالایی برخوردار هستند.

در فرهنگ کشور چین زودیاک حیوانی در یک چرخه ی 12 ساله هستند که هر حیوان به عنوان نماد سال انتخاب میشوند. در این چرخه خرگوش رتبه چهرم را دارد. بهتر است بدانید که از گاهشمار دریافت میشود که تقویم جلالی با تقویم هجری قمری ترکیب شده اند.

مهرسام چاپ با سال ها تجربه و تخصص در صنعت چاپ یک مرجع معتبر در فروش اینترنتی سررسید 1403 و تقویم رومیزی 1403 به صورت اختصاصی برای شرکت ها و سازمان های مختلف می باشد.

شخصیت شناسی و ویژگی های متولدین سال خرگوش

متولدین سال خرگوش از شخصیتی آرام، مهربان و خاکی برخوردار هستند که در عین حال دارای اراده ی قوی و پولادینی هستند. متولدین این سال از مجادله و بی احترامی دور هستند کم پیش می آید کسی را مورد توهین قرار بدهند. نقاط ضعف متولدین سال خرگوش این است که رهبری قوی ندارند.
اشخاصی که در سال خرگوش به دنیا می آیند، دارای روحیه ای مهربان، نجیب، حساس، با حیا و ملایم هستند. حافظه قوی یکی از حسن های قابل توجه آن ها این است و این اشخاص از آداب اجتماعی بالایی برخوردارند و در برقراری مهرات بالایی دارند. آنها در ایجاد زندگی رمانتیک توانایی بالایی دارند.

از رو حیه ی شاد توام با تفکر، صبور و خوش ذوق اند اما کمی بلند پروازی هستند. با دیگران محترمانه برخورد میکنند و کسی را دست کم نمیگیرند. در معاشرت با دوستان خود به نیاز های آن ها توجه ویژه ای میکنند.

شخصیت شناسی زنان متولد سال خرگوش

از ویژگی های شخصیت زنان متولیدن سال خرگوش این است که محبوبیت زیادی در بین مردان پیدا میکنند و ارزش زیادی نیز برای خانواده قائل هستند.

شخصیت شناسی مردان متولد سال خرگوش

از ویژگی های مردان سال خرگوش نداشتن جاه طلبی و ممکن است کمی ترسو باشند و برای خود دایره ی امنی ایجاد میکنند که از آن خارج نشوند. بنابراین این افراد به دنبال زندگی راحت و آرومی هستند. این افراد از روحیه ی خانواده دوست برخورداراند و به آنها اهمیت می دهند. آنها به کارهایی مثل نظافت، آشپزی، چمن زنی و موارد دیگر کارهای روتین منزل علاقه مند هستند. مردان متولد این سال دوستدار زندگی پایدار با معشوق خود هستند.

تاریخچه حیوان سال 1402 شمسی

تاریخچه حیوان سال شمسی

سال موش، نخستین سال از دور دوازده ساله ترکان و قبچاقیان و اویغوران بود که منجمان ترکستان قدیم بودند. در آن زمان یک دوره نجومی تنظیم شد که پس از استیلای مغول دوره دوازده ساله ترکان در ایران رواج داشت. جالب است بدانید نماد حیوان هر سال طبق اعتقاداتی تاثیر تحت تاثیر و نفوذ بر حوادث آن سال دارد. ممکن است چنین اعتقاداتی خرافات و بی‌پایه و اساس باشد و حتی اعتقادات اشخاصی که حرکت ماه و خورشید را بر زندگی انسان‌ها موثر می‌دانند واقعی باشد و این دیدگاه که تمام متولدین یک سال سرنوشت و ویژگی‌های شخصیتی و خصوصیات مشابهی دارند دور از ذهن نباشد. در هر حال استفاده از این نوع نام گذاری از دیر باز و ایام قدیم در ایران نیز رواج داشته و برای هر سال شمسی نام حیوانی نام گذاری می‌شد که تا به امروز نیز مورد استفاده قرار گرفته است. نام های هر سال که به حیوانات ذکر شده تعلق دارد به صورت چرخشی انتخاب میشوند. با مطالعه ی گاهشماری حیوانی در می یابیم که این گاهشماری از ترکیب برخی اصول گاهشماری جلالی، گاهشماری هجری قمری و گاه‌شماری دوازده حیوانی چینی-اویغوری شکل گرفته‌ است که در مدت 7 قرن پس از یورش مغول به ایران تا سال 1304 هجری شمسی در ایران مورد استفاده قرار میگرفت. بهتر است بدانید که در طی این چند سده همواره این تقویم به یک شکل نبوده و در دوره‌های مختلف، تغییراتی نیز در آن پدید آمده‌ است.

نام سال ها به ترکی و ایرانی

 

ایرانی ترکی
سال موش سیچقان ئیل
سال گاو اورئیل
سال پلنگ بارس ئیل
سال خرگوش توشقان ئیل
سال نهنگ لوی ئیل
سال مار ئیلان ئیل
سال اسب یونت ئیل
سال گوسفند قوی ئیل
سال میمون پیچی ئیل
سال مرغ تخاقوی ئیل
سال سگ ایت ئیل
سال خوک تنگوزئیل

منطق نام گذاری حیوان سال 1402

اگر شما هم جزء کسانی هستید که علاقه دارید به چگونگی نام‌گذاری حیوان سال ومنطق آن پی ببریم از روش زیر استفاده کنید.
ترتیب نام این حیوانات به شکل زیر است :
موش و بقر و پلنگ و خرگوش و شمار زین چهار چو بگذری نهنگ آید و مار
آنگاه به اسب بر گوسفند است حساب حمدونه (میمون) و مرغ و سگ و خوک آخر کار

روش کار به این صورت است که برای تعیین یک سال خورشیدی با نام  یک از این حیوانها ،در ابتدا باید عدد ۶ را از سال خورشیدی کم کرد و عدد به دست آمده را بر ۱۲ تقسیم نمود.
نکته: بهتر است تقسیم را با ماشین حساب انجام ندهید.
باقیمانده این تقسیم از ۰ تا ۱۱ می‌تواند باشد که هرکدام از این اعداد برای هر حیوان به صورت جداگانه مشخص شده است. باقیمانده این تقسیم برای سال 1401 ، ۴ می شود که گویای سال خرگوش است.

نام این حیوانات طبق اعدادشان به صورت زیر است:

۰ خوک
۱ موش
۲ گاو
۳ پلنگ
۴ خرگوش
۵ نهنگ
۶ مار
۷ اسب
۸ گوسفند
۹ میمون
۱۰ مرغ
۱۱ سگ

حیوان سال شما کدام است؟ (طالع بینی)

موش:

حیوان سال شما کدام است؟
سال ها موش به ترتیب : 1279، 1291، 1303، 1315، 1327، 1339، 1351، 1363، 1375، 1387 و …
علایق
رنگ: اُکر ———————————————————- حیوان: غاز
گُل: آفتاب گردان ————————————————-درخت: بلوط
رایحه: چوب ——————————————————-گیاه: رزماری
طعم: تند و بامزه ————————————————-ادویه: گشنیز
جواهر تولد: زمرد سبز ——————————————فلز: برنز
شعار موش: من فرمانروایی می‌کنم

موش در عموم و در ضرب المثل ها از خسیسه های خوبی برخوردار نیست اما در راس طالع بینی چینی جای دارد. این حیوان دارای ویژگی های شخصیتی  باهوش، زیرک، ظرافت، انعطاف پذیری، و سرزندگی بسیار می‌باشد. متولدین سال موش تیز هوش هستندو از جمع کردن ثروت لذت میبرند و در راه رسیدن به موفقیت تلاش بسیار میکنند. این افراد در عین خجالتی بود با در برقراری ارتباط با دیگران راحت هستند.

بهترین جفت: اژدها، میمون
بدترین جفت: بُز، اسب، خرگوش، خروس
—————————————————————————
گاو:

حیوان سال شما کدام است؟
متولدین سال‌های: 1280، 1292، 1304، 1316، 1328، 1340، 1352، 1364، 1376، 1388 و …
علایق:
رنگ: آبی تیره ——————————————-حیوان: خرس
گُل: داودی ———————————————–درخت: گلابی
رایحه: شالیمار ——————————————-گیاه: مریم گلی
طعم: شیرین ———————————————ادویه: گشنیز
جواهر تولد: لاجورد ————————————–فلز: مس
عدد شانس: 1 ——————————————-آلت موسیقی: شیپور
شعار گاو: من پشتکار دارم

به طور معمول گاو به دلیل جثه بزرگی که دارد نشان یک چیز بزرگ را در ذهن عموم دارد. گاو دارای خسیسه ی کوشا، صادق، رک و روسات است. متولدین سال گاو اشخاصی صبور و صادقی هستند و شخصیت سرسخت و زحمت کشی دارند که از روابط عمومی پایین برخوردار هستند. طبق طالع بینی این اشخاص در پیری به خوشبختی میرسند و افراد در تشخیص توانایی های آن ها ضعیف هستند. زنان این سال همسرانی خوب هستند که به ارتقاء و تحصیلات فرزندان خود ارزش بسیار میدهند.

بهترین جفت: موش، مار، خروس
بدترین جفت: اژدها، اسب، بُز، سگ، خرگوش
—————————————————————————
ببر:

طالع بینی سال ببر
متولدین سال‌های: 1281، 1293، 1305، 1317، 1329، 1341، 1353، 1365، 1377، 1389 و…
علایق:
رنگ: قرمز روشن ———————————————-حیوان: ببر
گُل: میخک صدپَر ———————————————-درخت: چنار
رایحه: یاسمین ————————————————گیاه: آویشن
طعم: شیرین —————————————————ادویه: دارچین
جواهر تولد: یاقوت ——————————————–فلز: طلا
عدد شانس: 7 ————————————————آلت موسیقی: ترومپِت
شعار ببر: من پیروز می‌شوم

ببر از خسیسه های شجاع،بی رحم، قوی و وحشت آوری برخوردار است. ببر به نوعی سمبلی از قدرت و تکبر قلمداد میشود. متولیدن سال ببر افرادی صبور، دلیر، و قابل احترام هستند که از ثبت قدم بالایی برخوردار هستند. بر طبف طالع بینی این افراد در میانسالی زندگی متغیر و نامتعادلی دارند اما در زندگی از سرنوشت و آینده ای روشن برخوردار هستند. از ویژگی های قابل تحسین شخصیتی این افراد میتوان با وفییا،باتقوا و هوش بالا اشاره کرد.

بهترین جفت: اسب، سگ
بدترین جفت: مار، میمون
—————————————————————————
خرگوش حیوان سال 1402 یا گربه:

طاع بینی حیوان سال 1402
متولدین سال‌های: 1282، 1294، 1306، 1318، 1330، 1342، 1354، 1366، 1378، 1390 و…
علایق:
رنگ: خاکستری ————————————————حیوان: ماهی
گُل: رُز ————————————————————درخت: صنوبر
رایحه: شالیمار ————————————————–گیاه: ترخون
طعم: تند ———————————————————ادویه: فلفل
جواهر تولد: یاقوت کبود —————————————فلز: برنز
عدد شانس: 4 ————————————————–آلت موسیقی: پیانو
شعار خرگوش: من عقب نشینی می‌کنم

خرگوش در گذشته کشور چین برای مدت ها سمبل امید بود. در کشور چنین به نوازادان برای داشتن زندگی سراسر با آرامش و خوشبختی تصویر خرگوش هدیه میکنند. متولدین سال خرگوش افردی نجیب با روحیه ای ملایم و حساس هستند. این اشخاص از هوش بالایی برخوردار هستند و از ارتباط اجتماعی بسیار خوبی برخوردار هستند و از گفت و گو با دیگران لذت میبرند. این افراد در زندگی رومانتیک خود موفق هستند و در سرمایه گذاری ضعف دارند.

بهترین جفت: سگ، بُز، خوک
بدترین جفت: موش، گاو، اژدها، خروس، اسب
—————————————————————————
اژدها:

متولدین سال‌های: 1383، 1295، 1307، 1319، 1331، 1343، 1355، 1367، 1379، 1391 و…
علایق:
رنگ: طلایی ————————————————–حیوان: میمون
گُل: رُز ———————————————————-درخت: سرخ چوب
رایحه: سبزی ————————————————-گیاه: شوید
طعم: پرادویه ————————————————–ادویه: هِل
جواهر تولد: یاقوت ——————————————-فلز: نقره
عدد شانس: 2 ———————————————-آلت موسیقی: قره نی
شعار اژدها: من سلطنت می‌کنم

اژدها یکی از حیوان های معروف در کشور چین و در گذشته به پادشاهان خود عنوان اژدها با تاج اژدها لقب میدادند. ازدها سمبل سرزندگی، انرژی و خوش شانسی است. متولدین سال اژدها اشخاصی سرزنده و پرانژری هستند که از شانس خوبی نیز برخوردار هستند. آنها معمولا آینده ی خوبی دارند و به قردت و کمال میرسند. این افراد با مشکلات با قردت رو به رو میشوند و ناامید نمی شوند. از خسیسه های بازر آن ها خودبینی و کم صبری میباشد.

بهترین جفت: موش، میمون
بدترین جفت: سگ، گاو، اژدها، خرگوش
—————————————————————————
مار:


متولدین سال‌های: 1284، 1296، 1308، 1320، 1332، 1344، 1356، 1368، 1380، 1392، و…
علایق:
رنگ: آبی یخی —————————————————حیوان: قمری
گُل: کاملیا ———————————————————درخت: نخل
رایحه: مُشک —————————————————–گیاه: رازیانه
طعم: تلخ و شیرین ———————————————–ادویه: کاری
جواهر تولد: عین الشمس ————————————-فلز: پلاتین
عدد شانس: 3 —————————————————آلت موسیقی: ویولن
شعار مار: من احساس می‌کنم

مار در طالع بینی بعد از اژدها قرار دارد. اما به عنوان سمبل پرستش جایگاه بالاتری دارد. مار حیوانی بد خواه، شرور، رمز و رازی، تیز هوش و غیب گو قلمداد میشود. متولدین سال مار افرادی خوش اخلاق با روابط عمومی بالا هستند. این افراد در عین مهربانی و بخشندگی دارای حسادت و بدگمانی هستند. در روابط دوستانه خود ضعیف هستند.

بهترین جفت: گاو، خروس
بدترین جفت: ببر، میمون، خوک
—————————————————————————
اسب:


متولدین سال‌های: 1285، 1297، 1309، 1321، 1333، 1345، 1357، 1369، 1381، 1393 و…
علایق:
رنگ: آبنوس —————————————————–حیوان: گربه وحشی
گُل: نرگس ——————————————————-درخت: غان
رایحه: گل های وحشی —————————————گیاه: جعفری
طعم: ترش و شیرین ——————————————-ادویه: میخک
جواهر تولد: یاقوت زرد —————————————–فلز: نقره
عدد شانس: 8 ————————————————-آلت موسیقی: صدای انسان
شعار اسب: من اداره می‌کنم

اسب به دلیل داشتن خسیسه ی پشتکار و مصمم از شخصیت های ملی کشور چین است. این حیوان از انرژی بالا، دلسوز، مهربان، باهوش و توانا برخوردار است. متولدین سال اسب از آداب اجتماعی بالایی برخوردار هستند و از لج توجه لذت میبرند. این افراد اهل ریسک هستند و در ارتباط با دیگران پیش قدم ، دانا و مهرابن هستند. از ویژگی های شخصیتی بارز آن ها محدودیت پذیر نیستند و خیلی زود دل زده و ناامید میشوند.

بهترین جفت: ببر، بُز، سگ
بدترین جفت: موش، گاو، خرگوش، اسب
—————————————————————————
بُز:


متولدین سال‌های: 1286، 1298، 1310، 1322، 1334، 1346، 1358، 1370، 1382، 1394 و…
علایق:
رنگ: سبز روشن ————————————————–حیوان: بلبل
گُل: نرگس ———————————————————-درخت: توسه
رایحه: شکوفه سیب ———————————————-گیاه: نعناع
طعم: ملایم ———————————————————ادویه: زعفران
جواهر تولد: یاقوت کبود ——————————————فلز: آلومینیوم
عدد شانس: 12 ————————————————–آلت موسیقی: چنگ
شعار بُز: من متکی می‌شوم

بز یا به تعبیر دیگر گوسفند حیوانی دوست داشتنی در عموم است. این حیوان سود های بسیاری برای انسان دارد. متولدین سال بز افرادی حساس، مودب، دانا، دلسوز، با محبت هستند.این افراد علاقه زیادی به هنر و زیبایی دارند و در مذهب افرادی با معتقد با متعادل و خواستار آرامش و صلح هستند. این افراد در کسب و کار محتاط هستند و بسیار اقتصادی و صرفه جو میباشند. یکی از خسیسه های رفتار آن ها مردد بودن و زود ناامید شدن است.

بهترین جفت: خرگوش، اسب، خوک
بدترین جفت: موش، گاو، سگ
—————————————————————————
میمون:


متولدین سال‌های: 1287، 1299، 1311، 1323، 1335، 1347، 1359، 1371، 1383، 1395، و…
علایق:
رنگ: زرد ———————————————————-حیوان: ببر
گُل: قاصدک ——————————————————درخت: چنار
رایحه: یاسمین ————————————————–گیاه: آویشن
طعم: شیرین —————————————————–ادویه: دارچین
جواهر تولد: چشم گربه ای ———————————–فلز: طلا
عدد شانس: 10 ————————————————آلت موسیقی: گیتار
شعار میمون: من تفریح می‌کنم

میمون با هوش بالا در عموم شناخته شده است. این حیوان فرخنده و مبارک است و سمبلی از شانس میباشد. متولدین سال میمون اشخاصی سرزنده، انعطاف پذیر، پرذوق و با استعدادی هستند. این افراد از تحرک و ورزش لذت میبرند. این افراد در نمایش خود مهارت بالایی دارند و اهل کمک به دیگران نیستند. در کار از خلاقیت بالایی برخوردار هستند و در صورت دوری کردن از دهن بینی و کم صبری توانای رسیدن به موفقیت های زیادی دارند.

بهترین جفت: موش، اژدها
بدترین جفت: ببر، مار، خوک
—————————————————————————
خروس:


متولدین سال‌های: 1288، 1300، 1312، 1324، 1336، 1348، 1360، 1372، 1384، 1396، و…
علایق:
رنگ: بنفش —————————————————-حیوان: آهو
گُل: داودی ——————————————————درخت: بلوط
رایحه: مر ——————————————————–گیاه: مرزه
طعم: شیرین —————————————————-ادویه: فلفل سفید
جواهر تولد: یاقوت زرد —————————————–فلز: روی
عدد شانس: 6 ————————————————-آلت موسیقی: قره نی
شعار خروس: من بهتر می‌دانم

در گذشته که بانگ خروس در تعیین وقت نقش مهمی ایفا میکرد به همین دلیل از خصلت های مهم  آن وقت شناسی است. متولدین سال خروس اشخاصی صادق، با آداب اجتماعی بالایی هستند. این افراد با محبت از جاه طلبی نیز برخوردارند. این افراد خیلی زود به چیزی علاقه مند میشوندو خیلی زود فراموش میکنند. دارای اعتماد بنفس بالا و شخصیتی مستقل هستند. خروس چون به طور ذاتی دارای ظاهری خوب و قابل پسندی هستند متولدین اسن سال نیز دارای ظاهری جذاب و همه پسندی هستند. غرور مانع پیشرف آن ها در بسیاری از کار هاست.

بهترین جفت: گاو، اژدها، مار
بدترین جفت: خروس، سگ، خرگوش
—————————————————————————
سگ:


متولدین سال‌های: 1289، 1301، 1313، 1325، 1337، 1349، 1361، 1373، 1385، 1397، و…
علایق:
رنگ: فیروزه‌ای ——————————————————-حیوان: سگ یا گوسفند
گُل: همیشه بهار —————————————————-درخت: گیلاس
رایحه: حنا ————————————————————-گیاه: مرزنگوش
طعم: گوشتی ——————————————————–ادویه: میخک
جواهر تولد: یاقوت —————————————————فلز: سرب
عدد شانس: 9 ——————————————————-آلت موسیقی: گیتار
شعار سگ: من نگران هستم

سگ ها با خصلت مطیع خود در چین نماد یک حویان فرخنده را دارند و با آغوش باز پذیرای آن هستند. متولدین این سال شخصیت رو راست دارند و در شغل خود وفادار، باجرات، زیردست، باهوش و دلسوز هستند. این افراد با بی ثباتی خود شانس های خود را خیلی راحت از دست میدهند.

بهترین جفت: ببر، خرگوش، اسب
بدترین جفت: اژدها، بُز، خروس
—————————————————————————
خوک:


متولدین سال‌های: 1290، 1302، 1314، 1326، 1338، 1350، 1362، 1374، 1386، 1398 و …
علایق:
رنگ: ارغوانی —————————————————–حیوان: گربه
گُل: سوسن سفید ———————————————-درخت: اقاقیا
رایحه: عنبر ——————————————————–گیاه: پونه
طعم: شیرین و ترش ———————————————ادویه: میخک
جواهر تولد: حجرالاقمر ——————————————فلز: نقره خالص
عدد شانس: 5 —————————————————آلت موسیقی: چنگ
شعار خوک: من حفظ می‌کنم

خوک در ارتباط با انسان ها بسیار ضعیف است و از خوردن و خوابیدن لذت میبرد بنابراین نماد تنبلی و بد هیکلی است اما این حیوان آزاری ندارد و در بدست آورن ثروت در زندگی انسان ها تاثیر بسزایی دارد. خوک سمبل ثروت و فراوانی است. متولدین سال خوک افرادی صادق و رکی هستند و از قلبی بزرگ و ظاهری آرام برخوردا هستند. این افراد تحمل بالا و مستقلی ندارند. این افراد از آداب اجتماعی خوبی برخوردار نیستند و از حرف زدن دوری میکنند. این افراد خوشبین هستند و دیگران بعد برقراری ارتباط عمیق پی به خصلت های وفاداری و خوش قلبی آن ها میبرند.

بهترین جفت: بُز، خرگوش
بدترین جفت: مار، خوک، میمون

میانگین امتیازات ۵ از ۵
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *