در مطالب قبلی که در وبلاگ مهرسام منتشر کرد‌ه‌ایم بارها در مورد کاتالوگ‌ها صحبت کرده‌ایم. این ابزارهای قدرتمند بازاریابی عضوی جدا نشدنی از یک کسب و کار و بخش بازاریابی آن هستند. به طوری که برای تمامی کسب و کارها مناسب هستند، حتی کسب و کارهای قدیمی‌تر و سنتی، کوچک و بزرگ. کاتالوگ‌ها در انواع مختلف و ابعاد متنوعی چاپ می‌شوند که این بسته به نیاز و سلیقه مشتری متفاوت است. در این مطلب قصد داریم در مورد ابعاد کاتالوگ، بخصوص نوع کاتالوگ خشتی بیشتر صحبت کنیم. در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

کاتالوگ چیست؟

همان طور که می‌دانید کاتالوگ یک محصول چاپی و ابزار بازاریابی است که در مورد خدمات و محصولات یک کمپانی اطلاعاتی را به کاربران ارائه می‌دهد. کاتالوگ می‌تواند کتابچه‌ای با بیش از 8 صفحه باشد. در کاتالوگ هم می‌توان توضیحات مفصل و کامل درج کرد و هم می‌توان تمامی خدمات و محصولات را با توضیحات مختصر معرفی کرد. این توضیحات برای جلب توجه و تاثیرگذاری بیشتر اغلب با تصاویر باکیفیتی همراه هستند.

کاتالوگ خشتی

کاتالوگ خشتی

چرا یک کسب و کار به کاتالوگ نیاز دارد؟

همان طور که در ابتدای این مطلب اشاره کردیم کاتالوگ‌ها ابزارهای تاثیرگذار بازاریابی هستند. کسب و کارها و شرکت‌ها با استفاده از کاتالوگ‌ها سعی می‌کنند به مشتریان بیشتری دست پیدا کنند که در نهایت این امر باعث می‌شود فروش بیشتری هم داشته باشند. تحقیقات بسیاری ثابت کرده است که کاتالوگ‌ها و روش‌های آفلاین بازاریابی بسیار موثر‌تر از روش‌های دیجیتال و رسانه‌های مدرن هستند و تعامل بیشتری با مخاطبین برقرار می‌کنند. یکی از مزیت‌هایی که کاتالوگ‌ها به همراه دارند همیشه در دسترس بودن آن‌هاست. به طوری که چه در خانه باشید یا محل کار یا حتی در مسیر، می‌توانید از دیدن تصاویر و خواندن محتوای آن لذت ببرید. اما سوالی که ممکن است پیش بیاید این است که کاتالوگ‌ها دقیقا چه مخاطبینی را هدف قرار می‌دهند؟ خب، کاتالوگ‌ها عموما برای فروشندگان و واسطه‌هایی هستند که نقشی میانی برای فروش محصولات و خدمات یک شرکت به مشتریان را دارند. آن‌ها با استفاده از کاتالوگ‌ها با محصولات آشنا می‌شوند و در صورتی که با نیازهای آن‌ها مطابقت داشته باشد آن‌ها را سفارش می‌دهند. از دیگر مزایایی که چاپ کاتالوگ به همراه دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاتالوگ‌ها برندینگ یک کمپانی را قوی‌تر می‌کنند.
  • کاتالوگ‌ها باعث می‌شوند که یک شرکت به مدت طولانی‌تری در ذهن مخاطبین باقی بماند.
  •  کاتالوگ‌ها برای یک کسب و کار مشتریان بالقوه جدیدی پیدا می‌کنند.
  •  کاتالوگ‌ها انگیزه خرید محصولات را در مخاطبین بیشتر می‌کنند.
  • تاثیر کاتالوگ‌ها بر روی مخاطبین بیشتر است و این باعث ایجاد تعامل می‌شود.
  • و …

 ابعاد مختلف کاتالوگ‌ها

شبیه به چاپ کتاب و بروشور، کاتالوگ‌ها هم دارای یکسری ابعاد استاندارد هستند. زمانی که صحبت از چاپ کاتالوگ می‌شود شما به عنوان سفارش دهنده باید در مورد یکسری موضوعات مهم تصمیم‌گیری کنید. از طراحی کاتالوگ گرفته، تا محتوای درون آن، جلد کاور، جنس محصول و از همه مهم‌تر ابعاد مناسب برای چاپ کاتالوگ. کاتالوگ‌ها بسته به نیاز مشتریان در ابعاد مختلفی چاپ می‌شوند که می‌توان به رقعی، وزیری، رحلی و خشتی اشاره کرد. کاتالوگ خشتی یکی از مدل‌های نامتعارف است و طرافداران خاص خودش را دارد. اجازه دهید بیشتر در مورد این ابعاد، بخصوص ابعاد خشتی صحبت کنیم.

کاتالوگ خشتی

ابعاد کاتالوگ

کاتالوگ خشتی: کاتالوگ‌های خشتی، کاتالوگ‌های مربعی هستند. این کاتالوگ‌ها بسته به سفارش مشتری در ابعاد متنوعی چاپ می‌شوند. البته برخی از متداول‌ترین ابعاد کاتالوگ خشتی ابعاد 23*23، 21*21 و 19*19 سانتی متر است. فراموش نکنید که کاتالوگ خشتی در دو نوع خشتی بزرگ و کوچک چاپ می‌شود.

کاتالوگ وزیری: کاتالوگ وزیری دارای ابعاد 17.5*23.5 است که در دو مدل عمودی و افقی موجود است. کاتالوگ وزیری را با سایز B5 هم می‌شناسند.

کاتالوگ رحلی: در کاتالوگ قطع رحلی با ابعاد 21*29.7 سانتی متری سر و کار داریم. این ابعاد درست ابعاد یک برگه A4 است.

کاتالوگ رقعی: ابعاد کاتالوگ رقعی 21*14.8 سانتی متر است. این مدل در دو نوع عمودی و افقی قابلیت چاپ دارد که بسته به سفارش کارفرما تهیه می‌شود.

فرقی نمی‌کند از کدام ابعاد برای چاپ استفاده می‌کنید، در نتیجه کار همیشه از دو طرف نیم سانتی متر کم می‌شود و ابعاد نهایی بعد از صحافی و برش از طرفین مشخص می‌شود.

قیمت کاتالوگ و هزینه سفارش یک کاتالوگ خشتی

هزینه چاپ کاتالوگ خشتی به فاکتورهای بسیاری وابسته است و تنها نمی‌توان با بسنده کردن به یک یا دو فاکتور قیمت آن را تخمین زد. فراموش نکنید که هزینه کاتالوگ خشتی به دو هزینه چاپ و هزینه طراحی تقسیم می‌شود. بسیاری از چاپخانه‌ها از جمله چاپ مهرسام خدمات طراحی کاتالوگ هم به مشتریان خود ارائه می‌دهند که در این صورت هزینه آن را بر روی هزینه کل کار حساب می‌کنند. اما اگر شما خودتان طراحی را انجام می‌دهید دیگر نیازی نیست این هزینه را پرداخت کنید. در هر صورت پیشنهاد ما این است که کار را به کاردان بسپارید و به سراغ یک طراح حرفه‌ای بروید، زیرا طراحی نقش بسیار مهمی در انتقال پیام شما دارد. از جمله فاکتورهایی که بر روی قیمت یک کاتالوگ موثر است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ابعاد
  • طراحی کاتالوگ
  • صفحه آرایی
  • جنس و ضخامت کاغذ
  • جنس کاور کاتالوگ
  • کیفیت چاپ
  • تکنولوژی مورد استفاده
  • صحافی و خدمات پس از چاپ
  • تعداد و تیراژ کار
  • مدت زمان مورد نیاز برای انجام کار چاپ
  • تعداد صفحات کاتالوگ
  • و …

نتیجه‌گیری

کاتالوگ‌های خشتی طرفداران خودش را دارد و ممکن است تمامی کسب و کارها به سراغ آن نروند. این ابعاد و مدل عموما به عنوان کاتالوگ‌های فانتزی شناخته می‌شوند و با ابعاد متداول و استاندارد متفاوت هستند. اما اگر به دنبال یک طراحی منحصر به فرد هستید و قصد دارید از دیگر رقبای خود متمایز باشید پیشنهاد می‌کنیم یکبار هم که شده این ابعاد را برای چاپ استفاده کنید. ظاهر این کاتالوگ نسبت به دیگر ابعاد موجود جذابیت بیشتری دارد و نزدیک به طرح‌های مینیمال است. برای اطلاعات از قیمت کاتالوگ خشتی و خدماتی که در کنار آن ارائه می‌شود تنها کافی است با کارشناسان ما در مهرسام چاپ در تماس باشید تا مشاوره کاملا رایگان دریافت کنید و نیاز خود را بشناسید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵