انواع کاتالوگ و ویژگی های آن

کاتالوگ یکی از ابزار مهم و موثر در تبلیغات است و معمولا تمامی کسب و کارها از آن استفاده می‌کنند. معمولا کاتالوگ باعث می‌شود تا مشتریان به یک محصول علاقه‌مند شوند و اصولا فرآیند تبدیل مشتری باالقوه به بالفعل را انجام می‌دهد.

اصولا در چاپ کاتالوگ‌ سعی می‌شود از تصاویر با کیفیت و جذاب استفاده شود و معمولا محتوای متنی زیادی در آن‌ها وجود ندارد. برای همین موضوع، اصولا کاتالوگ برای محصولاتی مناسب است که بازاریابی و تبلیغات آن‌ها با تصویر ممکن باشد و آنچه به باعث جذب کاربر شود تصاویر باشد تا محتوای فنی و متنی.

انواع کاتالوگ

کاتالوگ‌ها دارای ویژگی و انواع مختلفی هستند که مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کاتالوگ صنعتی و تبلیغاتی اشاره کرد. قبل از طراحی کاتالوگ ابتدا باید هدف خود را تعیین کنید و مشخص کنید که کاتالوگ را برای چه چیزی نیاز دارید. سپس اقدام به طراحی کنید. معمولا کاتالوگ‌هایی که به معرفی محصولات و خدمات می‌پردازد کاتالوگ تبلیغاتی و به آن دسته که برای شامل اطلاعات و جداول فنی هستند، کاتالوگ صنعتی می‌گویند.

در ادامه این مقاله به بررسی انواع کاتالوگ می‌پردازیم و اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

کاتالوگ های تبلیغاتی:

کاتالوگ‌های تبلیغاتی همان‌طور که از اسم آن‌ها پیدا است جنبه تبلیغاتی دارد و مناسب برای معرفی و تبلیغ محصول و یا خدمت است به همین جهت سعی می‌شود در آن‌ها از تصاویر جذاب استفاده شود و معمولا در همایش‌ها و جلسات از آن‌ها استفاده می‌شود.

این کاتالوگ‌ها باید از نظر بصری بسیار جذاب باشند تا مخاطب را جذب کند و روی آن‌ها تاثیر بگذارد، آن‌ها را به سمت خرید و استفاده از محصول سوق داده تا در نهایت مشتریان باالقوه را تبدیل به مشتریان بالفعل کند.

انواع کاتالوگ

استفاده از فونت، تصویر و رنگ مناسب در این نوع کاتالوگ بسیار مهم است. همچنین در این کاتالوگ‌ها می‌توان از افکت و تصاویر تبلیغاتی نیز استفاده کرد و این عوامل بر جذابیت کار اضافه می‌کند. از این نوع کاتالوگ نیز برای معرفی محصولات و خدمات، تاریخچه، هویت سازمان، راه های ارتباطی و حتی اعلام گواهی نامه‌های سازمان به مخاطبان می‌پردازد و هدف از طراحی این نوع کاتالوگ شناخت بیشتر افراد نسبت به سازمان و محصولات و کسب و کار و کسب اعتماد بیشتر مخاطبان به خدمات سازمان است.

به عنوان مثال می‌توانید یک کلینیک روانشناسی را در نظر بگیرید که در آن خدمات مختلفی ارائه می‌شود. به عنوان مثال روان شناسی کودکان، زوج درمان، گروه درمانی و یا … را به مخاطبان ارائه می‌دهد. به همین منظور و برای معرفی خدمات کاتالوگی طراحی می‌شود تا بتوانند راحت‌تر خدمات را معرفی کنند و کاربران را آشنا و آگاه سازند. ما در مهرسام چاپ سعی در ارائه بهترین کیفیت چاپ کاتالوگ برای شما مشتریان عزیز داریم.

کاتالوگ‌های صنعتی:

یکی از انواع کاتالوگ، کاتالوگ صنعتی است. این دسته از کاتالوگ برای معرفی کارخانه‌ها و شرکت‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. کاتالوگ‌های صنعتی علاوه بر جنبه معرفی، جنبه فروش داشته و به مدیران کارخانجات جهت فروش تجهیزات صنعتی کمک می‌کنند و هزینه چاپ کاتالوگ متفاوت با کاتالوگ تبلیغاتی است.  در این نوع کاتالوگ نیز از تصاویر نیز استفاده می‌‌شود اما نباید آن‌ها را با کاتالوگ‌های تبلیغاتی اشتباه گرفت زیرا در این نوع کاتالوگ هرگز نباید از افکت و جلوه‌های بصری خاص استفاده کرد زیرا این‌کار باعث می‌شود تا ویژگی صنعتی بودن کاتالوگ را از بین برده و تبدیل به کاتالوگ تبلیغاتی شود.

انواع کاتالوگ

اگر بخواهیم برای این نوع کاتالوگ مثالی بزنیم می‌توانیم به کاتالوگ‌هایی که در زمینه فروش تجهیزات پزشکی است اشاره کرد. این کاتالوگ‌ها علاوه بر اینکه شامل توضیحات و اطلاعات فنی محصول است از تصاویر نیز استفاده کرده است و باعث آشنایی بیشتر با آن‌ها می‌شود و ویژگی و مزایای آن‌ها را بیان می‌کند.

در نتیجه قبل از طراحی کاتالوگ ابتدا به بررسی پیام و هویت سازمانی پرداخته و سپس اقدام به طراحی کاتالوگ کنید. انتخاب نوع کاتالوگ علاوه بر اینکه بیانگر پیام و هویت سازمانی است، در میزان تاثیرگذاری بر روی مخاطب نیز موثر است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵