تاثیر کرونا بر صنعت چاپ‌ و رویکردهای چاپ مهرسام در این بازه زمانی

,
کرونا

کرونا یکی از مرموزترین ویروس‌هایی است که انسان امروزی تا به الان با آن مواجه شده است. این ویروس هنوز هم مهمان ماست و ما باید تا مدت‌ها با آن دست و پنجه نرم کنیم. از آن جایی که شیوع این ویروس به حضور افراد در جامعه و تجمع‌ها وابسته است به همین خاطر این روزها در جای جای دنیا میبینیم که مردم سعی می‌کنند حضور کمتری در جامعه داشته باشند. البته که بعضی از ما مجبور به فعالیت هستیم. خب بگذریم، همین موضوع عدم حضور مردم در جامعه باعث شده است کسب و کارهای زیادی آسیب ببینند. این ویروس صنعت تمام دنیا را تحت شعاع قرار داده است و ظاهرا با کسی هم شوخی ندارد. صنعت چاپ یکی از مشاغلی بود که ویروس کرونا بیشترین تاثیر را بر روی آن گذاشت. به همین خاطر ما در این مطلب قصد داریم تاثیر کرونا بر صنعت چاپ را بررسی کنیم و به شما توضیح دهیم که ما این روزها در مهرسام چاپ چه رویکردی را دنبال می‌کنیم. همراه ما باشید.

 

کرونا

تاثیر کرونا بر صنعت چاپ

تاثیر کرونا بر صنعت چاپ

کرونا کسب و کارهای بسیاری را تحت شعاع قرار داده است. فرقی هم نمی‌کند وسعت این کسب و کارها چقدر است. این ویروس اقتصاد یک کشور را کاملا فلج کرده است و همه ما شاهد این موضوع هستیم. اقتصاد یک کشور هم مجموعه‌ای از کسب و کارهای کوچک و بزرگی هستند که به فعالیت خودشان ادامه می‌دهند. اما این روزها خبری از آن حرارت همیشگی در بازار نیست و بسیاری از مشاغل کاملا تعطیل شده‌اند یا در حالت نیمه تعطیل هستند.

یکی از بزرگترین افکت‌های منفی این ویروس بر روی صنعت چاپ، نشر و روزنامه‌نگاری بوده است. تمام دنیا بر پایه اخبار و حرفه روزنامه‌نگاری می‌چرخد، افرادی که در جای جای دنیا این روزها در خانه خودشان نشسته‌اند و با استفاده از تماس تصویری/صوتی با خبرگذاری‌ها در ارتباط هستند.

اما این تمام ماجرا نیست. بلکه بسیاری از انتشارات و چاپخانه‌ها فعالیت خودشان را متوقف کرده‌اند و منتظر شنیدن خبرهای خوب هستند، اما فعلا که خبری نیست! بعد از همه گیر شدن این ویروس و توقف فعالیت‌های صنعت چاپ و نشر شوک بزرگی به دنیا وارد شد و هنوز هم این فرآیند ادامه‌ دارد.

از آسیب‌های وارد شده به این صنعت می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تعطیلی چاپخانه‌ها و انتشار و توقف تبلیغات و چاپ
  • توقف تولید تراکت و چاپ کاتالوگ – بیکاری افراد فعال در حوزه پخش این محصولات
  • ضرر وارد شده به کانون‌های تبلیغاتی
  • و …

این فقط بخش کوچکی از ماجراست.

تاثیر کرونا بر صنعت چاپ، فرصت یا ضرر؟

اوایل حضور کرونا در دنیا اکثر افراد امید خودشان را از دست داده بودند و کاملا خودشان را باختند. اما خب همیشه به ما می‌گفتند که از شرایط سخت برای خودمان فرصت‌های مثبتی دست و پا کنیم. این روزها هم مردم سعی می‌کنند همین کار را انجام دهند.

این روزها خانه نشینی باعث شده است که مردم بیشتر به مطالعه روی بیاورند و از طرفی سنت کتاب خوانی الکترونیکی بیشتر جا افتاده شد. خیلی از ما به سراغ کارهای عقب افتاده‌مان رفتیم و به آن‌ها رسیدگی کردیم و سعی می‌کنیم که خودمان را به نحوی سرگرم کنیم.

نکته: البته این نکته را هم اضافه کنیم که در این دوران کار از راه دور یا همان ریموت هم بیشتر جا افتاده شده است و این خبر خوبی برای جامعه ریموت‌کار است. شرکت‌ها در تلاش هستند که از همین طریق به فعالیت خودشان ادامه دهند. همچنین سعی می‌کنند افراد فریلنسر و متخصص را جذب کنند. همین امر باعث شده است تغییر بسیاری در روند کاری و پیشرفت همین افراد به وجود بیاید و این روزها سرشان شلوغ‌تر از همیشه است.

افرادی که در حوزه روزنامه‌نگاری فعالیت می‌کنند بیشتر سعی می‌کنند در فضای مجازی فعالیت کنند و تعامل بیشتری با کاربران داشته باشند. در واقع انسان در تلاش است راهی برای بقا و نجات خودش پیدا کند و این امر کاملا طبیعی است!

تاثیر کرونا بر صنعت چاپ مهرسام

در دوران حساسی مثل الان و نحوه انتشار سریع این ویروس، کسب و کارهایی مثل ما در خطر بزرگی قرار دارند. ما باید در آن واحد سلامت کارکنان خودمان را در نظر داشته باشیم. از طرفی به نیاز شرکای تجاری، مشتریان و جامعه چاپ پاسخ دهیم. در این شرایط تنها رعایت اصول بهداشتی کارساز نیست و شما باید یک برنامه‌ریزی دقیق داشته باشید. از اینکه قرار است چه کار کنید و چطور این بحران را در کسب و کار خودتان مدیریت کنید.

ما هم مثل بسیاری دیگر از چاپخانه‌ها ضرر زیادی را در اوایل حضور این ویروس متحمل شدیم، مخصوصا که این اتفاق در بازار عید پیش آمد. چاپ تراکت و کاتالوگ به طور گسترده‌ای متوقف شد و دلیلش هم کاملا مشخص است. کسب و کارها چیزی برای ارائه نداشتند و مردم و مشتریان هم برای خرید اقدام نمی‌کردند.

اما خب، از یک جایی به بعد کل دنیا تصمیم به بقا گرفت و ما هم در این امر مستثنی نیستیم. در ادامه ما در مورد رویکردی که در این دوران دنبال می‌کنیم بیشتر حرف می‌زنیم. اگر دوست دارید بدانید که ما چطور به فعالیت خودمان ادامه می‌دهیم در ادامه همچنان با ما باشید.

جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس

بهترین کاری که می‌توانید در این دوران انجام دهید این است که اخبار سازمان بهداشت جهانی و توصیه‌های آن‌ها را دنبال کنید. کاری که ما هم از آن غافل نشدیم. این سازمان تمامی اقدامات پیشگیرانه و بهداشتی را در مورد کرونا اعلام می‌کند. از اقداماتی که ما در چاپ مهرسام انجام می‌دهیم می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • مواد شوینده و الکل 60 تا 70 درصد این ویروس را از بین می‌برند. به همین خاطر در طی فرآیند کاری تمامی کارکنان ما از این شوینده‌ها و مواد ضد عفونی کننده استفاده می‌کنند. مخصوصا زمانی که قرار باشد با سطوح حساسی در تماس باشند.
  • از دیگر اقدامات ما می‌توانیم به ضدعفونی مرتب لوازم و تجهیزات چاپخانه اشاره کنیم.
  • همچنین فضاها و لوازم مشترک کاری که تماس کارکنان با این بخش‌ها بیشتر است هم به طور مرتب ضدعفونی می‌شوند.

اقدامات ما تنها به ضدعفونی محیط و لوازم خلاصه نمی‌شود بلکه ما به کارکنان خودمان رعایت اصول بهداشتی و ایمنی را نیز آموزش داده‌ایم:

  • برای مثال در صورتی که احساس ناخوشایند و مریضی دارند در خانه بمانند.
  • پروتکل‌های امنیتی سرفه کردن و عطسه – جلوی دهان و بینی خودشان را بپوشانند.
  • برای شست و شوی دست‌ها از مواد ضدعفونی و شوینده استفاده کنند و این کار را 20 تا 30 ثانیه با آب ولرم انجام دهند.
  • همچنین ما از آن‌ها خواسته‌ایم که به هیچ عنوان در طی یک روز کاری با دستان خودشان صورت و چشمانشان را لمس نکنند.
  • از دست دادن جدا خودداری کنند و فاصله خودشان را با همکارانشان رعایت کنند.
  • و اینکه حتما به داشتن یک رژیم غذایی سالم و ورزش روزانه روی بیارند.

کرونا تا مدت‌ها مهمان ماست. این یعنی ما باید یاد بگیریم که با حضور این ویروس هم همچنان به زندگی و فعالیت خودمان ادامه دهیم. البته که باید اقدامات پیشگیرانه و بهداشتی را جدی بگیریم.

مطمئنا تاثیر کرونا بر صنعت چاپ و دیگر مشاغل هیچوقت فراموش نمی‌شود و همیشه از این بازه زمانی یاد می‌کنیم. اما چیزی که حائز اهمیت است رویکرد درست و مدیریت شده این بحران در شغل شماست.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *