راهنمای چاپ رنگی

در این مطالب به نکات و راهنمایی های لازم در چاپ رنگی پرداخته ایم. چاپ رنگی قادر است تا به بهبود نگاه و احساس مخاطب در چاپ انجام شده کمک شایانی نماید. به طور مثال اگر در چاپ کاتالوگ از رنگ های صحیحی استفاده نمایید قطعا می توانید جلوه ای فوق العاده به آن بخشید.با ما همراه باشید و از مهم ترین نکات در این زمینه مطلع شوید.

نکات بسیار مهم در طرای با چاپ رنگی

در ابتدای امر، هدف خود را مشخص نمایید. برای این کار لازم است تا به سوالاتی که در زیر قید است بتوانید پاسخ دهید:

  • چه کسانی این طرح را خواهند دید؟
  • موضوع اصلی محتوا چه خواهد بود؟
  • ما انتظار چه عکس العملی را از مخاطب خود داریم؟
  • نحوه توزیع قطعات چاپ شده به چه نحوی خواهد بود؟
  • قبل از شروع طراحی باید یک پیش طرح آماده نمایید
  • حتما کلیت رنگ،طرح و سلیقه خود را مشخص نمایید

بهترین  طرح ها برای چاپ رنگی کدامند؟

بهترین طرح‌ها برای چاپ رنگی طرح‌های ساده هستند :
  • خطوط تمیز
  • ساختار خوب
  • شلوغی کمتر
باعث می‌شود که مردم محتوای شما را بخوانند و به خاطر بسپارند. از یک مجموعه محدود از رنگ‌ها در طرح خود برای حفظ سازگاری طراحی استفاده کنید. برای هرکدام از بخش‌های زیر یکرنگ انتخاب کنید:
• عنوان‌ها و زیرشاخه‌های آن‌ها
• یادداشت‌های داخلی، توضیحات
• خطوط گرافیکی

مقایسه نسخه مانیتور با نسخه چاپ رنگی

رزولوشن تصویر

Resolution تعداد پیکسل در هر اینچ است. تصاویر با رزولوشن پایین، بی‌کیفیت به نظر می‌رسد. از طرفی، رزولوشن فوق‌العاده بالا (بیش از dpi400) حجم فایل‌ها را بسیار بالابرده و سرعت آپلود را تا حد زیادی کاهش می‌دهد، بدون اینکه کیفیت تصویر را بهبود ببخشد.

قوانین رزولوشن

تصاویر باید در اندازه نهایی 300dpi باشد.
تصاویری که شامل متن می‌باشند باید400dpi باشند.
اندازه تصویر و رزولوشن متناسب با یکدیگر است. با افزایش سایز تصویر، رزولوشن کاهش پیدا می‌کند و با کاهش سایز یک تصویر ، وضوح آن افزایش می‌یابد.
به‌عنوان‌مثال: یک تصویر 2 × 2 با رزولوشن 300dpi (قابل‌قبول) با تبدیل به سایز 4 × 4 به رزولوشن 150dpi(غیرقابل‌قبول) می‌رسد.
تصاویر با وضوح پایین در چاپ رنگی درهم، دندانه‌دار و تار می‌شوند.
البته تنظیمات مورداستفاده در حین گرفتن عکس، یعنی:
اسکن
دوربین دیجیتال
و غیره
پایه رزولوشن خود را تعیین می‌کند. رزولوشن تنها می‌تواند با کاهش اندازه تصویر و یا گرفتن دوباره عکس در تنظیمات باکیفیت بالاتر بهبود یابد. حداقل رزولوشن توصیه‌شده برای چاپ رنگی 300 dpi است.
مانیتورهای رایانه معمولاً دارای یک صفحه‌نمایش 72dpi یا 96dpiهستند. اگر ما ذکر کنیم که برخی از تصاویر شما دارای وضوح کم هستند، ممکن است بر روی مانیتور شما به نظر نرسد، اما در چاپ تار و یا دندانه‌دار می‌شوند.
مطلب نکاتی در ارتباط با رزولوشن را حتما مطالعه نمایید.

مواردی که باید در چاپ رنگی از آن‌ها اجتناب کرد

تصاویر وب با وضوح‌بالا (72-96dpi ) فایل های GIF یا JPEG هستند. این رزولوشن برای انتقال سریع از طریق اینترنت خوب است، اما برای استفاده در چاپ قابل‌قبول نیست. عکس‌ها و یا گرافیک را از یک وب‌سایت برای استفاده در پروژه چاپ خود ذخیره نکنید!
upsampling یک فرایند ویرایش تصویر است که پیکسل‌های بیشتری را در هر اینچ می‌افزاید، اما تصاویر تاریک، بلوک‌های بدرنگ و کنتراست بالا در تصاویر ایجاد می‌کند. بازهم تأکید می‌کنیم رزولوشن را تنها می‌توان با کاهش اندازه تصویر و یا با گرفتن عکس در تنظیمات باکیفیت بالاتر بهبود داد.
جهت مطالعه بیشتر درباره رزولوشن در گرافیک، مقاله زیر به شما کمک خواهد کرد:
نکاتی درباره رزولوشن که باید در طراحی رعایت شود.

چاپ رنگی spot color یا 4 رنگ؟

چاپ spot color با استفاده از جوهری است که یک مخلوط سفارشی است. به‌طورکلی، spot color در چاپ 1 یا 2 رنگ استفاده می‌شود. جوهرهایی مانند نارنجی فلورسنت، طلایی متالیک یا رنگ‌های Pantone نمونه‌هایی از spot color هستند. برای انتخاب رنگ بیشتر با هزینه کمتر، رنگ CMYK را در طراحی خود در چاپ رنگی استفاده کنید.
عکس‌های رنگی همیشه در CMYK چاپ می‌شوند.
جهت مطالعه بیشتر در مورد رنگ‌ها در چاپ، مقاله زیر به شما پیشنهاد می‌شود:
فرایند چاپ و رنگ ها

رنگ سیاه در چاپ رنگی

رنگ سیاه در چاپ همه‌چیز یکسان نیست. در مانیتورهای رایانه‌ای، همه رنگ‌های سیاه به‌طورکلی ظاهر می‌شوند. اما در فرایند چاپ، ترکیبات مختلف جوهر می‌توانند طیف گسترده‌ای از رنگ سیاه ایجاد کنند. هنگامی‌که رنگ سیاه ، به‌صورت متن است، برای بهترین نتیجه، از سطح 100% سیاه (0-0-0-100) استفاده کنید. اگر شما یک بخش سیاه بزرگ‌تر از شش سانتی‌متر مربع داشته باشید، توصیه می‌کنیم از یک “سیاه پر” برای یکرنگ تیره‌تر و یکنواخت استفاده کنید. رنگ سیاهی که ما توصیه می‌کنیم سطح 100-20-40-60 است.

رنگ پس‌زمینه

در فرایند چاپ رنگی اطمینان حاصل کنید که طراحی شما کنتراست کافی بین رنگ فونت و رنگ پس‌زمینه دارد. مثال زیر نشان می‌دهد که چطور فونت‌ها و رنگ‌های پس‌زمینه می‌تواند مشکل در خوانایی ایجاد کند.

اندازه، رنگ و فونت متن

در چاپ رنگی و غیر رنگی فونت کوچک‌تر از p10 می‌تواند برای خواندن دشوار باشد. سایز کوچک‌تر از p24 باید با حداکثر 3 رنگ cmyk ساخته شود تا از ایراد در چاپ جلوگیری شود. تعداد سبک‌های فونت را برای کل طراحی خود کاهش دهید (حداکثر استفاده از 3 فونت مختلف در یک طرح). طراحی را ساده نگه‌دارید!

عرض خط در چاپ رنگی

Hairlines یا خطوط بسیار نازک به‌خوبی چاپ نخواهند شد. ضخامت خط را حداقل point0.5 تنظیم کنید.

اصلاح Bleed در چاپ رنگی

Bleed اصطلاحی در چاپ رنگی است که به لبه‌های کاغذ مربوط می‌شود. هنگام طراحی برای Bleed، شما باید فایل خود را 0.25 سانتی‌متر در ابعاد افقی و عمودی خود بزرگ‌تر کنید. مثلاً اگر اندازه نهایی قطعه شما 8.5 x 11cm باشد، ابعاد آن را باید به
8.75 x 11.25cm برسانید. طرح‌های خود را به لبه بافاصلهcm 0. 25 اضافه نمایید. اکنون طراحی خود را با در نظر داشتن اینکه layout کات می‌شود انجام دهید.اطمینان حاصل کنید که هر عکس یا پس‌زمینه که می‌خواهید Bleed کنید،از خطوط راهنما خارج‌شده باشد. پس از چاپ قطعه، ما این بخش اضافی را جدا می‌کنیم. cm0.25 از دورتادور کار، بارنگ در گوشه کار کات می‌شود.

CMYK فرمول موفقیت

چاپ تمام‌رنگی، (یا چاپ 4رنگ)رنگ‌های ( Cayan (C)، Magenta (M)، Yellow (Y و( Black (K را در ترکیب‌های مختلف برای ایجاد رنگی که در چاپ مشاهده می‌کنیم، شامل می‌شود. با مشخص کردن عناصر طراحی خود در چاپ رنگی با استفاده از یک فرمول CMYK، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که رنگ‌هایی که می‌خواهید را دریافت می‌کنید. حتی‌الامکان طرح خود را در رنگ CMYK بجای RGB ایجاد کنید. زمانی از رنگ RGB باید استفاده کرد که فایل را در صفحات وب بخواهیم نمایش دهیم در غیر این صورت فقط رنگ CMYK قابلیت چاپ را دارد.
نمونه‌های زیر رنگ‌هایی که CMYK را تولید می‌کنند، به همراه دستورالعمل‌های آن‌ها و یا درصد C-M-Y-K. نشان می‌دهند.. چاپگر و مانیتور شما ممکن است نتایج مختلف را پیش‌نمایش دهد، اما این چیزی است که شما انتظار دارید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *