روش های چاپی و آشنایی با کاربردهای مختلف این روش ها

روش های چاپی

روش های چاپی دارای چند شیوه اصلی است که از ابتدای شروع صنعت چاپ تا این زمان وجود داشته است آشنایی با این روش‌ها به ما در شناخت بهتر ماشین‌آلات این صنعت و تفاوت‌ها, کاربردها , ابعاد و دیگر مشخصات آن‌ها کمک می‌کند. همچنین هر یک از این شیوه‌ها برای یک سری از کارها مورداستفاده قرار می‌گیرند.

امروزه شاهد رشد چشمگیر انواع کالا و محصولات مختلف هستیم که به روش های چاپی مختلف در عرصه‌های گوناگون تجاری , فرهنگی , صنعتی و … نیاز دارند اما باید بدانیم که مستندات چاپی دیگر مانند گذشته تنها محدود به چاپ مجله و نشریات و کتاب نیست بلکه طیف گسترده‌ای از محصولات همچون چاپ کارت ویزیت , چاپ کاتالوگ , چاپ بروشور, ست‌های اداری, سربرگ, استیکر, بنر, لیبل و … در زمره مستندات چاپی امروزی قرار دارند. همچنین از آنجا که صنعت چاپ یکی از ارکان اصلی و اساسی در تبلیغات به شمار می‌رود آشنایی با روش های مختلف چاپی و کاربردهای آن‌ها می‌تواند بسیار ضروری و بااهمیت باشد.
بنابراین در این مطلب از مهرسام چاپ به بررسی اجمالی این شیوه‌ها و کاربردهای آن‌ها می‌پردازیم.

روش های چاپی

انواع روش های چاپ

انواع روش های چاپی

از ابتدا تا اکنون روش های چاپی را می‌توان در سه دسته اصلی جای داد که شامل:
1. چاپ مستقیم
2. چاپ غیرمستقیم
3. چاپ تماسی
می‌باشند.

1- چاپ مستقیم

سطحی که چاپ روی آن انجام می‌شود در این شیوه چاپی به‌صورت مستقیم در تماس با فرم چاپ قرار می‌گیرد. از مهم‌ترین شیوه‌های چاپی که از این روش استفاده می‌کنند می‌توان به کلیشه , سیلک اسکرین , لترپرس , هلیوگراور , چاپ طلاکوب, فلکسو, باتیک و نایلوپرینت اشاره نمود. قدیمی‌ترین شیوه‌های چاپی مستقیم کلیشه سازی است که نمونه‌های مختلف آن انواع مهرهای چاپی است که در فروشگاه‌ها و ارگان‌های مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد.

2- چاپ غیرمستقیم

فرم چاپی در این شیوه به‌صورت غیرمستقیم با سطح چاپ شونده تماس دارد. بنابراین طرح اولیه به روی یک‌لایه بی‌رنگ چاپ می‌شود سپس از این لایه روی کاغذ یا هر سطحی که موردنظر است چاپ می‌گردد. از معروف‌ترین روش های چاپی که از شیوه غیرمستقیم استفاده می‌کند چاپ افست است. رابط چاپ در این روش زینک است که طرح اولیه روی آن چاپ می‌شود و سپس از طریق زینک چاپ روی سطح موردنظر اعمال می‌شود.

3- چاپ غیر تماسی

هیچ‌گونه تماسی در این روش بین سطح چاپ شونده و فرم چاپی وجود ندارد بلکه در این مورد پودر یا جوهر را روی سطح موردنظر می‌پاشند. در این روش فرم حاوی اطلاعات به‌صورت سخت‌افزاری و فیزیکی نیست. این فرم به‌صورت دیجیتالی به دستگاه چاپ منتقل می‌شود. بنابراین می‌توان یک پلیت ثابت از اطلاعات دیجیتالی موجود تهیه نمود.
چاپ دیجیتال نمونه بارز روش چاپی غیرمستقیم است و از دستگاه‌هایی که به این شیوه کار می‌کنند می‌توان به چاپگرهای لیزری – جوهرافشان و دستگاه‌های فتوکپی اشاره نمود.

مناسب‌ترین روش های چاپی

سؤال مهم و اساسی که پیش می‌آید این است که از چه شیوه‌های چاپ برای چاپ محصولات مختلف می‌توان استفاده نمود و اصولاً مناسب‌ترین روش‌ها برای چاپ کالاها و محصولات مختلف چیست. در اینجا به تعدادی از روش های چاپی اشاره می‌کنیم در چاپ محصولات پرکاربرد که در زندگی روزمره ما بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرند به کار می‌روند.

چاپ روی کاغذ

معمولاً برای چاپ روی کاغذ از انواع روش های چاپی می‌توان استفاده نمود و کاغذ متریانی است که نسبت به دیگر مواد محدودیت کمتری دارد و شیوه‌های مختلف را برای چاپ روی آن می‌توان پیاده‌سازی نمود. چاپ افست کاربرد زیادی در چاپ روی کاغذ و مقوا دارد اما همان‌طور که گفتیم شیوه‌های مختلف چاپی ازجمله لترپرس , دیجیتال , سیلک اسکرین , هلیوگرافی و … برای کاغذ به کار می‌رود. از مهم‌ترین محصولات کاغذ و مقوای چاپ‌شده می‌توان به:

  • چاپ اسکناس
  • چاپ مجلات , نشریات و روزنامه‌های مختلف
  • چاپ سیگار
  • چاپ کتاب

و دیگر مصنوعات مقوایی و کاغذی اشاره نمود.

  • چاپ روی پارچه

برای چاپ نقش روی پارچه از روش های مختلف چاپی می‌توان استفاده نمود که از آن جمله می‌توان به:

  • چاپ حرارتی یا چاپ سابلیمیشن
  • چاپ قالبی
  • چاپ باتیک
  • و چاپ اسپری

اشاره نمود.
چاپ روی تی‌شرت و لباس‌های مختلف معمولاً به شیوه چاپ دیجیتال انجام می‌شود.

چاپ روی پلاستیک

از دیگر کاربردهای روش های چاپی، چاپ روی انواع مصنوعات پلاستیکی است.
برای مثال برای چاپ‌ روی‌ خودکار‌ یا‌ روی‌ کلیدهای‌ موبایل‌, کیسه‌های پلاستیکی تبلیغاتی و‌…‌ هم می‌توان از روش‌ سیلک‌اسکرین‌ و‌ هم‌ از روش‌ پد‌ پرینت‌ (یا چاپ گود)‌ استفاده نمود. چاپ‌ تاریخ‌مصرف‌ روی‌ درب‌ نوشابه‌ و‌ شیشه‌ شیر‌ و دیگر محصولات معمولاً توسط روش جوهرافشان‌ ساده انجام می‌شود.
اما چاپ‌ بیلبورد‌ را نوع پیشرفته‌ آن‌ انجام می‌دهد.
همچنین درج مشخصات و بارکد نیز با همین شیوه انجام می‌شود.

چاپ روی شیشه

شیشه متریالی غیرقابل جذب و شفاف است و مثل پارچه یا کاغذ نمی‌تواند جوهر را به خود جذب نماید بنابراین فناوری دیجیتال برای آن بهترین روش چاپی به شمار می‌رود. این روش چاپی باید قابلیت شستشو داشته باشد و در مقابل نور خورشید نیز مقاوم باشد. از چاپ شیشه در صنعت دکوراسیون و تبلیغات نمایشگاهی به‌وفور استفاده می‌شود. این کار در ضخامت‌های مختلف شیشه توسط دستگاه فلت بک انجام می‌شود. ظروف شیشه‌ای و آینه‌ها نیز از دیگر مواردی هستند که چاپ را به این شیوه می‌توان روی آن‌ها انجام داد.

چاپ روی لیوان

شیشه‌های دارو
شیشه‌های عطر و ادوکلن
و غیره از دیگر مثال‌های چاپ روی شیشه است.

چاپ روی چوب

چاپ روی چوب و ام دی اف با ماندگاری بالا مورد کاربرد در چاپ روی سرویس خواب, بوفه و کمد, نمای ساختمان , میزهای چوبی و … با دستگاه فلت بک انجام می‌شود که از شیوه‌های چاپ دیجیتال است. این دستگاه قابلیت چاپ روی سطوح مختلف ازجمله سرامیک , فلز و … را نیز دارد.

چاپ روی فلز

احتمالاً شما چاپ روی قوطی‌های رب گوجه‌فرنگی، تن ماهی، قوطی‌های آب‌میوه‌ها مختلف، بسته‌بندی رنگ‌های قوطی و … را دیده‌اید اما چاپ روی فلزات را می‌توان به شیوه چاپ افست انجام داد. معمولاً چاپ‌ روی‌ حلب‌ با‌ افست‌ و‌ سیلک‌اسکرین‌ انجام‌ می‌شود.

چاپ روی چرم

قطعات چرمی را می‌توان در لباس, کفش , جلد سررسید و کتاب و نیز در دنیای تبلیغات به کار برد بنابراین چاپ روی چرم می‌توان یک مسئله بسیار مهم باشد. چاپ دیجیتال در این مورد نیز کارگشا است و با کمترین محدودیت در انتخاب متریال قابلیت چاپ روی انواع مختلف چرم را نیز دارد. دستگاه چاپ فلت بک و نیز چاپ سیلک از روش های چاپی روی چرم به شمار می‌رود که کاربرد بسیار زیادی دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *