۵ برنامه طراحی کاتالوگ برای طراحان حرفه‌ایی

برنامه طراحی کاتالوگ

رشد روز افزون کسب و کارهای مختلف و وجود رقبا، لزوم تبلیغات برای کسب مشتری بیشتر را گوشزد می کند. بخشی از این تبلیغات، در قالب طراحی و چاپ انواع کارت ویزیت یا کاتالوگ انجام می شود. به طور مثال، با طراحی کاتالوگ، علاوه بر معرفی برند خودتان به عنوان یک برند فعال در یک حوزه خاص، توضیحات کوتاهی را نیز درباره تمام یا بخشی از محصولات و خدمات خود به مشتریان ارائه خواهید داد. طراحی کاتالوگ ها توسط نرم افزارها و برنامه های متنوعی انجام می شود. در این مقاله، 5 برنامه طراحی کاتالوگ که بیشتر طراحان حرفه ای از آنها استفاده می کنند را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد. 

معرفی 5 برنامه طراحی کاتالوگ

در حوزه طراحی و گرافیک، نرم افزارهای زیادی مورد استفاده قرار می گیرند. علت تنوع این نرم افزارها، امکانات و قابلیت هایی است که هر یک از آنها در اختیار طراح قرار می دهند و بر اساس آنها انتخاب می شوند. از بین نرم افزارهای پرکاربرد در طراحی کارت ویزیت، کاتالوگ و …، 5 نرم افزار به عنوان قوی ترین و پرکاربرد ترین برنامه ها که بیشتر توسط طراحان و گرافیست های حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرند، انتخاب شده و در ادامه این مقاله، بر بررسی آنها خواهیم پرداخت.

برنامه طراحی کاتالوگ

نرم افزار ایندیزاین (Adobe InDesign)

اولین مورد در لیست 5 برنامه طراحی کاتالوگ به نرم افزار ادوبی ایندیزاین اختصاص دارد. این نرم افزار در ابتدا به عنوان جایگزینی برای برنامه Adobe PageMaker که یک نرم افزار ویژه طراحی و صفحه آرایی بود، با نام شوکسان معرفی شد. پس از مدتی و با تصمیم شرکت ادوبی، به K2 و در نهایت به ایندیزاین تغییر نام پیدا کرد.

امکانات ایندیزاین، بهترین برنامه طراحی کاتالوگ

این نرم افزار، تمامی ابزارهای ضروری و مورد نیاز برای طراحی صفحات و ایجاد ساختار در متون مختلف مورد استفاده در چاپ یا تولید نمونه های دیجیتالی را در اختیار طراح قرار می دهد. این امکانات، به ویژه در زمانی که از تصاویر و متون در کنار یکدیگر استفاده می شود، کاربرد بیشتری دارند. البته باید دقت داشته باشید که ایندیزاین علیرغم دارا بودن امکانات فوق العاده، توانایی زیادی در روتوش تصاویر ندارد و در صورتی که نیاز به ویرایش یک تصویر برای استفاده در کاتالوگ دارید، بهتر است از نرم افزارهای ویژه ای که نمونه ای از آن نیز در لیست 5 برنامه طراحی کاتالوگ بررسی خواهد شد، استفاده کنید.

 

کاربرد ایندیزاین 

ایندیزاین به تنهایی در زمینه طراحی انواع بروشور، پوستر، کاتالوگ، کارت ویزیت، صفحات مجلات، روزنامه ها، استیکر، کارت پستال، کمیک و سایر اسناد چاپی استفاده می شود اما قابلیت به کارگیری در کنار سایر نرم افزارهای طراحی مانند ایلاستریتور، فتوشاپ و بریج را نیز دارد و می توان با توجه به امکانات هر یک از این نرم افزارها، بخشی از پروژه را در هر یک از آنها اجرا نمود. 

برنامه طراحی کاتالوگ

نرم افزار ایلاستریتور (Adobe Illustrator)

ایلاستریتور یکی دیگر از نرم افزارهای تولید شرکت ادوبی است که اولین نسخه از آن در سال 1987 به بازار عرضه شد و از آن زمان تا کنون، به روزرسانی های متعددی برای آن تولید شده است. 

کاربرد  ایلاستریتور

هدف از به کارگیری این نرم افزار، استفاده از امکانات آن در ساخت تصاویر دیجیتال یا چاپ شده مانند لوگو، کارتون، جداول، نمودارها و تصویر سازی است. یکی از مهمترین کاربرد های این نرم افزار، به کارگیری آن به عنوان یک برنامه طراحی کاتالوگ یا پوستر است و می توان موکاپ های متنوعی را با استفاده از ابزارهای این نرم افزار تولید کرد. 

امکانات برنامه طراحی کاتالوگ و ساخت وکتور ایلاستریتور

این نرم افزار، یکی از بهترین برنامه هایی است که به واسطه آن قادر خواهید بود تا وکتورها و موکاپ های جذابی را ایجاد کنید. ابزارهای موجود در ایلاستریتور، امکان ایجاد و ساخت عناصر مختلفی مانند بافت های براق، ایجاد افکت های استروک، ساخت اشیا سه بعدی، انعطاف پذیرتر کردن طرح ها (به طور مثال گوشه های یک مربع) و… را فراهم می کند.

برنامه طراحی کاتالوگ

نرم افزار فتوشاپ (Adobe Photoshop)

فتوشاپ نیز مانند ایلاستریتور و ایندیزاین، از محصولات شرکت ادوبی است. اولین نسخه از این نرم افزار در سال 1988 برای سیستم عامل مک ساخته شد. اگرچه این نسخه اولیه، امکانات چندان زیادی نداشت. در سال بعد، نسخه Photoshop 1.0 به بازار عرضه شد. این نسخه نیز، همانند اولین نسخه، برای سیستم عامل مک به طور اختصاصی ساخته شده بود. در نسخه های بعدی، امکانات زیادی به آن افزوده شد و علاوه بر مک، در سیستم عامل ویندوز نیز قابل دسترسی بود. جدیدترین نسخه از این نرم افزار، در ژانویه 2022 عرضه شد.

کاربرد فتوشاپ

فتوشاپ یکی از معروف ترین نرم افزارهایی است که در ویرایش تصاویر و ساخت خروجی های متفاوت از این تصاویر مورد استفاده قرار می گیرد. همین امر باعث شده است تا این نرم افزار، به عنوان یک برنامه طراحی کاتالوگ بسیار مفید و رایگان نیز در بین طراحان و گرافیست ها کاربرد داشته باشد. فتوشاپ در زمینه ساخت و ویرایش تصاویر مختلف، طراحی پوستر و کاتالوگ، طراحی لوگو و بنر، طراحی انواع ست اداری، ساخت و ویرایش انیمیشن و همچنین طراحی تصاویر دیجیتال در طراحی سایت مورد استفاده قرار می گیرد.

امکانات فتوشاپ

فتوشاپ یکی از کامل ترین پنل های ابزار مورد نیاز برای ویرایش تصاویر و افزودن جلوه های دلخواه را در اختیار کاربر قرار می دهد. با استفاده از این ابزارها، امکان ساخت تصاویر سیاه و سفید، اعمال هر نوع روتوش دلخواه بر روی تصاویر، ایجاد لایه های مختلف در هر یک از تصاویر به صورت نامحدود، امکان افزودن فونت های نوشتاری دلخواه و … وجود دارد.

برنامه طراحی کاتالوگ

نرم افزار کورل دراو (CorelDraw)

کورل دراو نیز مانند فتوشاپ، یکی از نرم افزارهای قدیمی در زمینه طراحی های گرافیکی است. اولین نسخه از این نرم افزار در سال 1990 به بازار معرفی شد. کورل دراو اولین نرم افزار از شرکت کورل بود که با توجه به دامنه وسیع امکانات بسیار مفیدی که داشت، به سرعت توانست در بین طراحان به عنوان یک نرم افزار قوی و محبوب شناخته شود. به دلیل امکاناتی که نسخه های جدید این نرم افزار در اختیار طراحان و گرافیست ها قرار می دهد، می توان آن را در لیست ۵ برنامه طراحی کاتالوگ با کیفیت حرفه ای قرار داد.

کاربرد کورل دراو

کورل یک نرم افزار بسیار حرفه ای است و تقریبا چیزی وجود ندارد که در زمینه طراحی های گرافیکی نتوانید با این نرم افزار انجام دهید. این برنامه در زمینه طراحی انواع پوستر، کاتالوگ، کارت ویزیت، طراحی مجلات و روزنامه ها، طراحی بر روی پارچه، ساخت لوگو و … مورد استفاده قرار می گیرد.

امکانات کورل دراو

ابزارهای طراحی شده برای این نرم افزار، مانند فتوشاپ بسیار متنوع و کارآمد است. این ابزارها امکان تصویرسازی، ویرایش تصاویر، پشتیبانی از 100 فرمت تصویری مختلف و… را در اختیار طراحان قرار می دهد. همچنین پنل پیشرفته رنگ در این نرم افزار، یکی دیگر از ابزارهایی است که برای طراحی حرفه ای تصاویر کمک شایانی خواهد کرد.

برنامه طراحی کاتالوگ

برنامه طراحی کاتالوگ و صفحه آرایی کوارک (QuarkXPress)

کوارک یکی از قدیمی ترین و البته قدرتمندترین نرم افزارهایی است که برای صفحه آرایی و طراحی صفحات به بازار عرضه شد. اولین نسخه از این محصول شرکت کوارک، در سال 1987 وارد بازار شد. این نسخه در ابتدا صرفا برای سیستم عامل مکینتاش طراحی شده بود و نسخه ای از آن برای ویندوز وجود نداشت. 5 سال بعد و در سال 1992، نسخه ویندوز کوارک نیز وارد بازار شد. 

کاربرد برنامه طراحی کاتالوگ و صفحه آرایی کوارک

هدف اصلی از ایجاد این نرم افزار، طراحی و صفحه آرایی مجلات و روزنامه ها بود. محیط گرافیکی قدرتمند این نرم افزار، امکان ویرایش متن های مختلف و کار به صورت همزمان بر روی دو صفحه مجزا را فراهم می کند که این ویژگی، علاوه بر بهبود کیفیت نهایی کار، باعث افزایش قابل توجه سرعت پروژه نیز می شود. کوارک در حال حاضر در حوزه های مختلفی از جمله طراحی انواع کاتالوگ ها و بروشورها مورد استفاده قرار می گیرد و می توان آن را به عنوان یک برنامه طراحی کاتالوگ قدرتمند محسوب کرد.

امکانات کوارک

کوارک یک برنامه گرافیکی قوی است که با دارا بودن موتور قدرتمند Xenon، سرعت بالایی در رندرگیری تصاویر دارد. از طرفی، ابزارهایی مانند Shape Maker که امکان ترسیم اشکال خاص را به طراح می دهند نیز، در رسم تصاویر، کارایی زیادی دارند. پشتیبانی از پروژه های ترسیم شده در سایر نرم افزارها از جمله فتوشاپ و ایلاستریتور، امکان وارد کردن تصاویر با حجم بالا، پنل ابزار پیشرفته و سازگاری با سیستم عامل های ویندوز و مک، از ویژگی ها و امکانات این نرم افزار حرفه ای طراحی است.

سخن پایانی

زمانی که صحبت از طراحی های حرفه ای برای معرفی خدمات یا محصول مشتریان به میان می آید، درصد زیادی از افراد، طراحی های چاپ شده به صورت فیزیکی را به طراحی های دیجیتال ارجحیت می دهند. اما واقعیت این است که در این موضوع، تفاوت چندان زیادی بین دو نوع کاتالوگ وجود ندارد. نکته ای که در این بین حائز اهمیت است، نوع طراحی کاتالوگ است. این طراحی باید علاوه بر اطلاع رسانی مفید در رابطه با محصول یا خدمات مورد نظر، از دید مخاطب جذاب باشد. این جذابیت از طریق استفاده از یک یا چند برنامه طراحی کاتالوگ قدرتمند برای این منظور امکان پذیر خواهد بود و می تواند نتیجه نهایی قابل قبولی را به مخاطب ارائه دهد.

شرکت مهرسام چاپ، با بهره گیری از طراحان گرافیک حرفه ای و همچنین به کارگیری ابزارهای مورد نیاز در نرم افزارهای گرافیکی، خدمات طراحی و چاپ کاتالوگ و بروشور را متناسب با نوع درخواست مشتریان را با بهترین کیفیت و نازلترین قیمت انجام می دهد. شما می توانید برای دریافت راهنمایی های بیشتر در این زمینه و ثبت سفارش، با کارشناسان ما در مهرسام چاپ تماس حاصل فرمایید. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
57 پاسخ
    • محمد ذاکری
      محمد ذاکری گفته:

      بله بهترین نرم افزار برای طراحی پوستر و طراحی بیلبورد ایلاستریتور و کورل دراو می باشد

      پاسخ
    • محمد ذاکری
      محمد ذاکری گفته:

      بله میشه ولی نرم افزار تخصصی این کار این دیزاین هستش

      پاسخ
    • محمد ذاکری
      محمد ذاکری گفته:

      فتوشاپ برای کار روی تصاویر است
      اما ایلاستریتور برای طراحی بکار می رود
      وکتور است و برای خلق یک اثر مناسب است

      پاسخ
    • محمد ذاکری
      محمد ذاکری گفته:

      طراحی لوگو حتما باید با نرم افزار های برداری انجام شود. ایلاستریتور و کورل دراو نرم افزار برداری هستند و هر دو در طراحی لوگو بسیار عملکرد مناسبی دارند.

      پاسخ
    • محمد ذاکری
      محمد ذاکری گفته:

      سلام، یک نرم افزار وکتور می باشد که تصاویر با جزییات زیاد می توانید طراحی و ترسیم کنید
      مناسب طراحی لوگو و خلق آثار ترسیمی می باشد

      پاسخ
    • محمد ذاکری
      محمد ذاکری گفته:

      سلام خیر امکانیش نیست
      اما یک نسخه موبایل بسیار ضعیف دارد

      پاسخ
    • محمد ذاکری
      محمد ذاکری گفته:

      کورل دراو یک نرم افزار وکتور است در حالی که فتوشاپ یک نرم افزار بیت مپ است. مهمترین مزیت نرم افزارهای وکتور این است که وقتی سایز تصاویر وکتور بزرگتر می شوند فایل شما دچار افت کیفیت نمی شود. چون بر اساس الگوریتم های ریاضی عمل می کنند و با هر تغییر اسکیلی بدون افت بزرگتر می شوند. اما در نرم افزارهای بیت مپ تصاویر بر اساس پیکسل ساخته می شوند و با بزرگ شدن تصویر پیکسل ها کشیده می شوند و در نتیجه از کیفیت تصاویر کم می شود.
      در کورل دراو اگر یک فایل ۱۰ سانتیمتری را در ابعاد یک کیلومتر بزرگتر کنید آسیبی به کیفیت فایل نمیرسد!

      پاسخ
    • محمد ذاکری
      محمد ذاکری گفته:

      سلام روز بخیر
      با توجه به آپدیت‌ها و قابلیت های روز افزون نرم افزارهای گرافیکی حجم برنامه کورل دراو هم قابل توجه است
      اما خروجی فایل های کورل دراو بسیار مناسب است.

      پاسخ
  1. سوسن حشمی
    سوسن حشمی گفته:

    سلام امکان تایپ فارسی در این برنامه کورل دراو وجود داردچون داخل برنامه فتوشاپ نمیشه تایپ فارسی انجام داد؟

    پاسخ
    • محمد ذاکری
      محمد ذاکری گفته:

      سلام دوست عزیز در همه برنامه های گرافیکی در حال حاضر امکان درج فونت فارسی وجود دارد. به فرض اگر شما بخواهید یک پروژه گرافیکی مثل طراحی کاتالوگ و بروشور انجام دهید در همه نرم افزار های گرافیکی مثل کورل دراو، فتوشاپ و این دیزاین میتوانید این کار را انجام دهید. ولی در هنگام نصب نرم افزار ها باید نسخه مناسب خاور میانه آنها را نصب کنید. همچنین در انتخاب زبان هم یدعم عربیه را انتخاب کنید و سپس در تنظیمات داخل نرم افزار ها هم خاورمیانه و راست به چپ را انتخاب نمایید.

      پاسخ
    • محمد ذاکری
      محمد ذاکری گفته:

      نرم افزار ایلاستریتور را نمیتوان روی گوشی نصب کرد. اما ادوبی نرم افزارهای اپلیکیشن هم طراحی کرده که با امکانات بسیار کمتر در مارکت‌های اندرویدی ارائه می‌شوند.

      پاسخ
    • محمد ذاکری
      محمد ذاکری گفته:

      در حال حاضر حرفه‌ایی ترین نرم افزار ادوب این دیزاین هست که می‌توانید چیدمان صفحات روبرو را هم در هنگام طراحی ملاحظه بفرمایید.

      پاسخ
    • محمد ذاکری
      محمد ذاکری گفته:

      سلام روز بخیر | نرم افزار ایندیزاین با ایده صفحه آرایی کتاب و مجلات از طرف شرکت ادوبی ارائه شده است. شما می‌توانید در این نرم افزار هم اسناد خود را طراحی کنید ولی در ایلاستریتور برای طراحی امکانات بیشتری خواهید داشت. اما در مورد چاپ بهترین و حرفه‌ایی ترین خروجی چاپ را می‌توان از ایندیزاین گرفت چرا که میتوان در این نرم افزار هنگام اکسپورت گرفتن رزولیشن فونت‌ها، فایل‌های وکتور و فایل های تصاویر را جداگانه انتخاب کرد. همچنین از انواع فرمت‌های پی دی اف هم پشتیبانی می‌کند. در زمینه چیدمان فرم هم حرف آخر را می زند.

      پاسخ
    • محمد ذاکری
      محمد ذاکری گفته:

      نرم افزار کوارک مشابه این دیزاین جهت صفحه آرایی و فرم بندی مورد استفاده قرار می گیرد.

      پاسخ
    • محمد ذاکری
      محمد ذاکری گفته:

      بهتر است از نرم افزار های وکتور مثل ایلاستریتور، کورل دراو و این دیزاین استفاده کنید.

      پاسخ
    • محمد ذاکری
      محمد ذاکری گفته:

      نرم افزار کورل دراو ۲ بعدی می باشد اما می توان نماهای سه بعدی هم بر اساس علم پرسپکتیو به صورت نیمه حرفه ایی با آن طراحی کرد.

      پاسخ
    • محمد ذاکری
      محمد ذاکری گفته:

      سلام
      صفحه بندی کاتالوگ در فتوشاپ را به شما پیشنهاد نمی کنیم
      حرفه ایی ترین برنامه برای طراحی کاتالوگ و صفحه بندی کاتالوگ و بروشور ادوب این دیزاین می باشد.

      پاسخ
    • محمد ذاکری
      محمد ذاکری گفته:

      برای روتوش تصاویر قدرتمند ترین نرم افزار ادوب فتوشاپ می باشد.

      پاسخ
    • محمد ذاکری
      محمد ذاکری گفته:

      به این نرم افزار در زمینه کشید جدول و نمودار ابزار قدرتمند دارد و کسانی که در این اپلیکیشن طراحی کاتالوگ انجام می دهند جداول را در همین برنامه اجرا می کنند.

      پاسخ
    • محمد ذاکری
      محمد ذاکری گفته:

      در ایران چون به صورت قفل شکسته استفاده میکنیم نمیتوانیم آپدیت مستقیم انجام دهیم ولی می توانیم نسخه های جدید تر را با احتیاط زیاد نصب کنیم

      پاسخ
    • محمد ذاکری
      محمد ذاکری گفته:

      خیر نداریم ولی در اینترنت سرچ کنید بهترین کلاس ها را پیدا خواهید کرد

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *