آشنایی با انواع پوشش چاپ (سلفون ،ورنی، یووی)

انواع پوشش چاپ

امروزه در صنعت چاپ پوشش سطوح محصولاتی مثل کارت ویزیت، بروشور، کاتالوگ و… اهمیت بالایی دارد. پوشش‌ها انواع مختلفی دارند که می‌توان به لمینت مات و براق، سلفون مات و براق، پوشش‌های uv و سیلندری تخت و وزنی اشاره کرد. اغلب از این پوشش‌ها برای محافظت از سطوح چاپی در برابر پوسیدگی، رنگ پریدگی و… استفاده می‌کنند. در این مطلب به انواع پوشش چاپ و اهمیت آن می‌پردازیم.

انواع پوشش چاپ

چرا از پوشش چاپ استفاده می‌شود؟

اگر در چاپ از پوشش مناسب و با کیفیت برای محصولات انتخاب نشود، محصول چاپی با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد. این پوشش‌ها کمک می‌کنند محصولات طول عمر زیادی داشته باشند؛ به همین علت توصیه می‌شود برای هر نوع از محصولات پوشش مناسبی را انتخاب کنید.

از جهت دیگر پوشش‌های چاپی باعث چشمگیر و متفاوت شدن ظاهر محصول شده و فرد در نگاه اول به آن خیره می‌شود. در صورتی که قصد چاپ افست بروشور، کاتالوگ و… را دارید، 0 تا 100 کار را به مجموعه مهرسام چاپ بسپارید.

انواع پوشش چاپ

دو نوع پوشش وجود دارد (سلفون و لمینت) که بعد از چاپ محصولات روی آن‌ها کشیده می‌شود. تنها تفاوت این دو پوشش در میزان ضخامت آن‌ها است، به طوری که پوشش سلفون بسیار نازک بوده و مزیت آن زیبا جلوه دادن محصول بعد از چاپ است؛ علاوه بر این کاغذ را در برابر کثیفی و رطوبت حفظ می‌کند.

پوشش لمینت بر خلاف سلفون ضخیم‌تر است و مقاومت برگه را در برابر کثیفی و رطوبت بالا می‌برد همچنین به دلیل مستحکم شدن غیر قابل انعطاف هستند. در ادامه به انواع پوشش چاپ و موارد مهم در این باره می‌پردازیم.

انواع پوشش چاپ

پوشش سلفون

ضخامت پوشش‌های سلفون همانند کیسه فریزر بسیار نازک است و هنگام چسباندن روی محصول ضخامت آن تغییری‌نمی‌کند. به گونه‌ای که بعدا متوجه پوشش روی کاغذ نخواهید شد. معمولا به دلیل ضخامت پایین سلفون می‌توان برای هر محصول چاپی استفاده کرد. برای مثال می‌توان کاتالوگ، کارت ویزیت و بروشور را با انواع پوشش چاپ به ویژه سلفون مقاوم و زیباتر کرد.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع کاغذ برای چاپ

 

اگر کاغذ چاپی بافت‌دار باشد، پوشش سلفونی روی آن نمی‌چسبد و به راحتی کنده می‌شود. کاغذ گلاسه بهترین کاغذ برای پوشش سلفون است.

پوشش‌های سلفونی به دلیل نازک بودن روی کاغذهای چاپی، موجدار یا چروک می‌شوند. از این رو، برای کاغذهای ۱۷۰ گرمی به بالا از پوشش سلفون استفاده می‌کنند.

 

سلفون براق:

همان طور که از نام این نوع سلفون مشخص است، ظاهری درخشنده و براق دارد و بعد از چسباندن روی سطح کاغذ جذابیت رنگ‌ها بیشتر می‌شود. سلفون براق به دلیل بازتاب نور برای بسیاری از کارها مناسب نیست.

سلفون مات:

این نوع سلفون برخلاف سلفون براق یک نوع ساده ندارد، بلکه می‌توان بهترین گزینه را از میان مدل‌های مختلف انتخاب کرد.

سلفون مخملی:

سلفون‌های مخملی شباهت زیادی به سلفون‌های مات دارند، شاید در نگاه اول تفاوت آن‌ها را متوجه نشوید. زمانی که سلفون مخملی را روی کاغذ چاپ بکشید، غلظت رنگی بسیاری به طرح شما می‌دهد. سطح مخملی سلفون بسیار نرم است و کار شما را بسیار خاص تداعی می‌کند.

پوشش لمینت

یکی دیگر از انواع پوشش چاپ، لمینت است. پوشش‌های لمینت ضخامت بالایی نسبت به سلفون دارند و هنگام چسباندن روی کاغذ چاپی آن را ضخیم و مستحکم می‌کند، اما انعطاف کاغذ کاهش می‌باید. پوشش‌های لمینت به دلیل ضخامت و غیرقابل انعطاف بودن در برخی از کارها نمی‌توان استفاده کرد.

برای مثال؛ برای پوشش دهی کاتالوگ، منوها و بروشور که چند لت هستند، پوشش لمینت مناسب نمی‌باشد. این پوشش در صنعت چاپ کاربردهای زیاد دارد و به دو مدل لمینت مات و براق تقسیم می‌شود.

انواع پوشش چاپ

لمینت مات:

این پوشش ضخامت بالایی داشته و به دلیل استحکام عالی، بازتاب نور پایینی دارد. از لمینت مات برای کارهای رسمی و اداری بیش‌تر استفاده می‌کنند. برای مثال کارت ویزیت با پوشش لمینت مات شیک‌ترین و پرفروش‌ترین کارهای چاپ به شمار می‌روند.

لمینت براق:

تنها تفاوت لمینت براق و مات در درخشندگی آن‌ها است. برخی از کارهای چاپ با پوشش لمینت براق، براق و درخشنده خواهد شد.

پوشش ورنی

از دیگر انواع پوشش چاپ، پوشش ورنی است که از کارهای چاپی در برابر آسیب‌های جزئی محافظت می‌کند. البته پوشش ورنی در زیبایی محصول چاپی بسیار تاثیرگذار است.

نکته مهم؛ محصولات چاپی که از آن می‌خواهید به مدت طولانی استفاده کنید و در طول روز در معرض رطوبت و مواد شیمیایی قرار دارد، پوشش ورنی گزینه مناسبی نیست.

ورنی گرم:

پوشش ورنی گرم با روش چاپ سیلک اسکرین روی کاغذ چاپی چسبانده می‌شود. نوعی ماده نفتی در مواد ورنی گرم بکار رفته که بوی ناخوشایندی هنگام استفاده روی محصولات چاپی مثل کاتالوگ، بروشور و… به مشام می‌رسد؛ به همین علت مقداری اسانس خوشبو کننده به محلول ورنی گرم اضافه می‌کنند.

ورنی سرد:

معمولا در چاپ افست از پوشش ورنی سرد استفاده می‌شود. این پوشش باعث تثبیت رنگ محصول چاپی شده و دیگر درخشندگی و براقی در سطح محصول وجود ندارد. ورنی سرد توسط روش‌های مختلف روی کاغذهای چاپی اعمال می‌شود که یکی از روش‌ها آغشته کردن سطح محصول چاپ در ورنی است. روش دیگر هم از طریق محلول رطوبت‌دهی دستگاه چاپ افست است.

پوشش یووی UV

پوشش‌های یووی دو حالت مات و براق دارند. اما دسته‌بندی دیگر هم وجود دارد که بر اساس سطح پوشانندگی یعنی یووی موضعی برجسته و یووی سیلندری تخت نام‌گذاری می‌شوند.

یووی موضعی برجسته:

یکی از پوشش‌های یووی، پوشش uv موضعی برجسته است که توسط کلیشه مجزا روی کاغذ چاپی چسبانده شده و برخی از قسمت‌های طرح را برجسته می‌کند. برای جذاب شدن کار می‌توانید برخی از قسمت‌ها را براق و برجسته کنید. البته هنگام چاپ با افزودن رنگ دلخواه و عبور نور آفتاب، محصول چاپی به یووی موضعی برجسته تبدیل می‌شود.

لایه‌های برجسته، حالت سایه و براق دارند که باعث جذابیت محصول نهایی خواهد شد. شما می‌توانید متناسب با بودجه و محصول چاپی هر یک از پوشش‌های چاپ را از مهرسام چاپ انتخاب کنید و صفر تا صد کار را به متخصصان ماهر این مجموعه بسپارید.

یووی سیلندری تخت:

در این نوع چاپ، سطح مقوا یا کاغذ را از توری سیلک اسکرینی که حاوی uv است، عبور می‌دهند تا کاغذ به طور کلی به مواد آغشته شود. سپس از کاغذ را خشک کرده و سطح آن را با پوشش یووی سیلندری تخت می‌پوشانند.

نتیجه گیری

در این مطلب انواع پوشش چاپ را مختصر و مفید بیان کردیم. بعد از آشنایی با آن‌ها می‌توانید بهترین پوشش را متناسب با محصول چاپی انتخاب کنید. اگر می‌خواهید کاغذ چاپی ضخیم و محکم شود، پوشش لمینت براق یا مات را انتخاب کنید. معمولا برای کارت‌های گارانتی، انواع منو، کارت ویزیت، بروشور و… از پوشش لمینت استفاده می‌کنند.

برای جلوگیری از رطوبت، پارگی و خراش در کارت‌های دوطرفه، پوشش سلفونی گزینه مناسبی است. محصولات تک برگی مثل منو یا کاتالوگ که نیاز به تا زدن و صحافی چسب گرم یا منگه دارند، بهترین پوشش لمینت است. جهت درخواست ثبت سفارش یا پاسخگویی به سوالات با شماره‌های درج شده در مهرسام چاپ ارتباط بگیرید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *