تاثیر بسته بندی و چاپ جعبه در بازاریابی و برانگیختن احساسات

در دنیایی که برندها و کمپانی‌های زیادی در حال فعالیت و تولید محصولات جدید و غالبا با کیفیت هستند، شاید تفاوت‌های کوچک ظاهری باعث شود تا ما یک برند را از بین سایر برند‌ها انتخاب کنیم. فرض کنید دو یا چند محصول با کیفیت و قیمت یکسان در برابر شما باشند و شما بخواهید از بین آن‌ها یکی را انتخاب کنید. به احتمال زیاد ویژگی‌های ظاهری و المان‌هایی که برای چاپ جعبه آن لحاظ شده است شما را ترغیب می‌کند و باعث می‌شود تا دست به انتخاب بزنید. در اصل همواره ما باید سعی کنیم تا احساسات مشتریان را برانگیزیم.

تاثیر بسته بندی و چاپ جعبه

چالشی به نام احساس مشتری

عواملی مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود تا احساسات مشتری بر انگیخته شود. به عنوان مثال اگر تجربه‌ ای خرید موفق از یک برند را داشته باشیم احتمالا برای خرید هم به سراغ همان برند می‌رویم. اما در مورد برند‌های دیگر چطور؟

اولین چیزی که نظر ما را می‌تواند در مورد برند‌های دیگر جلب کند بسته بندی و چاپ جعبه آن (به صورت لمینتی یا مقوایی) است. باید سعی شود این بسته بندی به گونه‌ای باشد تا عواطف و احساسات مخاطب را برانگیزد. همیشه از چاپ جعبه به عنوان یک سلاح مهم و کاربردی در بازاریابی و مارکتینگ محصولات یاد شده است. باید سعی شود بسته بندی و چاپ به گونه‌ای باشد که یک واکنش عاطفی مثبت ایجاد شود و این کار باعث وفاداری به برند خواهد شد.

مشتری قبل از خرید محصول شما از پشت ویترین یک فروشگاه محصول شما را می‌بیند. حال باید ویژگی باشد تا شما را به سمت خرید سوق دهد. این کار تنها از طریق یک بسته بندی و چاپ خوب و کاربردی ممکن است. در بسته بندی باید از اشکال، نام برند، رنگ‌ها و تایپوگرافی‌های خاصی استفاده کرد تا نظر مخاطب را جلب کند.

حال در ادامه مطلب، مواردی که می‌تواند در صنعت‌های مختلف باعث جذب مخاطب شود را توضیح می‌دهیم.

طعم را در تصاویر بسته بندی احساس کنید

در مورد بسته بندی محصولات غذایی همواره باید به این مطلب توجه داشته باشیم تا با استفاده از رنگ‌ها و اشکال به گونه‌ای طعم محصول را به مخاطب انتقال دهیم. باید سعی شود تا تصویر مواد غذایی بر روی جعبه و بسته بندی محصول چاپ شود. بسیار پیش آمده است که برخی کارفرمایان از چاپ تصویر موادغذایی بر روی بسته بندی امتناع می‌کنند و دیده شده است که معمولا خریداران جلب محصول نمی‌شوند و سراغ محصولاتی می‌روند که در بسته بندی آن‌ها تصویر مواد غذایی به بهترین شکل ممکن چاپ شده است. پس باید سعی شود چاپ محصولات به گونه‌ای باشد که در نگاه اول مشخص شود چه چیزی در درون بسته وجود دارد.

تاثیر بسته بندی و چاپ جعبه

به کار بردن رنگ‌ها

هر رنگ معنای خاصی دارد و باید با توجه به این موضوع سعی کرد برای چاپ بسته بندی محصولات از رنگ خاصی استفاده نمود. به عنوان مثال قرمز نشانه تندی و آتشین بودن است و آبی نشانه‌ی آرامش. به همین دلیل است که برای سس‌های تند اصولا از رنگ قرمز استفاده می‌شود تا به مشتری نشان دهد که این محصول تند است و یا برای محصولاتی که با طبیعت سر و کار دارند از رنگ سبز استفاده می‌شود. باید تاجایی که می‌شود از رنگ‌های مناسب برای تبلیغ و بسته بندی محصول استفاده شود زیرا اولین عاملی که باعث برانگیختن نظر خریداران می‌شود و توجه آن‌ها را جلب می‌کند رنگ بسته بندی محصولات است.

دست گذاشتن بر روی علایق مصرف کنندگان

یکی از عواملی که باعث برانگیختن احساسات مصرف کنندگان می‌شود دست گذاشتن روی علایق آن‌هاست. به عنوان نمونه ما بسیار دیده‌ایم که بر روی جعبه یک دستمال کاغذی آرم یک باشگاه فوتبال مثل رئال مادرید چاپ می‌شود. این امر به این دلیل است که مصرف کنندگانی که هوادار این تیم هستند ترجیح میدهند جعبه دستمالی داشته باشند که آرم باشگاه رئال مادرید روی آن چاپ شده باشد. اصولا افراد وقتی چیزی با سلیقه آن‌ها سازگار باشد را به احتمال زیاد انتخاب می‌کنند.

تاثیر بسته بندی و چاپ جعبه اشکال بسته بندی

شکل بسته بندی نیز می‌تواند عاملی برای متفاوت بودن باشد. اشکالی که نسبت به رقبا جلب توجه می‌کنند، باعث راحتی در حمل و نقل می‌شود شانس بالایی در خرید دارند. مثلا در خرید سس آن محصولی که از لحاظ شکل بسته بندی به حالتی است که تا آخرین مقدار آن هم بتوان استفاده کرد و یا  در خرید محصولاتی که بسته بندی آن به حالتی است که بعدها هم می‌شود از آن استفاده نمود اصولا برای خریداران جذاب‌تر و احتمال انتخاب شدنشان بیشتر است.

به طور کلی بسته بندی و چاپ جعبه تبدیل به یکی از مهم‌ترین عواملی شده است که شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگ نیز به آن توجه ویژه‌ای پیدا کرده‌اند. امروزه دیگر رقابت تنها بر سر کیفیت و قیمت نیست بلکه در دنیای رقابتی امروز برند و محصولی برنده است و فروش می‌کند که بتواند در ابتدا نظر مصرف کننده را جلب کند و چاپ یک جعبه خوب و متناسب با علایق و خواسته‌های مشتری، رعایت رنگبندی و طرح‌های آن باعث می‌شود تا محصول ما مورد توجه خریداران قرار گیرد و به خرید آن روی بیاورند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵