سررسید رقعی چیست؟

سررسید رقعی چیست

به طور کلی، سررسید‌ها به چند دسته، سررسید خشتی، اروپایی، وزیری، پالتویی، رقعی و… تقسیم می‌شوند، که پرفروش‌ترین آن سررسید رقعی است. حال شاید برایتان سوال باشد که سررسید رقعی چیست؟ و چه تفاوت‌هایی با دیگر سررسیدها دارد؟ این سررسید نسبت به سررسید‌های دیگر از نظر کیفیت و ظاهر خوش‌ دست‌تر است. شرکت‌های تولیدی، ابعاد این سررسید را ۲۴ در ۱۴ سانتی‌متر در نظر می‌گیرند که حدود ۲ سانتی‌متر بزرگتر از سایر سررسید است.

این سررسید از  صفحات تقویمی برخوردار بوده  که می‌توانید کارهای روزانه خود را در آن یادداشت کنید. سررسید رقعی وزن کم و ابعاد کوچیک‌تری دارد و این مسئله باعث شده جابجایی آن آسان شود و جزء سررسید‌های پرطرفدار شمرده شود.

سررسید رقعی طوسی

ویژگی های سررسید رقعی

سررسید رقعی یکی از انواع سالنامه است که اندازه آن 20.5×14.2 سانتی‌متر می‌باشد. این سررسید ابعاد کوچکی دارد و کاغذ‌‌های مورد استفاده مطابق سایز سررسید استفاده می‌شود. جلدهای سررسید از لحاظ جنس انواع مختلفی دارد که بر اساس سلیقه و نوع فعالیت خریدار انتخاب می‌شود. کاغذ رایجی که در چاپ سررسید رقعی بکار می‌رود، کاغذ ۷۰ گرم تحریر سفید یا کرم رنگ است.

اطلاعات صفحات داخلی سررسید رقعی

سررسید رقعی از نظر محتوایی، به سه بخش تقسیم می‌شود؛

1. مقدمه می‌تواند شامل؛ تصاویری از طبیعت، نوروز، آثار باستانی و…. باشد، همچنین صفحات با نام دارنده سالنامه چاپ می‌شود.

2. صفحات داخلی سررسید همان صفحات تاریخ‌دار است، که شما وقایع و کار‌های روزانه خود را در آن یاداشت می‌کنید. به طور معمول صفحات داخلی به چهار مدل تقسیم می‌شود.

3. بخش پایانی سررسید صفحاتی است که می‌توانید اطلاعات مهندسی یا شماره تلفن‌های ضروری مثل آتش نشانی، اورژانس و… را یاداشت کنید.

انواع سررسید رقعی براساس روز

بعد از آن که متوجه شدید، سررسید رقعی چیست؟ باید با انواع آن ب اساس روز، جلد، رنگ و… آشنا شوید. سررسیدها بر اساس تقسیم بندی روزانه در طرح‌های متنوع چاپ می‌شوند، سررسید رقعی هم از این قاعده مستثنی نیست. در ادامه به انواع مختلفی از این سررسید‌ها ب اساس روز اشاره می‌کنیم.

1.سررسید رقعی روزانه در دو نوع، پنج شنبه و جمعه باهم یا جمعه طراحی و چاپ می‌شود. تاریخ همان روز در صفحه سررسید به نوبت نوشته شده و تاریخ روز‌های جمعه در قسمت پایینی صفحه پنج شنبه‌ها چاپ می‌شود.

2. سررسید رقعی دو روزه، این گونه است که تاریخ هر دو روز هفته، در یک صفحه به طور سطری یا ستونی چاپ می‌شود.

3. سررسید رقعی هفتگی این گونه است که ایام هفته در یک صفحه، در دو صفحه به چاپ می‌رسد.

4. رقعی هفتگی برخلاف نامشان، روزهای هر هفته یک صفحه در دو صفحه چاپ می‌شود.

5. در سررسید رقعی دستیار، ایام هفته در یک صفحه چاپ می‌شود. صفحات تاریخ در این نوع سررسید‌ها کم است؛ اما انتهای آن تعداد زیادی سربرگ تاریخ‌دار به صورت خام، صفحه سفید، تعدادی برگه اطلاعات فنی و مهندسی وجود دارد.

انواع سررسید رقعی براساس جلد

سررسید‌ها بر اساس نوع جلد مورد استفاده به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند‌. انتخاب و چاپ جلد کاملا به سلیقه مشتری بستگی دارد. در ادامه به انواع جلد سررسید اشاره می‌کنیم.

جلد چرم

یکی از پر طرفدار‌ترین نوع جلد‌ها در سررسید‌های رقعی، جلد چرم است که از چرم‌های PU  و UpVC ساخته می‌شود.

جلد نرم

این نوع جلدها از یک لایه پلاستیکی با میکرون‌های واضح تشکیل می‌شود و روکش آن می‌تواند ترمو، چرم یا لمینت باشد.

جلد ترمو

ترمو چرم مصنوعی است که نرم‌تر از چرم PU و UPVC است. جلد ترمو به دلیل ظرافت و نازکی، زمانی که نوشته یا لوگویی روی آن حک می‌شود، رنگ آن تغییر کرده و جلوه زیبایی به خود می‌گیرد. این نوع جلد‌ها نسبت به جلد‌های چرمی از قیمت بالاتری برخوردار هستند.

جلد گالینگور

 برای تولید این نوع جلد از گالینگور استفاده می‌شود که شامل، موادی همچون کاغذ، پلاستیک، رنگ مواد و… است. در چاپ این جلد‌ها از طرح‌های خاص و نقش و نگار‌های ارزشمند استفاده می‌شود.

جلد سلفون

این جلد ترکیبی از سلفون و گلاسه است که در فروشگاه و بازار با نام جلد سلفونی شناخته می‌شود.

انواع سررسید رقعی براساس رنگ

سررسیدهای رقعی، یکی از انواع محبوب سررسیدها هستند که بر اساس رنگ‌های مختلف، انواع متنوعی دارند. این سررسیدها با توجه به رنگ‌های مختلفی که دارند، برای مقاصد مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر رنگ معمولاً به معنای یک نوع خاص از محتوا یا استفاده در خصوصیت خاصی می‌باشد.

تک رنگ: همان‌طور که مشخص است، تمام صفحات سررسید با یک رنگ طراحی و چاپ می‌شود. برای مثال، صفحات داخلی سررسید می‌تواند طیفی از نارنجی پر رنگ و کم رنگ باشد.

دو رنگ: در طراحی سررسید از دو رنگ مختلف برای چاپ استفاده می‌کنند. این دو رنگ به هیچ عنوان ترکیبی نیستند، بلکه به صورت مجرا بکار برده می‌شود. رنگ سررسید‌های رقعی به رنگ صفحات داخلی ارتباط دارد که روز‌های مختلف را نمایش می‌دهد. همچنین جلد‌ها می‌تواند به صورت تک رنگ، دو رنگ، سه رنگ یا چهار رنگ طراحی شوند. معمولا صفحات سررسید‌های رقعی ساده هستند چرا که؛ به صورت اختصاصی برای شرکت‌ و نهاد‌های خاص طراحی و چاپ می‌شوند.

سررسید رقعی براساس نوع کاغذ

یکی از رایج‌ترین انواع کاغذ برای چاپ  و  تولید سررسید‌های رقعی، کاغذ تحریر با گرماژ ۷۰ گرم است. مغزی کاغذ سفید بوده و هنگام‌ چاپ روی آن طرح‌ دلخواه چاپ می‌شود. نوع دیگری از کاغذ‌هایی که می‌توان در ساخت سررسید رقعی استفاده کرد، کاغذ کرم است. در کشورمان این کاغذ با نام کاغذ قرانی شناخته می‌شود. در خصوص قیمت هم باید گفت؛ قیمت کاغذ کرم نسبت به کاغذ تحریر گران‌تر است. کاغذ کرم به دلیل رنگی که دارد نور کم‌تری منعکس می‌کند و این مسئله باعث شده مطالعه، خواندن و نوشتن روی صفحات سررسید بدون چشم درد و خستگی باشد.

روش‌های صحافی سررسید رقعی

سه روش برای صحافی سررسید های رقعی وجود دارد که هرکدام با دیگری متفاوت است که در ادامه به معرفی هر کدام می‌پردازیم.

1. روش دوختن: در این نوع روش صفحات به صورت ۸، ۱۶و ۳۲ تایی به هم دوخته می‌شوند و ماندگاری آن‌ها زیاد است.

2. کلاسوری: در این روش صحافی، تعدادی برگه پانچ شده روی هم قرار گرفته و توسط حلقه فلزی یا استیل به هم متصل می‌شوند.

3. فنری یا سیمی: سیمی یا فنری کردن سررسید‌ها اینگونه است که میان سیم‌ها صفحات سررسید را کنار هم قرار داده، یک یا دو فنر به منظور مقاومت بیشتر سررسید استفاده می‌شود.

مزایای سررسید رقعی

این سررسید نسبت به سررسید های دیگر دارای یک سری مزیت هایی است که این مزیت ها عبارتند از:

1. دارای وزن سبک و حمل و نقل آسان

2. طراحی و ابعاد سررسید رقعی مناسب و خوش دست است.

3. قابلیت قرار‌گیری درون انواع کیف‌ها

4. سررسید رقعی جزء سررسید‌های پر طرفدار بوده و برای کار‌های تبلیغاتی گزینه مناسبی است.

5. مدل و طرح‌های آن از تنوع زیادی برخوردار است.

6. به دلیل قیمت مناسب برای هدیه تبلیغاتی گزینه خوب و مقرون به صرفه می‌باشد.

7. به دلیل ابعاد استاندارد به راحتی در قفسه‌های کتابخانه قرار گرفته و نظم را بهم نمی‌زند.

سفارش سررسید رقعی

اگر قصد دارید سررسید رقعی را برای فعالیت شغلی خود سفارش دهید، باید به نکات مهمی که در ادامه گفته می‌شود، دقت کنید.

 انتخاب پیمانکار: پیش از اقدام به سفارش سررسید باید به دنبال یک پیمانکار منصف و کاربلد باشید. البته یافتن آژانس تبلیغاتی مناسب بسیار مهم است؛ چرا که وقتی کار را به  آژانس می‌سپارید اطمینان داشته باشید که سرمایه شما اتلاف نشده و خیالتان از بابت محصولات بی‌عیب و نقصی که در اختیار شما قار می‌گیرد، راحت باشد.

انتخاب سررسید دلخواه: سررسید رقعی از لحاظ جنس به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. سفارش دهنده با توجه به نوع فعالیت و سلیقه خود، جلد موردنظر را انتخاب و ثبت سفارش می‌کند.

سفارش تعداد: هنگام سفارش سررسید رقعی نیاز است، تعداد تیراژ مدنظر را در اختیار تولید کننده قرار دهید.

 زمان: نکته بسیار مهم، از آنجایی که سالنامه‌ها دارای تقویم هستند، باید حداکثر ۶ الی ۷ ماه قبل از شروع سال جدید به سفارش اقدام کنید. بهترین و معتبرترین سایت برای سفارش سررسید رقعی مراجعه به سایت مهرسام چاپ است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *