اصول و نکات طراحی و چاپ مجله

چاپ و طراحی مجله هنوز هم در بین ناشران و صاحبان کسب و کار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و بسیاری از افراد هنوز هم چاپ مجله را به عنوان ابزاری قدرتمند برای بازاریابی و معرفی محصولات و خدمات خود می‌دانند. اگر چه امروزه با وجود رسانه‌های مجازی، رسانه‌های چاپی مانند مجله به مانند گذشته رونق و طرفدار ندارد اما هنوز هم افراد زیادی پیدا می‌شوند که از آن استفاده می‌کنند.

مجله هم در کنار طراحی کاتالوگ و بروشور، جزو ابزارهای تبلیغاتی به حساب می‌آید البته هزینه چاپ مجله در مقایسه با بروشور و کاتالوگ بسیار کمتر است زیرا در کاتالوگ باید از کاغذهای ضخیم با گرماژ بالا استفاده کرد تا کیفیت چاپ بسیار خوب و جذاب باشد اما در مجله این‌گونه نیست و از کاغذهای گلاسه با گرماژ پایین می‌توان استفاده کرد.

معمولا کسانی که به طراحی مجله می‌پردازند سعی می‌کنند تا در طراحی و چاپ آن ابتکار عمل و نوآوری داشته باشند تا در رقابت با رسانه‌های مجازی بتوانند حرفی برای گفتن داشته باشند. به عنوان مثال سعی می‌شود در طراحی و چاپ مجله از صفحه آرایی‌های جدید و مدرن استفاده شود. همچنین از کاغذهای متفاوتی برای چاپ مجله استفاده می‌شود. در کنار این موارد بیشتر کسانی که هنوز هم به این رسانه‌های سنتی باور دارند، از روش‌های نوین چاپ استفاده می‌کنند.  البته تیراژهای چاپ مجله بسیار بالا نیست و معمولا با تیراژهای پایین است اما این ابزار تبلیغاتی سنتی هنوز هم پابرجاست.

نکات طراحی و چاپ مجله

طراحی و چاپ مجله و نشریات

مجلات را می‌توان به دو گروه تقسیم بندی کرد. گروهی از مجلات، عمومی هستند که در آن‌ها اطلاعات عمومی چاپ می‌شود و در گیشه‌های مطبوعاتی به فروش می‌رسد. گونه‌ی دیگری از مجلات به نام مجلات اختصاصی وجود دارد که عموما مجله‌هایی هستند که برای سازمان‌ها و شرکت‌ها چاپ می‌شود. طراحی این نوع مجلات خاص بوده و سعی می‌شود تا نکات بازاریابی و تبلیغاتی در اکثر آن‌ها رعایت شود. این نوع مجلات معمولا به صورت رایگان بین کارمندان داخلی شرکت و یا شرکای تجاری پخش می‌شود تا به طوری برند و خدمات را تبلیغ کرد.

همچنین مجلات به دو صورت دیجیتال و افست چاپ می‌شود که البته امروزه با توجه به اینکه مجلات در تیراژ پایین و کیفیت بالا تولید می‌شوند، چاپ دیجیتال برای این سری بهتر و مقرون به صرفه‌تر است. البته این نکته را هم باید در نظر داشت که اگر قصد چاپ مجله در تیراژ بالا را دارید بهتر است از چاپ افست استفاده کنید زیرا هزینه‌ی آن به نسبت چاپ دیجیتال کمتر است.

طراحی و ساختار کلی یک مجله چگونه است؟

طراحی و چاپ مجله و نشریات، از نظر ساختار شبیه به کتاب است. مجلات به صورت صحافی شده و در تعداد صفحه‌ای که بر اساس نوع مجله متغیر است عرضه می‌شود. اندازه صفحه مجله از روزنامه کوچک‌تر بوده و به صورت A5 ، A4 و گاهی A3 در نظر گرفته می‌شود. قطع مرسوم مجله رحلی 21 در 28 سانتی متر است.

طراحی جلد یک مجله بر حسب نوع آن می‌توانند ترکیبی از آیتم‌های تصویری و نوشتاری باشد. همچنین روی جلد یک مجله می‌توان اطلاعاتی را قرار داد اما عموما سعی می‌شود تا از برند و یا آرم شرکت استفاده شود. همچنین صفحه اول و آخر مجله نیز به تبلیغات اختصاص دارد و سعی می‌شود تا تبلیغاتی در این صفحات باشد. علت این کار هم این است که عموما افراد صفحات اول و آخر نشریات را با دقت بیشتری نگاه می‌کنند به همین جهت می‌تواند محل خوبی برای تبلیغات کسب و کارمان باشد.

برای چاپ مجله هم مانند سایر ابزارهای تبلیغاتی لازم است تا نکاتی را رعایت کنیم. در ادامه به بررسی مهم‌ترین نکات چاپ و طراحی مجله می‌پردازیم.

طراحی و چاپ مجله

نکات مهم در چاپ و طراحی مجله

طراحی و چاپ مجله کاری کاملا تخصصی است که در طی مراحل مشخصی انجام می‌شود. همچنین باید نکات لازم جهت طراحی این نوع نشریات را بدانیم تا بتوانیم خوانندگان بیشتری را پیدا کنیم. طراحی و صفحه آرایی، اندازه صفحه، نوع کاغذ، انتخاب قطع مجله، تعداد صفحات و روش چاپ من جمله مهم‌ترین مواردی است که باید آن‌ها را در نظر داشته باشیم. در ادامه به بررسی دقیق‌تر این عوامل می‌پردازیم.

1. اندازه صفحه

اولین قدم در طراحی و چاپ مجله این است که اندازه صفحات را تعیین کنیم. در بسیاری از مواقع از برگه‌های A4 استفاده می‌شود زیرا این اندازه اصولا بسیار مقرون به صرفه است. البته تعیین اندازه صفحه بستگی به عوامل متعددی نظیر هدف و نوع مجله، میزان مطالب، تعداد عکس‌ها و حتی سلیقه افراد بستگی دارد. همچنین باید محدودیت‌های چاپ و هزینه را هم در نظر گرفت.

2. تیراژ مجله

پیش از تصمیم گیری در مورد شیوه و نوع چاپ باید تعیین کنیم که چه تعداد مجله نیاز داریم. غالبا برای مجله‌های عمومی که در گیشه‌های مطبوعاتی به فروش می‌رسند در تیراژ بالا چاپ می‌شوند. مجلات اختصاصی که برای شرکت‌ها و سازمان‌ها بیشتر کاربرد دارد در تیراژ کمتر از مجلات عمومی چاپ می‌شود. نوعی دیگر از مجله هم وجود دارد که به آن‌ها مجلات داخلی هم گفته می‌شود. این نوع مجلات در تعداد محدود برای ارگان‌ها و ادارات چاپ می‌شود و در تیراژ کمتر از مجلات اختصاصی چاپ می‌شوند.

به طور کلی تعیین تیراژ مجله امری بسیار مهم است و ادامه فرآیند چاپ و طراحی مجله را می‌تواند تا حدودی تعیین کند.

3. نوع کاغذ

یکی از مهم‌ترین عناصر چاپ مجله، جنس و نوع کاغذی است که می‌خواهیم استفاده کنیم. انتخاب نوع کاغذ بستگی به عوامل مختلفی دارد. به عنوان مثال اگر ما به دنبال یک مجله اختصاصی برای شرکت یا سازمان خود هستیم و قصد داریم آن‌ها در معرض نمایش عموم قرار دهیم باید سعی کنیم از کاغذ‌های ضخیم و با کیفیت استفاده کنیم. اما اگر قصد چاپ مجلات مطبوعاتی داریم می‌توانیم از کاغذ‌های تحریر که هزینه‌ی نه چندان زیادی هم دارند استفاده کنیم. همچنین برای جلد آن‌ها هم می‌توان از گلاسه و کتان استفاده کرد تا جلوه و نمای بهتری داشته باشند.

طراحی و چاپ مجله

4. رنگ

رنگ یکی از مهم‌ترین عواملی است که باعث زیبایی ظاهری مجله و ابزارهای تبلیغاتی می‌شود به همین دلیل است که در اغلب اوقات برای چاپ و طراحی مجله از رنگ‌های متنوع با رعایت هارمونی استفاده می‌شود. البته در برخی مجلات هم رنگ چندان اهمیت ندارد و آن‌ها به صورت سیاه و سفید چاپ می‌شوند.

چنانچه قصد چاپ مجله رنگی را داشته باشیم باید به نوع و طیف رنگ، فونت، آرم و طرح‌های گرافیکی هم توجه ویژه‌ای داشته باشیم. همچنین باید سعی کنیم رنگ فونت و رنگ پس زمینه به گونه‌ای باشد که برای خواننده مشکلی ایجاد نکند. در کنار این موارد باید سعی شود از رنگ‌هایی استفاده کرد که چشمان خواننده را خسته نکند و بیشتر از رنگ‌های ملایم استفاده کرد.

5. طراحی

در طراحی مجله باید از تصاویر و عناصر و طرح‌های گرافیکی با کیفیت و خلاقانه استفاده کرد. طرح روی جلد باید جذابیت خاصی را داشته باشد زیرا مهم‌ترین عامل در جذب مخاطب به حساب می‌آید. همچنین باید سعی کرد تا از رنگ‌های متضاد برای فونت و طرح‌های گرافیکی و رنگ پس زمینه استفاده کنیم تا خوانندگان بتوانند به راحتی مطالب را بخوانند.

همچنین باید آرم و لوگو خود را در اندازه‌ و رنگی مناسب چاپ کنیم تا با دیگر عناصر جلد مجله همخوانی داشته باشد. همچنین در طراحی مجله معمول است که یک نسخه آزمایشی چاپ می‌شود تا به طور کامل مورد بررسی قرار گیرد و پس از رفع مسائل و مشکلات احتمالی، به شکل انبوه چاپ شوند.

6. صحافی

صحافی را می‌توان آخرین مرحله طراحی و چاپ مجله دانست. صحافی هم تاثیر بسزایی در زیبایی ظاهری یک مجله دارد. صحافی مرحله تکمیلی چاپ مجله به حساب می‌آید و به روش‌هایی مانند چسب، منگنه، سیمی و دوخت انجام می‌شود.

7. استفاده از چاپگر مناسب

بهترین چاپگر برای چاپ مجله شما فقط پس از مقایسه و ارزیابی قابل توجه انتخاب می شود. شما فردی را می خواهید که در این زمینه تجربه زیادی داشته باشد ، نه شخصی که بتواند این کار را برای شما انجام دهد اما قبلاً هرگز مجله چاپ نکرده است. این به شما کمک می کند تا کیفیت نهایی و جذابیت مورد نظر خود را بدست آورید و از اشتباهات رایج جلوگیری کنید.

نتیجه گیری

به طور کلی با توجه به مطالعات انجام شده و با توجه به مباحثی که در این مقاله از مهرسام چاپ مطرح کردیم هنوز هم چاپ و طراحی مجله جزو کارهای مورد علاقه سازمان‌ها و مطبوعات است. حتی با وجود فضای مجازی و تغییر رویه‌ی تبلیغات، اما هنوز هم سازمان‌ها و موسسه‌ها برای خود مجلات اختصاصی چاپ می‌کنند تا ضمن معرفی خدمات خود بتوانند آن را به شرکا و کارمندان داخلی شرکت بدهند. همچنین چاپ مجله کاری اختصاصی است و به شما پیشنهاد می‌کنیم تا آن را به دست متخصصان این حوزه بسپارید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵